Chroniczny stres, dyskomfort oraz trudni klienci to Twój chleb powszedni? Sprawdź, jak zmienić realia biura rachunkowego!
Do biura rachunkowego zgłosił się klient, który wystawił fakturę w wysokości 350 000 zł dla przedsiębiorcy holenderskiego. Część faktury (ok. 120 000 zł) nie została zapłacona. Oczywiście, podatnik od tej całej faktury 350 000,00 zł zapłacił podatek. Czy w tej sytuacji klient może skorzystać z ulgi na złe długi i odzyskać podatek od części niezapłaconej faktury?
Według raportu “LinkedIn w Polsce 2021 r.” na polskim LinkedIn zarejestrowanych jest ok. 4,2 mln. I chociaż ta liczba robi wrażenie, to jednocześnie trzeba dodać, że mało który profil jest w tym medium społecznościowym aktywny. Dla właścicieli biura rachunkowego dobra jest inna wiadomość: około 22% kont na LinkedIn należy do osób decyzyjnych.
Przedsiębiorca prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów pyta, które składniki wynagrodzenia pracownika stanowią koszt działalności gospodarczej. Wyjaśniamy, która część wynagrodzenia jest kosztem uzyskania przychodu i jak kwotę należy ująć w PKPiR.
Przedsiębiorca zakupił napoje dla pracowników za które zapłacił kaucję. Czy kaucja podlega ujęciu w PKPiR?
11 października 2022 r. w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej ogłoszony został nowy tekst jednolity ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Sprawdź, na jaką podstawę prawną się powoływać.
Wielu uczniów, którzy aktywnie uczestniczą w zawodach, konkursach ponosi wydatki związane z wyjazdami do innych miejscowości. Nie wszystkie z tych imprez są organizowane przez jednostki funkcjonujące w systemie oświaty. Wówczas uczeń nie wyjeżdża z opiekunem szkolnym. Nasz czytelnik zastanawia się, czy szkoła może dofinansować wyjazd ucznia na konkurs. Sprawdź, co na to przepisy.
Posłowie uchwalili ustawę o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych innych ustaw. Ustawa zakłada dodatkowe 13,7 mld zł dla samorządów w 2022 r. na realizację ich zadań. Jeżeli ustawa zostanie podpisana przez Prezydenta, gminy otrzymają od 2,9 mln zł, powiaty od 6,1 mln zł, a województwa od 32,7 mln zł.
Czy budynek poddany modernizacji (przebudowa) w roku, w którym prowadzimy inwestycję amortyzujemy metodą liniową, tak jak w pozostałych latach? Czy zmienić metodę amortyzacji?
Pytanie: Pytanie: Nasze Stowarzyszenie od marca 2015 r. ma podpisaną umowę użyczenia na powierzchnię budynku i grunt na 10 lat. Za zgodą użyczającego rozbudowaliśmy i zaadaptowaliśmy ten budynek z pozyskanej dotacji. Budynek został oddany do użytku w lipcu 2020 r. Proszę o pomoc, w jaki sposób powinna być naliczona amortyzacja tego budynku (jaka stawka, na ile lat, jeżeli za 5 lat kończy nam się umowa użyczenia), bo rozumiem, że ta część, którą my rozbudowaliśmy, jest środkiem trwałym obcym, którą my amortyzujemy. Co z podatkiem, kto powinien go płacić (my czy użyczający) i czy my, jako organizacja non-profit, jeżeli prowadzimy stowarzyszenie ukierunkowane na pomoc społeczną (prowadzimy WTZ i ŚDS i nie mamy działalności gospodarczej, utrzymujemy się z dotacji, składek i ewentualnych darowizn), jesteśmy zwolnieni z podatku?
Pytanie: PYTANIE: Na których kontach poprawnie zaksięgować otrzymywane darowizny pieniężne od osób fizycznych i prawnych darowizny 1%, kierowane imiennie dla naszych podopiecznych? Posiadamy umowy użyczenia konta dla dużej liczby podopiecznych. Do tej pory księgowaliśmy przychody z darowizn i z 1% na jednym koncie „7” i koszty analogicznie na kontach „4”, ale takie księgowanie utrudnia nam sporządzenie sprawozdania merytorycznego.
Jednostki przygotowują sprawozdanie finansowe za 2022 rok. Na wywiązanie się z obowiązku jest czas do końca marca Sprawdźmy, jak wysłać sprawozdanie za pomocą aplikacji e-Sprawozdanie finansowe.
Już 15 października 2022 r. (sobota) upływa termin na przekazanie sprawozdania finansowego wraz z innymi dokumentami za 2021 rok, do ogłoszenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Sprawdź, z czego wynika ten termin i dowiedz się, jakie dokładnie dokumenty trzeba przesłać do MSiG.
W razie ujawnienia błędów po zamknięciu miesiąca lub prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu komputera jednostki sektora publicznego mogą poprawić błędny zapis tylko poprzez wprowadzenie do ksiąg dowodu zawierającego korekty błędnych zapisów. Dokonuje się ich tylko zapisami dodatnimi albo tylko ujemnymi. Sprawdź szczegóły.
W czasie pandemii wielu pracowników pracujących zdalnie miało więcej na czasu na przemyślenia, do obiektywną ocenę swojej pracy, firmy. Wiele osób w tym czasie miało też problem związany z wypalaniem zawodowym i zauważyło, że firma w której pracuje nie wspiera go mentalnie, nie oferuje także możliwości rozwoju. I właśnie wtedy na powierzchnię wypłynął „quiet quitting”. Czym tak naprawdę jest to zjawisko?
Jednym z kluczowych obszarów funkcjonowania jednostki jest jej ciągły postęp. Dotyczy to zarówno perspektywy indywidualnej jak i organizacyjnej. W pierwszej utożsamiane jest z nieustannym poszerzaniem kompetencji. W drugiej jego głównym przejawem jest postępujący rozwój przedsiębiorstw i patrząc szerzej społeczeństw. Kluczowe w zrozumieniu zagadnienia postępu jest poznanie czynników, które o nim decydują. Pozwoli to kierować naszym rozwojem i świadomie podejmować kolejne kroki.
Jednym z najważniejszych i najczęściej pojawiających się pojęć związanych z pracą są kompetencje. Używane są one w różnych kontekstach, a bardzo często także niejasnym znaczeniu. Dla ich właściwego zrozumienia i późniejszego stosowania kluczowe jest poznanie ich definicji, a także obszarów, z którymi należy je łączyć. To pozwoli na precyzyjne posługiwanie się tym pojęciem.
Pobierz ebook, w którym znajdziesz odpowiedzi na pytania, które najczęściej zadają czytelnicy PortaluFK. Zabraliśmy pytania zadawane przez księgowych oraz inne osoby, które zawodowo zajmują się kwestiami kadrowo-płacowymi i podatkowymi w formach, jednostkach budżetowych oraz organizacjach pozarządowych.
Sprawozdanie finansowe, po zatwierdzeniu musi, musi zostać przekazane do KRS. To pozornie oczywiste działanie nierzadko jednak nastręcza wiele problemów. Nasz ekspert w przystępny sposób wyjaśnia, jak krok po kroki wysłać sprawozdanie. Obejrzyj webinarium, aby dowiedzieć się, kto ma obowiązek złożenia rocznego sprawozdania, w jakim terminie trzeba to zrobić i jakie dokumenty dołączyć, aby spełnić wszystkie wymagania formalne. Poznasz również techniczne aspekty działania na portalu, w szczególności – jakim oprogramowaniem należy dysponować i z jakiego źródła je pobrać.
Rachunek wirtualny niewątpliwie ułatwia rozliczenia z klientami. Umożliwia on sprzedawcy identyfikację wpłacającego i sprawne księgowanie wpłat otrzymywanych od kontrahentów. Operacje księgowe, mogą być wykonywane w ilościach hurtowych co znacznie przyspiesza proces. Cały proces przebiega automatycznie, dlatego wyeliminowane zostaje ryzyko pomyłki. I chociaż księgowe cenią sobie łatwość odtworzenia historii wpłat dokonanych przez danego kontrahenta, to zastanawiają się czy wpłata należności na rachunek wirtualny to na pewno koszt podatkowy.
Spółka z o.o. będąca czynnym podatnikiem VAT wystawiła fakturę sprzedaży dla zagranicznego kontrahenta z błędnym numerem NIP odbiorcy. W jaki sposób skorygować taki błąd?
Przedsiębiorca może nawiązać współpracę z osobą świadczącą usługi w ramach działalności nierejestrowanej. W takim przypadku konieczne może być zgłoszenie jej do ZUS. Sprawdź szczegóły.
Z pracownicą przebywającą na urlopie rodzicielskim można zawrzeć dodatkową umowę o pracę np. na 1/5 etatu. Co w sytuacji, gdy w trakcie wykonywania czynności służbowych kobieta uległa ona wypadkowi. Czy wypadek przy pracy na urlopie rodzicielskim, w okresie niezdolności do pracy przysługuje jej zasiłek? Jeżeli tak, to jakie dokumenty złożyć za okres, w którym będzie wypłacany zasiłek chorobowy?
Zapisz się, a powiadomimy Cięo wszelkich nowościach z zakresu podatków i rachunkowości:
PORADNIA Odpowiedzi nawet na najtrudniejszepytania
Zadaj pytanie ekspertowi »