Podatnicy PIT prowadzący księgi rachunkowe, którzy są zobligowani do sporządzenia sprawozdania finansowego za 2022 rok, powinni je przesłać Szefowi KAS. Termin na realizację tego obowiązku zbiega się końcowym terminem na przekazanie fiskusowi zeznania PIT za ubiegły rok.
Jednostki przygotowują sprawozdanie finansowe za 2022 rok. Na wywiązanie się z obowiązku jest czas do końca marca Sprawdźmy, jak wysłać sprawozdanie za pomocą aplikacji e-Sprawozdanie finansowe.
Na podstawie prawa bilansowego różnice kursowe naliczone do dnia oddania środka trwałego korygują wartość początkową tego środka. Poznaj wskazówki eksperta dotyczące księgowania różnic kursowych.
Po przeprowadzeniu spisu z natury zespół spisowy musi dopełnić kilku ważnych obowiązków. Jeden z nich to przygotowanie sprawozdania z przebiegu spis z natury. Czytaj więcej na ten temat.
Sposób inwentaryzacji materiałów, towarów i produktów gotowych jest taki sam – składniki te inwentaryzuje się drogą spisu z natury. Spis z natury zapasów będzie jednak odmiennie wyglądał w zależności od charakteru zapasów konkretnej jednostki. Poznaj wskazówki, które pozwolą Ci bezproblemowo przeprowadzić spis z natury zapasów.
Spisem z natury obejmujemy: aktywa pieniężne, z wyjątkiem zgromadzonych na rachunkach bankowych, papiery wartościowe w postaci materialnej, rzeczowe składniki aktywów obrotowych, środki trwałe oraz nieruchomości zaliczone do inwestycji, z wyjątkiem tych, do których dostęp jest utrudniony, oraz gruntów, maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych w budowie. Jak często przeprowadzać spis z natury? Jakie dane powinny znaleźć się w remanencie?
Od 1 lipca 2022 r. miały obowiązywać przepisy zobowiązujące do rejestru umów zawartych przez jednostki publiczne. Pojawił się jednak projekt nowelizacji przepisów, zgodnie z którym termin ten zostanie odroczony do 1 stycznia 2023 r. Oprócz tego zaproponowano, aby rejestr dotyczył umów o wartości powyżej 5000 zł netto, a nie 500 zł jak przewidują obowiązujące jeszcze przepisy.
Jesteśmy jednostką budżetową niemającą osobowości prawnej. Zgodnie z uchwałą dokonujemy wydatków na podstawie środków otrzymywanych z jednostki centralnej na realizację zadań statutowych. W ramach poszczególnych grup zadań możemy w sposób dowolny układać środki, ponieważ plan wydatków z jednostki centralnej został nam przekazany w grupie zadań, a nie szczegółowo na paragrafy. Wątpliwości budzi jednak zapis ustawy o finansach publicznych: Art. 257. [Zakres dopuszczalnych zmian w budżecie] ustawy o finansach publicznych: W toku wykonywania budżetu zarząd może dokonywać zmian w planie dochodów i wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego polegających na zmianach planu: 1) dochodów i wydatków związanych ze zmianą kwot lub uzyskaniem dotacji przekazywanych z budżetu państwa, z budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych; 2) dochodów jednostki samorządu terytorialnego, wynikających ze zmian kwot subwencji w wyniku podziału rezerw subwencji ogólnej; 3) wydatków jednostki samorządu terytorialnego w ramach działu w zakresie wydatków bieżących, z wyjątkiem zmian planu wydatków na uposażenia i wynagrodzenia ze stosunku pracy, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej; 4) dochodów i wydatków jednostki samorządu terytorialnego związanych ze zwrotem dotacji otrzymanych z budżetu państwa lub innych jednostek samorządu terytorialnego. Czy zgodnie z powyższym zapisem (punkt 3) można przemieścić środki w ramach grupy 1400, ale pomiędzy paragrafami wynagrodzeń: z paragrafu 4010 na paragraf 4170?
Podstawą opodatkowania usług turystycznych jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Przy czym marża rozumiana jest jako różnica wynikająca z kwoty, którą ma zapłacić nabywca usługi, a kosztami faktycznie poniesionymi przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. Usługi dla bezpośredniej korzyści turysty to usługi, które stanowią składnik świadczonej usługi, przede wszystkim zaliczają się do nich zakwaterowanie, transport, ubezpieczenie i wyżywienie.
Trzy osoby pełnoletnie i niepozbawione praw publicznych, mogą założyć stowarzyszenie zwykłe. Nie jest one wpisane do KRS. Nie muszą oni tworzyć statutu – ich działania są prowadzone na podstawie regulaminu. Stowarzyszenie zwykłe nie ma osobowości prawnej jest tzw. ułomną osobą prawną. Może jednak zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywane. Wielu sprzedawców, a także przedstawicieli tych organizacji ma wątpliwości, w jaki sposób prawidłowo dokumentować sprzedaż, dla tego typu podmiotów.
Zapisz się, a powiadomimy Cięo wszelkich nowościach z zakresu podatków i rachunkowości:
PORADNIA Odpowiedzi nawet na najtrudniejszepytania
Zadaj pytanie ekspertowi »