Zmiana dotycząca centralnego rejestru umów w jednostkach publicznych – jednak później niż od 1 lipca 2022 r.

/appFiles/site_128/images/autor/YKrdWhfItSaulGL.jpeg

Autor: Marta Wysocka

Dodano: 24 maja 2022
Zmiana dotycząca centralnego rejestru umów w jednostkach publicznych – jednak później niż od 1 lipca 2022 r.

Od 1 lipca 2022 r. miały obowiązywać przepisy zobowiązujące do rejestru umów zawartych przez jednostki publiczne. Pojawił się jednak projekt nowelizacji przepisów, zgodnie z którym termin ten zostanie odroczony do 1 stycznia 2023 r. Oprócz tego zaproponowano, aby rejestr dotyczył umów o wartości powyżej 5000 zł netto, a nie 500 zł jak przewidują obowiązujące jeszcze przepisy.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Które jednostki będą musiały przekazywać informacje o zawartych umowach?
  • Jakie informacje będą gromadzone w rejestrze umów?
  • Czy w rejestrze znajdą się informacje o umowach o pracę?
  • Jakie będą sankcje za niespełnianie obowiązków związanych z prowadzeniem rejestru umów?

Nowy obowiązek kierowników jednostek samorządowych

Zgodnie z obowiązującym brzmieniem art. 34a ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, Minister Finansów będzie prowadził rejestr umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych,

Zapamiętaj!

Rejestr jest systemem teleinformatycznym w rozumieniu przepisów ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

W rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych będą zamieszczane informacje o umowach zawartych w formie pisemnej, dokumentowej, elektronicznej albo innej formie szczególnej, których wartość przedmiotu przekracza 500 zł (art. 34a ust. 5 ustawy). Ten przepis ma jednak ulec zmianie – zgodnie z projektem ustawy zawierającej poprawki do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, wpisowi mają podlegać umowy o wartości powyżej 5000 zł, bez VAT.

Zapamiętaj!

Dane do rejestru umów będą wprowadzać kierownicy jednostek sektora finansów publicznych i będą one powszechnie dostępne (art. 34a ust. 9 i 11 ustawy).

Zgodnie z projektowaną nowelizacją, rejestr ma dotyczyć umów zawartych od:

  • 1 października 2022 r – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, ministerstwa i urzędy wojewódzkie,
  • 1 stycznia 2023 r – jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki, związki metropolitalne i samorządowe jednostki organizacyjne,
  • 1 kwietnia 2023 r. – w pozostałe jednostki sektora finansów publicznych.

Czy centralny rejestr umów dotyczy także umów o pracę?

W związku z obowiązującym obecnie art. 34a ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, przeważa pogląd, iż w rejestrze umów trzeba będzie zamieszczać również informacje o umowach o pracę pracowników jednostek sektora finansów publicznych. Zmiany wprowadzone przez projektowaną nowelizacją prowadzą jednak do wniosku, że w rejestrze publikowane mają być tzw. umowy wydatkowe, zatem – bez umów o pracę. Nie jest to jednak oficjalne stanowisko wynikające z przepisów.

Obecnie istnieją poważne wątpliwości, czy w rejestrze umów należy zawierać informacje o umowach o pracę z pracownikami jednostek sektora finansów publicznych, niebędących osobami pełniącymi funkcje publiczne.

Sankcje związane z publicznym rejestrem umów

W obecnym stanie prawnym sankcją za:

  • niewykonywanie lub niedopuszczanie do wykonania obowiązku prowadzenia, aktualizacji, udostępnienia lub wprowadzania danych do rejestru umów albo
  • podawanie nieprawdziwych danych,

może być grzywna lub kara ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

Zapamiętaj!

Odpowiedzialność za wprowadzanie danych do rejestru mają ponosić kierownicy jednostek sektora finansów publicznych.

Także w tym zakresie nowelizacja zakłada zmiany.

Projekt zmienia odpowiedzialność karną na odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych.

Czy zmiana wejdzie w życie i rejestr umów nie zacznie obowiązywać od 1 lipca 2022 r.?

Zmiany wprowadzone do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw nie zostały poddane konsultacjom publicznym. Obecnie projekt ustawy jest rozpatrywany przez Senat.

Źródło: Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (przyjęta przez Sejm 12 maja 2022 r) przekazana do Senatu

Autor: Marta Wysocka
REDAKTORZY PROWADZĄCY
Anna Kostecka
Prawnik, specjalistka prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
Sylwia Maliszewska
Ekspert podatkowy

PORADNIA

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania

Zadaj pytanie ekspertowi »