Od 1 lipca 2022 r. miały obowiązywać przepisy zobowiązujące do rejestru umów zawartych przez jednostki publiczne. Pojawił się jednak projekt nowelizacji przepisów, zgodnie z którym termin ten zostanie odroczony do 1 stycznia 2023 r. Oprócz tego zaproponowano, aby rejestr dotyczył umów o wartości powyżej 5000 zł netto, a nie 500 zł jak przewidują obowiązujące jeszcze przepisy.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Zgodnie z obowiązującym brzmieniem art. 34a ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, Minister Finansów będzie prowadził rejestr umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych,
Rejestr jest systemem teleinformatycznym w rozumieniu przepisów ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
W rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych będą zamieszczane informacje o umowach zawartych w formie pisemnej, dokumentowej, elektronicznej albo innej formie szczególnej, których wartość przedmiotu przekracza 500 zł (art. 34a ust. 5 ustawy). Ten przepis ma jednak ulec zmianie – zgodnie z projektem ustawy zawierającej poprawki do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, wpisowi mają podlegać umowy o wartości powyżej 5000 zł, bez VAT.
Dane do rejestru umów będą wprowadzać kierownicy jednostek sektora finansów publicznych i będą one powszechnie dostępne (art. 34a ust. 9 i 11 ustawy).
Zgodnie z projektowaną nowelizacją, rejestr ma dotyczyć umów zawartych od:
W związku z obowiązującym obecnie art. 34a ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, przeważa pogląd, iż w rejestrze umów trzeba będzie zamieszczać również informacje o umowach o pracę pracowników jednostek sektora finansów publicznych. Zmiany wprowadzone przez projektowaną nowelizacją prowadzą jednak do wniosku, że w rejestrze publikowane mają być tzw. umowy wydatkowe, zatem – bez umów o pracę. Nie jest to jednak oficjalne stanowisko wynikające z przepisów.
Obecnie istnieją poważne wątpliwości, czy w rejestrze umów należy zawierać informacje o umowach o pracę z pracownikami jednostek sektora finansów publicznych, niebędących osobami pełniącymi funkcje publiczne.
W obecnym stanie prawnym sankcją za:
może być grzywna lub kara ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
Odpowiedzialność za wprowadzanie danych do rejestru mają ponosić kierownicy jednostek sektora finansów publicznych.
Także w tym zakresie nowelizacja zakłada zmiany.
Projekt zmienia odpowiedzialność karną na odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych.
Zmiany wprowadzone do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw nie zostały poddane konsultacjom publicznym. Obecnie projekt ustawy jest rozpatrywany przez Senat.
Obejrzyj:
Przeczytaj również:
Źródło: Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (przyjęta przez Sejm 12 maja 2022 r) przekazana do Senatu
PORADNIA
Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania