Chociaż nowe zasady opodatkowania transgranicznego handlu elektronicznego między przedsiębiorcą i konsumentem (B2C) obowiązują od 1 lipca 2021 r., nadal wzbudzają wiele wątpliwości. To, co miało być uproszczeniem, nierzadko sprawia przedsiębiorcom wiele kłopotów. Sprawdź, jak nie popełnić błędu.
Jeśli przedsiębiorca importuje małe przesyłki o wartości do 150 euro z krajów trzecich do Unii Europejskiej w procedurze B2C, to musi liczyć się ze sporymi zmianami. Zmiany dotyczą rozliczania podatku VAT dla takich przesyłek. Co więcej opodatkowanie podatkiem VAT dotyczy wszystkich przesyłek z krajów trzecich do Unii Europejskiej bez względu na ich wartość.
Ustawodawca zaprezentował zmieniony projekt nowelizacji ustawy o VAT, zakładający wprowadzenie (od 1 stycznia 2022 r.) faktur ustrukturyzowanych oraz Krajowego Systemu e-faktur (KSeF). Wprowadzone zmiany zakładają jak na razie jedynie możliwość skorzystania z e-faktur przez podatników. Podatnicy nie będą, póki co zobowiązani do wystawiania faktur w systemie KSeF, lecz będą mogli skorzystać z tego narzędzia. Resort finansów przedstawił również projekt rozporządzenia wykonawczego w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Zakłada ono m.in. wprowadzenia zawiadomienia ZAW-FA (Zawiadomienie o nadaniu lub odebraniu uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-faktur).
Od początku lipca obowiązuje pakiet VAT e-commerce. W ramach tych zmian została wprowadzona procedura unijna dotycząca dostaw towarów oraz świadczenia niektórych usług, czyli tzw. unijna procedura VAT OSS. W Polsce procedurę VAT OSS określają znowelizowane art. 130a‒130d ustawy o VAT.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami w w ewidencji VAT oraz w części ewidencyjnej pliku JPK_VAT należy stosować określone przepisami oznaczenia. Uwaga, od lipca 2021 roku weszły w życie zmiany w zakresie tych oznaczeń.
Skutki podatkowe w podatku od towarów i usług czasowego wygaszenia umów najmu sklepów zlokalizowanych w obiektach handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2, jakie wynikają z art. 15ze ustawy z dnia 2 marca 2020 r. dla wielu podatników są niejasne. Szczególnie problematyczne jest fakturowanie.
Zgodnie z aktualnymi przepisami podatnik, który ponosi wydatki na inwestycje, może odliczyć VAT. Sytuacja jednak komplikuje się, jeśli inwestycja, od której podatnik odliczył VAT nie doszła do skutku. Wielu podatników zastanawia się, czy w tej sytuacji są zobowiązani skorygować uprzednio odliczony podatek naliczony?
Przedłużenie terminu zwrotu VAT to jedno z tych zagadnień, które wzbudza bardzo wiele emocji. Liczne zawiłości prawne i proceduralne związane z przedłużaniem terminu zwrotu VAT, nie są pomocne, ale warto je zgłębić, aby nie popełnić błędu. W tym celu dobrze jest poznać orzecznictwo, bo jak pokazują wydane przez sądy postanowienia rację mają zarówno skarżący podatnicy, jak i fiskus.
Przedsiębiorcy mają obawy związane z praktyczny stosowaniem nowego pakietu zwanego SLIM VAT 2. Jak pokazuje doświadczenie już pierwsza odsłona pakietu uproszczeń, nie była prosta. Oprócz korzystnych regulacji, pakiet wprowadził dość kontrowersyjne zmiany związane z wykazywaniem korekt zmniejszających, zarówno po stronie podatku należnego jak i naliczonego. Co kryje w sobie SLIM VAT 2? Czy i tym razem przedsiębiorcy powinni obawiać się zmian?
Zmieniły się zasady transakcji dotyczących sprzedaży wysyłkowej pomiędzy przedsiębiorcami a konsumentami. Przedsiębiorcy, którzy dokonują dostawy towarów i świadczenia usług na rzecz konsumentów z innych państw unijnych nie mają obowiązku rejestrowania się w każdym kraju, do którego dokonuje dostawy lub wysyłki. Mogą za to skorzystać z nowego, nie obligatoryjnego rozwiązania i znacznie ułatwić sobie rozliczanie VAT.
Zapisz się, a powiadomimy Cięo wszelkich nowościach z zakresu podatków i rachunkowości:
PORADNIA Odpowiedzi nawet na najtrudniejszepytania
Zadaj pytanie ekspertowi »