Kiedy pracownik zachowuje prawo do trzynastki, chociaż nie przepracował co najmniej 6 miesięcy u danego pracodawcy? W jakich sytuacjach podwładny straci prawo do trzynastki? Jak prawidłowo ewidencjonować wypłatę dodatkowego wynagrodzenia w księgach rachunkowych? Poznaj odpowiedzi na te inne pytania.
Pytanie: Pracownik zatrudniony w jednostce budżetowej, niebędący członkiem korpusu służby cywilnej, przechodzi na emeryturę. Jego staż pracy wynosi 10 lat i 3,5 miesiąca. Poprzedni zakład pracy: przedsiębiorstwo państwowe – 3 lata stażu, oraz Centralny Związek Spółdzielni Inwalidów – 9 lat stażu. Czy do uprawnień związanych z odprawą emerytalną należy wliczyć tylko okres pracy w obecnej jednostce? Czy też doliczyć jeszcze zatrudnienie w dwóch zakładach pracy wyżej wymienionych? Nadmienię, że dla pracownika stosuje się zapisy ustawy o pracownikach urzędów państwowych.
Dodatek jest obligatoryjny, jeśli nauczyciel spełni przynajmniej jedno kryterium sformułowane w regulaminie. Nie można uzależniać przyznania i wypłaty dodatku od stażu pracy nauczyciela. Można wyznaczyć pewien przedział, jak np. od 1% do 10% wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela.
Planując przyszłoroczny budżet, trzeba brać pod uwagę m.in. wysokość pensji nauczycieli zatrudnionych w jednostce. Uzależniona jest od stopnia awansu zawodowego, posiadanych kwalifikacji oraz wymiaru zajęć obowiązkowych. Wielkość dodatków zależy natomiast od okresu zatrudnienia, jakości świadczonej pracy i wykonywania dodatkowych zadań lub zajęć, powierzonego stanowiska lub sprawowanej funkcji.
Pytanie: Pracownica pracuje w jednostce od stycznia 2016 roku na pół etatu, a od 1 lipca 2016 r. już na pełen etat. Z dniem 1 lipca dostarczyła świadectwo pracy, z którego wynika, że w maju minęło jej 20 lat pracy. W poprzednim miejscu pracy otrzymała nagrodę jubileuszową (nie posiadamy natomiast żadnego dokumentu potwierdzającego ten fakt, pracownica poinformowała nas o tym ustnie). Czy my również powinniśmy wypłacić nagrodę za 20 lat pracy?
Długotrwały urlop bezpłatny może być powodem wytypowania pracownika do wypowiedzenia stosunku pracy w ramach zwolnień grupowych. Sąd Najwyższy stoi na stanowisku, że kryterium doboru do zwolnień w postaci długotrwałego urlopu bezpłatnego nie narusza przepisów.
Obowiązek zwrotu kosztów w przypadku odwołania pracownika z urlopu, z którego już korzysta, czy uzgodnienie z pracownikiem nowego terminu urlopu niewykorzystanego zgodnie z planem – to zasady, o których powinna pamiętać jednostka przy udzielaniu urlopów swoim pracownikom.
Pytanie: Pracownik zatrudniony w jednostce budżetowej, niebędący członkiem korpusu służby cywilnej przechodzi na emeryturę. Jego staż pracy wynosi 10 lat i 3,5 miesiąca. Poprzedni zakład pracy: przedsiębiorstwo państwowe – 3 lata stażu, oraz Centralny Związek Spółdzielni Inwalidów – 9 lat stażu. Czy do uprawnień związanych z odprawą emerytalną należy wliczyć tylko okres pracy w obecnej jednostce? Czy też doliczyć jeszcze dwa zakłady pracy wyżej wymienione? Nadmienię, że dla pracownika stosuje się zapisy
Pracownikowi sfery budżetowej za pranie i używanie własnej odzieży roboczej oraz własnych narzędzi na potrzeby pracodawcy należy się ekwiwalent. Czy zawsze jest on wolny od podatku dochodowego? Jak ustalić poprawnie zasady dotyczące korzystania ze służbowych telefonów przez pracowników? Kiedy powstaje przychód z tytułu korzystania z telefonów służbowych? To tylko część zagadnień, z którymi trzeba się zmierzyć wypłacając ekwiwalenty pracownikom.
Zapisz się, a powiadomimy Cięo wszelkich nowościach z zakresu podatków i rachunkowości:
PORADNIA Odpowiedzi nawet na najtrudniejszepytania
Zadaj pytanie ekspertowi »