Dotychczas, jeśli w już sporządzonym sprawozdaniu finansowym znaleziono błędy i je zmieniano, częstą praktyką było tzw. redatowanie sprawozdania. Zarząd i pozostałe osoby podpisywały je np. w maju, podając datę 31 marca. Czy obecnie sprawozdanie podpisane z datą po 31 marca będzie uznawane za sporządzone niezgodnie z terminami wynikającymi z ustawy o rachunkowości?
Miesiące letnie to czas, w którym firmy myślą o poprawie komfortu pracy pracowników. Jednym z takich czynności jest montaż klimatyzacji. Może ona stanowić ulepszenie środka trwałego, jakim jest budynek bądź samodzielny środek trwały w firmie. Każde z rozwiązań ma swoje wady i zalety, w zależności od sposobu montażu, wartości i metody amortyzacji. Sprawdź, jakie są skutki zakupu takiego urządzenia.
Zgromadzenie akcjonariuszy lub udziałowców decyduje o sposobie rozliczenia wyniku finansowego za ubiegły rok. Jedną z możliwości podziału zysku jest wypłata dywidendy. Jakie są praktyczne konsekwencje realizacji tego prawa? Czy ma to wpływ na kwestię rozliczania kosztów podatkowych?
W wielu przedsiębiorstwach przewiduje się różnego rodzaju odprawy (zwane też pakietami socjalnymi), na wypadek rozwiązania stosunku pracy wcześniej, niż jest to przewidziane w umowie nabycia danego przedsiębiorstwa lub w ramach tzw. pakietów dobrowolnych odejść (tzw. PDO). Są to przeważnie kwoty przekraczającej odprawy normalnie wypłacane na podstawie „ustawowego” prawa pracy, stąd też zainteresował się nimi fiskus.
Dbałość o dobre relacje z kontrahentami, zarówno z obecnymi, jak i tymi, z którymi firma współpracowała albo dopiero zamierza współpracować w przyszłości, to jeden z istotnych czynników wpływających na jej pozycję rynkową. W celu podtrzymywania oraz nawiązywania takich relacji przedsiębiorcy ponoszą nakłady finansowe, które trzeba prawidłowo rozliczyć podatkowo i księgowo.
Transakcje dokonywane przez organizację pozarządową za pomocą karty kredytowej są zapisywane na rachunku karty jako kredyt. Dlatego też ewidencja księgowa takich operacji gospodarczych przebiega podobnie jak ewidencja otrzymanego kredytu obrotowego.
Księgowi mają kłopoty z rozliczaniem VAT w transakcjach transgranicznych, gdzie normą jest stosowanie reguł INCOTERMS. Trzeba pamiętać, że w zależności od wybranej reguły, obowiązek podatkowy w VAT może powstawać na odmiennych zasadach.
Już niebawem początek urlopów pracowników. Księgowi i pracownicy działów płac, będą więc rozliczać wynagrodzenie pracowników korzystającego z dni wolnych. O czym trzeba w tej sytuacji pamiętać? Jak rozliczać koszty w tej sytuacji?
Księgowi pracujący w jednostkach sektora organizacji pozarządowych, mają często inne problemy z rachunkowym ujmowaniem zdarzeń – w tym ponoszonych kosztów niż ich odpowiednicy w jednostkach stricte biznesowych. Wynikają one ze specyfiki tej „branży”. W tym artykule postaramy się przybliżyć takie właśnie problemy.
Wiosna i początek lata to czas, kiedy wielu przedsiębiorców wznawia działalność prowadzoną sezonowo po jej zawieszeniu na okres jesienno-zimowy. Ze zdarzeniem tym przepisy wiążą wiele obowiązków o charakterze podatkowym, zaś jednostki na pełnej księgowości muszą też mieć na uwadze regulacje prawa bilansowego.
Zapisz się, a powiadomimy Cięo wszelkich nowościach z zakresu podatków i rachunkowości:
PORADNIA Odpowiedzi nawet na najtrudniejszepytania
Zadaj pytanie ekspertowi »