Dzień 1 stycznia 2021 r. był przełomowy dla uregulowania zasad obejmujących zagadnienie faktur korygujących. Stało się tak za sprawą rozwiązań, które przyjęte zostały jako SLIM VAT, a których celem jest uproszczenie prowadzenia działalności gospodarczej przez vatowców. Zakres wprowadzonych zmian jest szeroki i obejmuje swym zasięgiem zarówno faktury umożliwiające obniżenie podstawy opodatkowania (czyli korekty in minus), jak również korekty zwiększające podstawę opodatkowania (czyli korekty in plus).
Obowiązują już przepisy, na podstawie których zostały wydłużone terminy na złożenie informacji o cenach transferowych TPR oraz oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych. Poznaj nowe terminy.
Z przedstawionego przez Ministerstwo Finansów w połowie maja 2021 r. projektu zmiany rozporządzenia dotyczącego „nowego JPK” wynikają zmiany w zakresie wykazywania transakcji w JPK_VAT (ewidencja + deklaracja). Poznaj szczegóły.
Działalność firm produkcyjnych jest niezwykle złożonym procesem. Podstawą do zrozumienia jej istoty jest ogólna przynajmniej znajomość zagadnień technicznych wytwarzania takich czy innych wyrobów. Na to nakłada się konieczność racjonalnego wykorzystania i kierowania możliwościami stwarzanymi przez zdobycze techniki. Nad tym wszystkim znajdują się zagadnienia rachunkowe, których celem jest liczbowe przedstawienie działalności wytwórczej i jej efektów – także – a może przede wszystkim – od strony kosztowej.
Epidemia COVID-19 postawiła przed przedsiębiorcami liczne wyzwania. Aby im sprostać z jednej strony musieli ponieść wiele dodatkowych wydatków, ale jednocześnie też możliwość uzyskania pomocy i dofinansowania do prowadzonej działalności. Nie wszystkie te zdarzenie są klarowne pod kątem kwalifikacji przychodowo-kosztowej.
Przedsiębiorcy sporządzający dokumenty w kontaktach z organami władzy publicznej w wielu przypadkach muszą wysyłać je adresatom drogą elektroniczną, po zaopatrzeniu ich specjalnym cyfrowym podpisem. Korzystanie z takich e-podpisów wiąże się z ponoszeniem określonych wydatków, które następnie trzeba poprawnie rozliczyć podatkowo i księgowo.
Jednostki sporządzające sprawozdanie finansowe są zobowiązane do ujmowania w nim realnej wartości aktywów i zobowiązań. Oznacza to czasem konieczność dokonywania odpisów z tytułu utraty wartości. Dotyczy to w szczególności większych jednostek badanych przez biegłych rewidentów, które muszą w sprawozdaniach odzwierciedlić skutki kryzysu związanego z COVID-19.
W praktyce zdarza się, iż z różnych powodów podatnicy nabywają jakiś środek trwały w drodze współwłasności. Czy taka forma nabycia stanowi, zatem przeszkodę w dokonywaniu amortyzacji?
Weszła w życie ustawa dotycząca Polityki Ostatniej Szansy, która zakłada wypłacanie 120 mln zł z budżetu rocznie przez 10 lat przedsiębiorcom w kłopotach. Dzięki niej przedsiębiorcy będą mogli również uzyskać ulgę na restrukturyzację niektórych należności publiczno-prawnych.
W dniu 9 kwietnia 2020 r. minister finansów wydał długo oczekiwane (od uchwalenia zmian PIT i CIT, które weszły w życie 1 stycznia 2019 r.) objaśnienia podatkowe dotyczące rozliczania samochodów. Są one ważne, gdyż tego rodzaju objaśnienia dają podatnikom ochronę analogiczną do wiążących interpretacji podatkowych. Z drugiej strony zawierają zaskakującą czasami interpretacje przepisów, której nie można pominąć, jako że będą się nią kierowały organy fiskusa (nawet jeżeli nie do końca z przepisami jest zgodna).
Zapisz się, a powiadomimy Cięo wszelkich nowościach z zakresu podatków i rachunkowości:
PORADNIA Odpowiedzi nawet na najtrudniejszepytania
Zadaj pytanie ekspertowi »