Pytanie: Z dniem 1 września br. nasze gimnazjum ma zostać włączone do szkoły podstawowej. Czy dyrektor gimnazjum ma obowiązek wydania zarządzenia w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji majątku (spis z natury) według stanu na 31 sierpnia? Organ prowadzący nie określił, komu ma zostać przekazany majątek. Wydaje nam się, że przejmuje go szkoła podstawowa, do której nasze gimnazjum zostaje włączone. Zastanawiamy się, czy przed sporządzaniem protokołu przekazania składników majątkowych należy przeprowadzić spis z natury i czy członkiem komisji inwentaryzacyjnej ma być również dyrektor szkoły podstawowej. Czy w przypadku włączenia gimnazjum do szkoły podstawowej mają zastosowanie przepisy dotyczące zamknięcia ksiąg likwidowanych jednostek określone ustawą o rachunkowości?
Pytanie: Jesteśmy JST, organizowaliśmy Święto Powiatu, podczas którego występował kabaret. Wystawiono nam fakturę rozbitą na trzy pozycje: 1. honorarium, 2. zwrot kosztów transportu, 3. nocleg. Czy pozycja 1 powinna zostać ujęta w § 4090, a dwie pozostałe w §4300?
Pytanie: Jesteśmy jednostką budżetową. W polityce rachunkowości mamy wprowadzony zapis, że zakupiony olej opałowy odnoszony jest w koszty bezpośrednio po zakupie. Czy w związku z tym należy ustalać stan oleju opałowego na koniec roku? Z góry dziękuję za odpowiedź.
Pytanie: Jesteśmy jednostką samorządu terytorialnego, otrzymaliśmy fakturę za naprawę kserokopiarki. Na fakturze widnieją dwie pozycje naprawa i dojazd. Czy prawidłowo postąpię, jeśli zaksięguję dwie pozycje w dwóch paragrafach: 4270 naprawa, a w 4300 dojazd?
Pytanie: Komenda Powiatowa PSP nałożyła na zakład upomnienie w związku z niedopełnieniem obowiązków ppoż. Czy są to dochody Skarbu Państwa (RB-27ZZ), czy powiatu (czy należy podzielić na 95% i 5%)? Jak zaksięgować koszty upomnienia?
Transakcję swap można ująć w ewidencji w momencie jej zawarcia, jeżeli spółka uzna to za celowe, ponieważ zasadniczo nie ma takiego obowiązku.
Pytanie: Jak długo powinno się przechowywać w archiwum zakładowym dokumenty dotyczące środków trwałych (przyjęcia, protokoły zdawczo-odbiorcze itp.)?
Pytanie: W 2015 roku zostały zaksięgowane faktury na koncie pozabilansowym dotyczące poniesionych wydatków strukturalnych. Omyłkowo zaksięgowane zostały te same pozycje we wrześniu, a potem te same w październiku 2015 roku. Sprawozdanie RB-WSb za 2015 rok zostało przesłane w terminie z dwukrotnie zaksięgowanymi fakturami. Wyksięgowanie błędnych zapisów nastąpiło dopiero w grudniu 2016 roku. Chciałabym wysłać w związku z tym korektę sprawozdania RB-WSb za 2015 rok. Według instrukcji sporządzania sprawozdań RB-WSb o wydatkach strukturalnych korekty sprawozdań skonsolidowanych przekazuje się na elektroniczną skrzynkę podawczą MF do 30 kwietnia, po upływie roku, w którym dokonano korekty. Sprawozdanie skonsolidowane dotyczy jednostki nadrzędnej – Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej i sprawozdanie skonsolidowane za 2015 rok już zostało przesłane. Co powinnam teraz zrobić?
Pytanie: Jako ośrodek sportu i rekreacji organizujemy zawody i rozgrywki sportowe. Kupujemy artykuły spożywcze oraz napoje. Wykorzystane artykuły spożywcze są przeznaczone na poczęstunek dla zawodników. Zakupy te ewidencjonujemy w paragrafie 4210 „Zakup materiałów i wyposażenia”. Czy postępujemy słusznie, czy może należy zakupy klasyfikować w paragrafie 4220 „Zakup środków żywności”.
Pytanie: W marcu otrzymałam faktury korygujące z telefonii komórkowej. Część korekt dotyczy ubiegłego roku, część bieżącego. Korekty są na „-” , czyli mamy nadpłatę. Część z tych nadpłat, która dotyczy 2016 roku, będzie przekazana na dochody budżetowe, a część rozliczona w bieżącym okresie. Mam jednak problem, ponieważ wystawione korekty nie są zgodne z umowami i w związku z tym muszą być wystawione znowu korekty do tych korekt. Nadal będziemy mieli nadpłatę, ale w innej kwocie. Czy otrzymane korekty powinnam zaksięgować do marca 2017 roku, chociaż są one niezgodne z umowami (mamy kwartał i będę sporządzała sprawozdanie Rb-N)? Czy powinnam poczekać na korekty do tych korekt i wtedy zaksięgować w bieżącym okresie dokumenty i dokonać odpowiednich rozliczeń?
Zapisz się, a powiadomimy Cięo wszelkich nowościach z zakresu podatków i rachunkowości:
PORADNIA Odpowiedzi nawet na najtrudniejszepytania
Zadaj pytanie ekspertowi »