Pytanie: Czy pandemia COVID-19 może być uzasadnieniem do przeprowadzenia inwentaryzacji w drodze weryfikacji, zamiast w formie spisu z natury?
Inwentaryzacja tą metodą polega na porównaniu danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników. Chodzi tu przede wszystkim o urealnienie sald wykazywanych w księgach rachunkowych oraz wyeliminowanie sald nieistniejących w praktyce.
Przepisy dotyczące kas fiskalnych nie wyłączyły od razu możliwości stosowania kas z kopią papierową oraz kas z elektronicznym zapisem kopii przez wszystkich przedsiębiorców, jednak już niebawem obowiązek ich stosowania obejmie kolejne firmy.
Pytanie: Spółka z o.o. zawarła z firmą prowadzącą działalność gospodarczą umowę barterową, w ramach której wymiana wzajemnych świadczeń polega na przekazaniu materiałów z demontażu kotła zainstalowanego w ciepłowni wraz z urządzeniami towarzyszącymi w zamian za usługę demontażu tych urządzeń. Jak prawidłowo rozliczyć i zaewidencjonować przychód uzyskany ze sprzedaży zdemontowanych urządzeń? Czy są to „Pozostałe przychody operacyjne”, czy raczej pozostała sprzedaż ciepłowni? Czy VAT rozlicza się na zasadach ogólnych? Jak prawidłowo rozliczyć fakturę otrzymaną od wykonawcy tej usługi?
Podatnicy mają możliwość jednorazowego rozliczania straty do wysokości 5.000.000 zł. Dodatkowo w ramach tarczy antykryzysowej firmy, których przychody znacznie spadły mogą po spełnieniu określonych warunków dokonać odliczenia straty poniesionej w 2020 r. od dochodu uzyskanego w 2019 r.
Usługa cash pooling to dziś jedno z popularniejszych rozwiązań zarządzania środkami pieniężnymi w grupach kapitałowych. Dla księgowych ważne jest to, że zawarcie takiej umowy niesie za sobą szereg konsekwencji podatkowych i rachunkowych.
Niedawno został wprowadzony nowy instrument mający wesprzeć podmioty świadczące usługi turystyczne, tzw. Polski Bon Turystyczny. Firmy świadczące tego rodzaju usługi muszą więc wiedzieć, jak transakcje przebiegające z jego udziałem rozliczyć i ewidencjonować, stał się on bowiem już powszechnie stosowany, a zapewne w kolejnym sezonie wakacyjnym jego popularność wzrośnie, ponieważ w tym roku mógł być stosowany dopiero od sierpnia.
Podstawową metodą inwentaryzacji stosowaną przez większość firm jest metoda spisu z natury. Z pozoru to prosta metoda, wymaga jednak przygotowania, doboru najodpowiedniejszego czasu na jej przeprowadzenie oraz właściwego udokumentowania jej wyników. Sprawdź podpowiedzi eksperta jak postępować, by przeprowadzić prawidłowo spis.
W prawie podatkowym bardzo ważna jest właściwa interpretacja przepisów. Mają w niej pomóc objaśnienia wydane przez MF, które dają podatnikom ochronę analogiczną do wiążących interpretacji podatkowych. Warto więc je poznać i stosować, tym bardziej że czasem zawierają zaskakującą interpretację przepisów.
Do 30 września następnego roku kalendarzowego pracodawcy mają obowiązek udzielić pracownikom urlopu za rok ubiegły. Jeśli tego nie zrobią, przedsiębiorca może być zobowiązany do utworzenia rezerwy z tego tytułu. W tym roku jednak warto pamiętać o nowym przywileju pracodawcy związanym z urlopami, a wprowadzonym ze względu na COVID-19. Może on wpłynąć na zmniejszenie tworzonych rezerw.
Zapisz się, a powiadomimy Cięo wszelkich nowościach z zakresu podatków i rachunkowości:
PORADNIA Odpowiedzi nawet na najtrudniejszepytania
Zadaj pytanie ekspertowi »