Pytanie: W jednostce budżetowej sporządzono listę płac za styczeń 2016 roku. W liście płac dla pracownika X ustalono wynagrodzenie brutto 3.200 zł, w tym: Składki – pracownik: ubezpieczenie emerytalne 9,76% = 312,32 zł rentowe 1,50% = 48 zł chorobowe 2,45% = 78,40 zł ubezpieczenie zdrowotne 7,75% z kwoty brutto pomniejszonej o składki = 214 zł i 1,25% = 34,52 zł czyli razem 248,52 zł zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych – 217 zł Składki – pracodawca ubezpieczenie emerytalne 9,76% – 312,32 zł rentowe 4,5% – 144 zł wypadkowe 1,80% – 57,60 zł Fundusz Pracy 2,45% – 78,40 zł
Pytanie: W styczniu 2017 roku jednostka budżetowa dokonała zakupu polisy obejmującej ubezpieczenie budynku stanowiącego siedzibę jednostki oraz rzeczowego majątku ruchomego. Opłatę wynikającą z polisy, która została ustalona na 19.500 zł, jednostka uregulowała w tym samym miesiącu. Prezentację zapisów księgowych przedstawiono w dwóch wariantach: kiedy jednostka dokonuje ewidencji kosztów tylko na kontach zespołu 4 ( przypadek 1 ) oraz gdy ewidencja ta jest prowadzona jedynie na kontach zespołu 5 ( przypadek 2 ) .
Pytanie: Na rachunek bieżący (subkonto dochodów) jednostki budżetowej wpłynęły środki, których w świetle posiadanych przez jednostkę dokumentów jednostka nie jest w stanie ich zidentyfikować. Jak w związku z tym dokonać zaksięgowania wpływu tych środków?
Pytanie: Jednostka budżetowa zawarła w listopadzie 2017 roku umowę najmu powierzchni na okres 1 roku. W umowie ustalono, że łączny czynsz za cały okres trwania umowy wynosi 66.420 zł brutto, w tym 12.420 zł VAT. Ponadto ustalono w umowie, że czynsz płatny będzie w dwóch ratach, tj. po 33.210 zł brutto, odpowiednio do 31 grudnia 2017 r. i do 30 czerwca 2018 r. Uwzględniając powyższe ustalenia, jednostka wystawiła we właściwych terminach, czyli w grudniu 2017 roku i w czerwcu 2018 roku, faktury VAT. Najemca, z zachowaniem terminów, uregulował czynsz wynikający z pierwszej faktury, natomiast drugą fakturę uregulował z przekroczeniem ustalonego terminu. Jednostka otrzymane dochody przekazała na rachunek budżetu oraz obciążyła najemcę odsetkami z tytułu zwłoki w kwocie 30 zł, które najemca uregulował we wrześniu 2018 roku. Jednostka jest czynnym podatnikiem VAT.
Pytanie: Instytucja kultury opłaciła w grudniu 2017 roku fakturę za wykonanie zaproszeń na imprezę, która odbędzie się w styczniu 2018 roku. Czy księgowanie faktury powinno odbyć się za pomocą konta rozliczeń międzyokresowych kosztów (RMK)? Jeśli tak, to proszę o wskazówki, jak zaksięgować dokument w grudniu 2017 roku i w styczniu 2018 roku? Przyjmując, że jednostka prowadzi ewidencję na kontach zespołów 4 i 5 z pominięciem konta„ Rozliczenie zakupu”.
Pytanie: Jednostka otrzymała zawiadomienie z ZUS o przekroczeniu podstawy naliczania składek emerytalnych i rentowych pracownika X w latach ubiegłych. W zawiadomieniu wykazano, iż: ← w części finansowanej przez pracownika wystąpiła nadpłata składek emerytalnych i rentowych w kwocie 260 zł, ← w części finansowanej przez pracodawcę wystąpiła nadpłata składek emerytalnych i rentowych w kwocie 320 zł, ← wystąpiła niedopłata z tytułu składek zdrowotnych w kwocie 25 zł. Na wniosek jednostki budżetowej kwota nadpłaconych składek, po pomniejszeniu o niedopłatę składki zdrowotnej, została przekazana przez ZUS na rachunek jednostki budżetowej.
Pytanie: Gimnazjum zostało wchłonięte przez szkolę podstawową. Teraz istnieje ośmioletnia szkoła podstawowa z oddziałami gimnazjalnymi. Na 31 sierpnia 2017 r. sporządzono sprawozdania kończące działalność gimnazjum. Nauczyciele z gimnazjum zostali od 1 sierpnia 2017 r. przyjęci do szkoły podstawowej. We wrześniu SP otrzymała od gminy budżet, który pozostał po gimnazjum. Jak rozliczać wynagrodzenia nauczycieli, którzy uczą i klasy podstawowe, i klasy gimnazjalne, mają również nadgodziny i w jednych, i drugich klasach? Czy należy ujmować wszystkich w paragrafie 80101, czy rozdzielać na 80101 i 80110? W jaki sposób prowadzić ewidencję? Czy SP ma obowiązek wykazywania osobnego budżetu dla SP i gimnazjum, skoro jest to jedna placówka, a nie zespół szkół?
Pytanie: Samorządowa jednostka budżetowa, niebędąca podatnikiem i płatnikiem podatku dochodowego otrzymała fakturę za usługi telekomunikacyjne, w której naliczono również odsetki z tytułu nieterminowej zapłaty poprzednich faktur. Zgodnie z przyjętymi zasadami faktura księgowana jest w dniu jej otrzymania. Jak zaksięgować niezapłacone odsetki?
Pytanie: Proszę o poradę w sprawie materiałów z rozbiórek typu kostka niepełnowartościowa. Posiadamy na stanie w ewidencji ilościowej takie materiały (jesteśmy samorządową jednostką budżetową), pochodzą z rożnych rozbiórek, np. uzyskane z chodnika, drogi itp., nie wyceniamy tych materiałów, jednak prowadzimy ewidencję ilościową, którą inwentaryzujemy. Czy powinniśmy wyceniać wartościowo taki materiał? Czy w momencie przekazania potrzebnej ilości takiego materiału do organu bądź do innej jednostki budżetowej niezbędna jest wycena?
Pytanie: Jak zaksięgować ujawnioną szkodę w środkach trwałych jednostki, spowodowaną przez jej pracownika, obciążenie pracownika ujawnioną szkodą, oraz spłatę zobowiązań z tego tytułu.
Zapisz się, a powiadomimy Cięo wszelkich nowościach z zakresu podatków i rachunkowości:
PORADNIA Odpowiedzi nawet na najtrudniejszepytania
Zadaj pytanie ekspertowi »