Pytanie: Inwentaryzację metodą spisu z natury przeprowadza się co roku na dzień bilansowy. Ale są jednak pewne wyjątki. Na co zwrócić uwagę, aby prawidłowo przeprowadzić spis z natury?
Sprawozdania budżetowe sporządza się zgodnie z treścią odpowiedniego formularza oraz zasadami określonymi w instrukcji, biorąc pod uwagę układ klasyfikacji budżetowej. Sprawdź w jaki sposób prezentować dane w poszczególnych sprawozdaniach.
Kolejna nowelizacja rozporządzenia MF z 2 marca 2010 r. dotyczy określenia sposobu grupowania paragrafów klasyfikacji budżetowej w odniesieniu do przepisów art. 236 ustawy o finansach publicznych. Poznaj najważniejsze planowane zmiany.
Pytanie: Dyrektor szkoły zlecił naprawę samochodu. Na fakturze firma wykonująca usługę wyszczególniła wszystkie materiały i w osobnej pozycji koszt robocizny. W dodatkowej informacji na fakturze wyszczególniono, że robocizna obejmuje naprawę silnika – 350 zł oraz montaż silnika i wymianę filtrów – 250 zł. Czy całą fakturę można sklasyfikować w paragrafie 4270? Czy robociznę dotyczącą montażu silnika i wymiany filtrów przyporządkować do paragrafu 4300? W opisie merytorycznym stwierdzono naprawę silnika oraz wymianę filtrów.
Pytanie: Jednostka budżetowa zakupiła ksero. Na fakturze są 2 pozycje: ksero – 2500 zł oraz dostawa – 75 zł. W polityce rachunkowości mamy zapis, że środki trwałe przyjmujemy w cenie nabycia. Jakie paragrafy powinny być przypisane na koncie 130 – rachunek bankowy?
Pytanie: Czy istnieje wymóg księgowania naliczonego odpisu na ZFŚS? Można się spotkać z opinią, że należy księgować odpis na kontach 405/851 i kolejno 135/130, 640/490 oraz 490/640. W naszej placówce księgowanie odbywa się poprzez dokonanie przelewu, czyli 405/130 i 135/851. W takiej sytuacji na konto kosztów rodzajowych odnoszona jest wartość przelanych a nie naliczonych środków ZFŚS. Czy takie księgowanie jest prawidłowe?
Już obowiązuje dodatkowy nowy rozdział klasyfikacji budżetowej w dziale „801 – Oświata i wychowanie” dotyczący zapewnienia bezpłatnych podręczników i materiałów ćwiczeniowych. Do 2017 roku wydatki te ujmowane były w rozdziałach związanych z właściwym typem szkół, co znacznie utrudniało zarządzanie środkami na ten cel.
Do sporządzenia oraz przekazania sprawozdań jednostkowych zobowiązani są m.in. kierownicy jednostek budżetowych oraz kierownicy jednostek obsługujących. A kto odpowiada za błędy w sprawozdaniu finansowym? Przedstawiamy przykłady dotyczące poszczególnych sprawozdań oraz nieprawidłowości ujawniane w protokołach pokontrolnych. Poznaj również z miany w zasadach dokonywania korekt .
Jednostki mogą zostać zobligowane do prowadzenia zbiorowego żywienia. Dotyczy to przede wszystkim takich jednostek jak przedszkola, szkoły i placówki oświatowe, czy domy pomocy społecznej. Sposób prowadzenia ewidencji w szkołach i placówkach oświatowych będzie zależał od sytuacji, w której jednostka posiada rachunek wydzielony lub gromadzi dochody i dokonuje wydatków ramach budżetu jednostki. Uzależnione to jest również od tego, czy szkoła jest czynnym płatnikiem podatku VAT. Poniżej rozpatrzymy właśnie takie przypadki.
Pytanie: Za zakupiony kątownik otrzymaliśmy fakturę VAT odwrotne-obciążenie. Wykonujemy działalność gospodarczą niepodlegającą, zwolnioną i opodatkowaną VAT, tzw. działalność mieszaną. Zakupiony kątownik dotyczy działalności zwolnionej i niepodlegającej VAT. Jak powinna przebiegać ewidencja księgowa takiej faktury?
Zapisz się, a powiadomimy Cięo wszelkich nowościach z zakresu podatków i rachunkowości:
PORADNIA Odpowiedzi nawet na najtrudniejszepytania
Zadaj pytanie ekspertowi »