Gmina kupiła wozy strażackie? Zobacz, jakie warunki muszą być spełnione, aby odliczyć VAT?
Minister finansów 7 lipca opublikował projekt rozporządzenia ministra finansów z 4 lipca 2016 r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług.
Pytanie: Gmina sprzedała ze stawką zwolnioną grunt niezabudowany. Nie ma miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, na dzień sprzedaży gruntu nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy. Czy jeżeli nowy właściciel wystąpi o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zostanie mu ta decyzja wydana, to gmina będzie musiała skorygować VAT od sprzedaży tej działki?
Pytanie: Teatr przyjął grupę teatralną z Niemiec (nie mają NIP UE). Niemcy wystawili swój spektakl na naszej scenie. Spektakl był biletowany i przychody z tytułu sprzedaży biletów były przychodami naszego miasta. Na podstawie zawartego porozumienia pokryjemy koszty przejazdu na trasie Niemcy – Polska – Niemcy. Teatr zza Odry wystawił nam rachunek, który zawierał zestawienie poniesionych kosztów związanych z przyjazdem osób i scenografii do Polski (paliwo, częściowe ubezpieczenia). Rachunek w euro wystawiony jest z datą 7 lipca 2016 r., wpłynął do nas pod koniec sierpnia i został ujęty w księgach rachunkowych w sierpniu. Dnia 31 sierpnia zapłaciliśmy za rachunek. Naszym zdaniem jest to refundacja kosztów i wystawiony rachunek zaksięgowałam w pozostałe koszty operacyjne (konto 7). Wystąpiły różnice kursowe. Czy postąpiłam prawidłowo? Czy może należało potraktować to jako import usług, naliczyć VAT i ująć w deklaracji za lipiec?
Pytanie: Proszę o wyliczenie kwot amortyzacji w następującej sytuacji: środek trwały o wartości 300.000 zł (nie jest to samochód osobowy) przyjęto na koniec grudnia 2012 roku, amortyzacja rozpoczęta od 2013 roku na pięć lat (stopa 20% – metoda liniowa, nie ma ulg inwestycyjnych ani żadnych innych), w momencie przyjęcia jest to środek podlegający tylko amortyzacji bilansowej (podatkowa wynosi zero), dokonano amortyzacji (bilansowej) za pełne lata 2013, 2014, 2015, na koniec 2015 roku rozbudowano środek o 50.000 zł, kwota 50.000 zł będzie podlegała amortyzacji zarówno bilansowej, jak i podatkowej. Nowa wartość początkowa do amortyzacji od 2016 roku to 250.000 zł, z tego bilansowa 250.000 zł, a podatkowa 50.000 zł. Odpisów amortyzacyjnych dokonujemy od nowej wartości, wykorzystując dotychczas stosowaną metodę i stawkę amortyzacyjną, aż do momentu zrównania wartości umorzenia z nową wartością początkową, tzn. nie zmienia się stawki amortyzacyjnej. Jakie będą kwoty odpisów bilansowych i podatkowych w poszczególnych latach, począwszy od 2013 roku?
Pytanie: Jak powinno się wprowadzać delegacje pracowników w odniesieniu do Jednolitego Pliku Kontrolnego? Czy należy je traktować jak inne dokumenty kosztowe (zakupy)? Czy diety, ryczałty itp. mają być odrębnymi pozycjami w systemie, czy można je łączyć w jedną pozycję delegacji? Czy faktury pod delegacją mają mieć normalne rozbicie?
Pytanie: Gmina w 2014 roku kupiła meble na potrzeby wyposażenia biur. Firma sprzedająca wystawiła nam rachunek (bez wykazania pozycji VAT). Gmina nie odliczyła VAT od zakupionych mebli. W tym roku zamierza je sprzedać. Jaką stawkę VAT należy zastosować?
Pytanie: Gmina na podstawie zawartego porozumienia obciąża powiat kosztami związanymi z utrzymaniem części wspólnych budynku na podstawie faktur VAT, proporcjonalnie do zajmowanych powierzchni. W kwietniu firma zewnętrzna wykonała usługę wodno-kanalizacyjną w budynku i wystawiała fakturę obciążającą gminę. Niestety faktura nie wpłynęła do urzędu gminy, dlatego ta wystąpiła o duplikat faktury, który został wystawiony w czerwcu i w tym miesiącu gmina go otrzymała. Na podstawie otrzymanego duplikatu faktury zamierza więc częściowo obciążyć powiat za wykonaną usługę, wystawiając fakturę VAT. Czy obowiązek podatkowy powstał w dacie wykonania usługi przez firmę zewnętrzną, tj. w kwietniu, czy w miesiącu otrzymania duplikatu i wystawienia faktury na powiat, tj. w czerwcu?
Pytanie: Gmina w drodze zamiany nabyła grunt od prywatnej firmy (ta wystawiła fakturę z 23% stawką VAT). Grunt zostanie przeznaczony na rozbudowę cmentarza (jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego). Będą budowane grobowce zarówno murowane, jak i zwykłe. Za wszystko pobierane są opłaty cmentarne opodatkowane 8% stawką VAT. Czy gmina może odliczyć od podatku zakupiony grunt w całości, czy według prewspółczynnika?
Użytkowanie wieczyste polega na tym, że budynki i urządzenia wzniesione na gruncie stanowią własność użytkownika wieczystego, podczas gdy właścicielem gruntu pozostaje gmina lub Skarb Państwa. Jest to prawo terminowe ograniczone czasowo do 99 lat. Użytkownik wieczysty jest zobowiązany do uiszczania właścicielowi gruntu opłaty rocznej przez cały czas trwania tego użytkowania.
Zapisz się, a powiadomimy Cięo wszelkich nowościach z zakresu podatków i rachunkowości:
PORADNIA Odpowiedzi nawet na najtrudniejszepytania
Zadaj pytanie ekspertowi »