Przedsiębiorca kupił samochód osobowy w leasingu operacyjnym. Polisa ubezpieczeniowa została zawarta 5 marca 2018 r. dla kwoty 121.900 zł na kwotę 3.901 zł. Zakres ubezpieczenia: OC-625, NNW-50, AC-3226. Kurs sprzedaży euro w tym dniu to 4,2445 zł. Wartość limitowana auta to 20.000 euro, czyli 84.890 zł. Na polisie ubezpieczeniowej jest w zakładce płatność: składka łączna w wysokości 3.901 zł, płatna przez klienta w wysokości 2.316 zł oraz udzielone dofinansowanie w wysokości 1.585 zł finansowane przez leasingodawcę. Na to dofinansowanie przedsiębiorca nie ma faktury, innego dokumenty poza tą polisą. Jaką kwotę ubezpieczenia podatnik może zaliczyć w koszty? Czy ubezpieczenie, które może zaliczyć w koszty, to (84.890 zł/121.900*3901 zł) 2.716,62 zł? Jak w tej sytuacji powinien wyliczyć kwotę, którą może zaliczyć do kosztów? Koszt faktycznie poniesiony to 2.316 zł. Czy dofinansowanie to przychód? Czy ubezpieczenie jako koszt należy zaksięgować w kwocie poniesienia, czyli w wysokości 2.316 zł? Czy może całą składkę – 3.901 zł, a dofinansowanie – 1.585 zł wpisać jako pozostałe przychody? Podatnik prowadzi PKPiR.