Inwestycje w obcym środku trwałym stanowią odrębny od nieruchomości środek trwały. W konsekwencji korekta podatku naliczonego odnoszącego się do takiego środka trwałego powinna być przeprowadzona w ciągu 5-letniego okresu, a nie w ciągu 10 lat przewidzianych dla nieruchomości.
Od 1 stycznia 2016 r. obowiązują nowe przepisy ustawy o VAT określające zasady odliczania VAT w przypadku, gdy podatnik nabywa towary czy usługi wykorzystywane do działalności gospodarczej oraz celów pozostających poza zakresem tej działalności. Na początku 2017 roku trzeba przygotować się do dokonania korekty rocznej VAT wg tych zasad.
Gmina sprzedała ze stawką zwolnioną grunt niezabudowany. Nie ma miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, na dzień sprzedaży gruntu nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy. Czy jeżeli nowy właściciel wystąpi o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zostanie mu ta decyzja wydana, to gmina będzie musiała skorygować VAT od sprzedaży tej działki?
Samo stwierdzenie w protokole z inwentaryzacji, że niedobory należy zaklasyfikować jako niezawinione jest niewystarczające. Stwierdzone niedobory niezawinione nie będą powodować konieczności korekty podatku naliczonego związanego z zakupem towarów (materiałów) tylko wtedy, gdy zostaną prawidłowo udokumentowane. Tak orzekł WSA w Katowicach.
Spółka powstała w wyniku przekształcenia osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą ma prawo do poprawienia faktur swego poprzednika, który zawyżył wartość sprzedaży. To wnioski z interpretacji indywidualnej dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPP2/4512-10/15-4/MM.
Organizacja pozarządowa, która zakupuje środki trwałe, może być zobligowana do korekty podatku naliczonego w ciągu 5 lub 10 kolejnych lat. Korekty te nie są dokonywane jednorazowo, lecz wielokrotnie.
W przypadku otrzymania od sprzedawcy faktury korygującej organizacja pozarządowa ma obowiązek skorygować wartość nabytych towarów lub usług. Jeśli natomiast dokonuje sprzedaży mieszanej, po zakończeniu roku kalendarzowego musi ponownie ustalić współczynnik korekty. Niezależnie od przyczyny korekta musi znaleźć odzwierciedlenie w księgach rachunkowych NGO.
Ustawa o rachunkowości nie zawiera wskazówek dotyczących ujęcia w księgach wierzyciela korekty VAT należnego z tytułu skorzystania z ulgi na złe długi. Ewidencja korekty VAT należnego będzie zatem zależała od reguł przyjętych w polityce rachunkowości danej jednostki.
Podatnik, który po wybudowaniu nieruchomości zmienił przeznaczenie części lokali ze sprzedaży na wynajem, musi skorygować odliczony podatek. Konieczna jest w tej sytuacji jednorazowa korekta w deklaracji VAT za okres, w którym zmiana wystąpiła.
Potwierdzenie odbioru przez kontrahenta faktury korygującej wystarczy do stwierdzenia, że zapoznał się z jej treścią. Nie musi być podpisu nabywcy na wysłanej korekcie.
Prawidłowe rozliczenie podatku od towarów i usług w zakresie importu towarów na terytorium Polski sprawia problemy praktyczne. Szczególnie, gdy import towarów nie jest związany jedynie z dopuszczeniem tych towarów do swobodnego obrotu, lecz wiąże się z zastosowaniem jednej z celnych procedur gospodarczych lub zawieszających.
Podatnik prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. W czerwcu 2009 roku kupił samochód osobowy w salonie samochodowym i otrzymał fakturę (na firmę). Został on wprowadzony do ewidencji środków trwałych. VAT został odliczony w maksymalnej kwocie 6.000 zł. W lipcu 2014 roku podatnik planuje sprzedać ten samochód. Czy słusznie postąpi, wystawiając fakturę ze zwolnieniem? Czy na fakturze podaje się wtedy podstawę zwolnienia? Czy przedsiębiorca musi skorygować VAT, jeśli minął 5-letni okres na korektę?
W tym roku jednostki mogą łatwiej skorzystać z „ulgi na złe długi” i skorygować podstawę opodatkowania VAT z nieściągalnych wierzytelności. Jest to możliwe już po upływie 150 dni od wymagalności faktury – a nie 180 jak dotychczas.