Pytanie: Pracownik zatrudniony na stanowisku ochroniarza pracuje w równoważnym systemie czasu pracy. Zakład pracy funkcjonuje również w weekendy, dlatego w harmonogramie czasu pracy zapewniono pracownikowi tygodniowy odpoczynek w dni inne niż sobota oraz niedziela. Czy pracownik może pracować w każdą niedzielę? Czy zapis art. 151 12 Kodeksu Pracy to obowiązek pracodawcy wobec pracownika? Czy zachodzi tu dobrowolność w stosowaniu tego przepisu?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Odpowiedź: Pracodawca musi raz na cztery tygodnie zapewnić pracownikowi niedzielę wolną od pracy.
System równoważnego czasu pracy (równoważny czas pracy) został uwzględniony w ustawie z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy w art. 135. Polega on na tym, że dopuszczalne jest przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy ponad 8 godzin w niektórych dniach. Tak przedłużony dobowy wymiar czasu pracy musi by jednak zrównoważony:
tak, aby w okresie rozliczeniowym nie zostały przekroczone przeciętne normy:
Pracownik pracujący w niedziele powinien korzystać co najmniej raz na 4 tygodnie z niedzieli wolnej od pracy (art. 151[12] ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy).
Obowiązek zapewniania co najmniej raz na 4 tygodnie niedzieli wolnej od pracy dotyczy wszystkich pracowników pracujących w niedzielę, z wyjątkiem osób pracujących w weekendowym systemie czasu pracy.
Ustalając harmonogram czasu pracy we wskazanym w pytaniu przypadku pracodawca ma obowiązek stworzyć go w taki sposób, aby zapewniał on co najmniej jedną na cztery tygodnie niedzielę wolną od pracy. To oznacza, że pracownik w 4-tygodniowym okresie ma mieć zapewnioną jedną niedzielę wolną od pracy.
Eksperci Czekają na Twoje Pytania!
Jednocześnie wskazać należy, że przepisy Kodeksu pracy nie wskazują jednak, jak liczyć 4 tygodnie, w ramach których powinna przypadać wolna niedziela. Powstaje pytanie, czy odwoływać się do definicji tygodnia pracy przyjętego na potrzeby rozliczania czasu pracy? Tydzień jest rozumiany jako 7 kolejnych dni kalendarzowych, poczynając od pierwszego dnia okresu rozliczeniowego, czy też dzień wolny rozliczać w oparciu o kalendarzowe rozumienie tygodnia.
Zgodnie ze stanowiskiem Państwowej Inspekcji Pracy z dnia 4 sierpnia 2009 r. (znak: GPP-459-4560-49/09/PE/RP), „art. 151[12] k.p. nie precyzuje, jak liczyć te cztery tygodnie. Można więc przyjąć, że rytm, w jakim podwładnemu będzie udzielana wolna niedziela, jest niezależny od okresów rozliczeniowych i w zasadzie powinien być odnoszony do układu tygodni w roku kalendarzowym. Natomiast z uwagi na to, że ten przepis nie określa początku czterotygodniowego okresu, w jakim ma przypadać wolna niedziela, pracodawca wywiąże się z tego wymogu, jeśli w każdym dowolnie wybranym czterotygodniowym okresie będzie przypadać co najmniej jedna niedziela wolna od pracy”.
Stanowisko organu
PORADNIA
Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania