Informacja o sposobie potwierdzania rozpoczęcia pracy w informacji o warunkach zatrudnienia – czy konieczna?

/appFiles/site_128/images/autor/dOT5KmApVwS1lBn.jpeg

Autor: Maciej Karpiński

Dodano: 28 czerwca 2022
Informacja o sposobie potwierdzania rozpoczęcia pracy w informacji o warunkach zatrudnienia – czy konieczna?

Pytanie: Każdy pracownik w chwili nawiązywania stosunku pracy potwierdzał podpisem zapoznanie się z warunkami zatrudnienia. W informacji tej znajdowały się zasady potwierdzenia rozpoczęcia i zakończenia pracy poprzez podpis na liście obecności. W najbliższym czasie do regulaminu pracy zostaną wprowadzone zmiany dotyczące m.in. sposoby potwierdzenia rozpoczęcia i zakończenia pracy. Czy w związku z tym każdy pracownik powinien otrzymać także nową, zmienioną informację o warunkach zatrudnienia?

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czy informacja o warunkach zatrudnienia nie musi określać sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy
  • Czy podanie do wiadomości zmiany regulaminu pracy wystarczy, aby zmienić zasady potwierdzania rozpoczęcia i zakończenia pracy?

Odpowiedź: U pracodawcy, którego dotyczy pytanie, funkcjonuje regulamin pracy, to, zgodnie z art. 29 § 3 ustawy z 26 stycznia 1974 r. Kodeks pracy, informacja o warunkach zatrudnienia nie musi określać sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy. Nie ma więc konieczności wręczania każdemu pracownikowi informacji o zmianie warunków zatrudnienia za potwierdzeniem podpisem zapoznania się z tą informacją. Wystarczy podać zmianę regulaminu pracy do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u pracodawcy.

Sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy

Jak stanowi art. 1041 § 1 pkt 9 ustawy z 26 stycznia 1974 r. Kodeks pracy, regulamin pracy, powinien ustalać w szczególności przyjęty u danego pracodawcy sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy.

Zgodnie jednak z art. 29 § 3 ustawy z 26 stycznia 1974 r. Kodeks pracy, pracodawca informuje pracownika na piśmie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę, o:

  • obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,
  • częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę,
  • wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego,
  • obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
  • układzie zbiorowym pracy, którym pracownik jest objęty,
  • a jeżeli pracodawca nie ma obowiązku ustalenia regulaminu pracy – dodatkowo o porze nocnej, miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia oraz przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

Skoro u pracodawcy, funkcjonuje regulamin pracy, to, zgodnie z art. 29 § 3 ww. ustawy informacja o warunkach zatrudnienia nie musi określać sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy.

Pamiętaj o zapoznaniu pracowników ze zmianami w regulaminie pracy

Zgodnie z art. 1043 ustawy z 26 stycznia 1974 r. Kodeks pracy, regulamin pracy wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy. Pracodawca jest obowiązany zapoznać pracownika z treścią regulaminu pracy przed dopuszczeniem go do pracy.

Każda zmiana regulaminu pracy musi być dokonana w trybie obowiązującym przy jego wprowadzaniu. Tak więc w przypadku dokonywania zmiany regulaminu pracy poprzez wprowadzenie aneksu do tego regulaminu należy podać tę zmianę do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy.

Informacja o sposobie potwierdzania rozpoczęcia w informacji o warunkach zatrudnienia albo regulaminie pracy

Podsumowując, w przypadku, o którym mowa w pytaniu nie ma konieczności wręczania każdemu pracownikowi informacji o zmianie warunków zatrudnienia za potwierdzeniem podpisem zapoznania się z tą informacją. Wystarczy podać zmianę regulaminu pracy do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u pracodawcy.

Przeczytaj również:
Podstawa prawna: 
  • art. 29 § 3, art. 1041 § 1 pkt 9, art. 1043 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 2020 r. poz. 1320 ze zm.).
Autor: Maciej Karpiński
REDAKTORZY PROWADZĄCY
Anna Kostecka
Prawnik, specjalistka prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
Sylwia Maliszewska
Ekspert podatkowy

PORADNIA

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania

Zadaj pytanie ekspertowi »