W obrocie gospodarczym często się zdarza, że z różnych przyczyn przedsiębiorcy decydują się na czasowe zawieszenie prowadzonej działalności gospodarczej. Takimi przyczynami mogą być nie tylko zdarzenia losowe, ale również inne czynniki np. sezonowość tej działalności. Wspomniana przerwa w aktywności gospodarczej nie pozostaje bez wpływu na podatkowe i księgowe rozliczenia tych podmiotów.
Jedną popularnych form pozyskiwania przez organizacje non profit środków finansowych na realizację ich zadań statutowych jest organizowanie aukcji charytatywnych. Wiążą się z tym określone obowiązki, przede wszystkim o charakterze podatkowym.
W jednym z najnowszych wyroków NSA (sygn. akt I FSK 1460/16) polska spółka została pozbawiona prawa do zastosowania mechanizmu reverse chargé pozwalającego na brak odprowadzenia VAT w Polsce. Przyjęto bowiem, że usługi nie były świadczone na rzecz zagranicznej spółki, której siedziba znajdowała się w tzw. wirtualnym biurze zlokalizowanym na Brytyjskich Wyspach Dziewiczych. NSA wskazał, że świadczenia były dokonywane na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności tej spółki, które znajdowało się w Polsce. W związku z tym na polską spółkę nałożony został obowiązek odprowadzenia zaległego VAT.
Wliczanie do podstawy opodatkowania VAT wszystkich niezbędnych elementów, jest niezbędne do prawidłowego rozliczenia tego podatku. Mimo, że czynność ta wydaje się być dość prosta, to jednak wciąż budzi wątpliwości księgowych zarówno w zakresie tego, co można wliczyć do ceny towaru czy usługi, jak i prawidłowego dokumentowania takiej sprzedaży.
Uchwalona 18 marca 2019 r. u stawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach, która wprowadza m.in. obowiązek stosowania kas online. Nowe rozwiązania wchodzą w życie już 1 maja 2019 r.
Generalnie faktury są wystawiane przez sprzedawców, tj. podatników dokonujących dostaw towarów i świadczenia usług. Istnieje jednak możliwość wystawiania faktur (w tym faktur korygujących oraz duplikatów faktur) przez nabywców towarów i usług. Jest to tzw. Samofakturowanie (self-billing). Sprawdź, kiedy można zastosować ten mechanizm.
Wiosenne zmiany pogody zwiększają ryzyko zachorowania. Problem ten dotyczy oczywiście także przedsiębiorców. W wielu przypadkach choroba utrudnia, a niekiedy wr ęcz uniemożliwia im zajmowanie się sprawami firmy. Nie pozostaje także bez wpływu na rozliczenia podatkowe przedsiębiorcy.
W celu wzrostu jakości sprzedaży towarów udzielane są tzw. bonusy jakościowe. Jest to forma zachęty partnera biznesowego do podjęcia działań zmierzających na przykład do zapewnienia określonego sposobu sprzedaży, raportowania czy dodatkowej jakości w obsłudze klienta. Pojawia się jednak pytanie, czy udzielanie takich bonusów pieniężnych za wypełnienie działań jakościowych jest usługą w rozumieniu ustawy o VAT, biorąc pod uwagę, że partner handlowy jest niezależnym podmiotem, któremu także zależy na sprzedaży? A może jest to forma rabatu powiązana z dostawami towaru bądź zwykłe dofinansowanie działalności partnera?
Wielu podatników utrzymuje kontakty biznesowe z kontrahentami w innych – często dalekich – krajach. W konsekwencji pracownicy tych przedsiębiorców wyjeżdżają w celach służbowych do tych krajów. Są oni najczęściej obejmowani ubezpieczeniem, które obejmuje m.in. koszty leczenia, assistance czy następstwa nieszczęśliwych wypadków. Koszty te pokrywa oczywiście pracodawca. Jak powinien prawidłowo rozliczać takie wydatki kosztowo?
W zbliżającym się sezonie urlopowym może się zdarzyć, że rozliczana przez Ciebie firma będzie zmuszona odwołać z urlopu pracownika. Przyczyną tego może być przykładowo nadspodziewanie duża ilość zamówień, czy zdarzenie losowe. Czy wydatki poniesione przez firmę na zwrot kosztów poniesionych przez pracowników z tytułu zaplanowanego wypoczynku, można bezpiecznie zaliczyć do kosztów podatkowych?
Zapisz się, a powiadomimy Cięo wszelkich nowościach z zakresu podatków i rachunkowości:
PORADNIA Odpowiedzi nawet na najtrudniejszepytania
Zadaj pytanie ekspertowi »