Gmina może zastosować proporcję do odliczenia podatku VAT dla działalności wodno-kanalizacyjnej mającej charakter mieszany – tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach.
Gmina nie może zlecić powiatowi dowozu uczniów niepełnosprawnych do szkoły na zasadzie współpracy między jst. Może natomiast skorzystać z usług powiatowej jednostki organizacyjnej po przeprowadzeniu procedury przewidzianej w ustawie Prawo zamówień publicznych.
Zadanie własne, polegające na budowie oczyszczalni ścieków, może być realizowane na podstawie porozumienia międzygminnego. Nie ma tu znaczenia, że budowa już została rozpoczęta.
Brak kontrasygnaty skarbnika, co do zasady, nie powoduje nieważności umów zawieranych przez gminę. Taka kontrasygnata jest natomiast niezbędna w przypadku umów finansowych – w tym kredytowych. W tym zakresie skarbnik może udzielić ważnego upoważnienia swojemu zastępcy.
Opłaty za gospodarowanie odpadami, które gmina ma obowiązek od września bieżącego roku gromadzić na wyodrębnionym rachunku, należy rozliczać przy użyciu konta 130 – wraz z odpowiedną analityką.
Od 1 stycznia 2016 r. w życie weszła ustawa o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw, która wprowadziła m.in. możliwość organizowania wspólnej obsługi w samorządach. Poznaj zasady tworzenia CUW.
Gmina nie może odliczyć VAT od zakupów związanych z wyposażeniem szkolnej pracowni ekologicznej. Zakupy te mają bowiem związek z działaniami edukacyjnymi.
Samo zabezpieczenie przez OSP imprez publicznych nie mieści się w definicji działań ratowniczych. Nie można go także utożsamiać ze szkoleniem pożarniczym. W takim przypadku nie przysługuje ekwiwalent pieniężny z budżetu jst. Wykonywanie takich czynności można natomiast powierzyć strażakom na podstawie umowy cywilnoprawnej.
Przepisy nie przewidują możliwości zapewnienia przez gminę bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dziecka do szkoły położonej poza obszarem administracyjnym gminy i poza obszarem obwodu.
Gmina nie może udzielić parafii dotacji celowej na zakup pieca gazowego c.o. w zabytkowym kościele. Wydatku takiego nie można bowiem zaliczyć do nakładów koniecznych na wykonanie prac konserwatorskich.
Gmina, udzielając pomocy finansowej dla powiatu na przebudowę drogi powiatowej, powinna zaplanować ten wydatek w rozdziale 60014 „Drogi publiczne powiatowe”.
Gmina nie może odliczyć VAT od wydatków na zakup gier oraz finansowanie wycieczek związanych z edukacją ekologiczną. Wydatki te są bowiem związane realizacją zadań własnych gminy z zakresu oświaty i nie służą tym samym wykonywaniu czynności opodatkowanych.
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z poniesionymi w tym celu nakładami – tak uznał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 27 maja 2019 r., sygn. akt I FSK 577/17.
Obowiązkiem organu dotującego nie jest tylko udzielenie dotacji publicznym i niepublicznym szkołom i przedszkolom, ale także kontrola prawidłowości wydatkowania i rozliczenie tych dotacji.
Gmina nie może finansować ze swojego budżetu zadań realizowanych w ramach tzw. budżetu obywatelskiego, których realizacja ma nastąpić na nieruchomościach niestanowiących własności samorządu. Można ewentualnie rozważyć podpisanie z właścicielami nieruchomości umowy użyczenia lub dzierżawy.