Pytanie: Dom pomocy społecznej zamierza wynająć geodetę w celu przeprowadzenia czynności mających na celu naniesienie na mapę geodezyjną pewnej budowli. Czy wydatki za te czynności (obmiar) należy sklasyfikować w § 4300?
Pytanie: Jesteśmy państwową jednostką budżetową, zawarliśmy umowę z urzędem pracy w sprawie organizowania prac interwencyjnych, na podstawie której zatrudniony został pracownik (1 etat). Otrzymujemy refundację części wynagrodzenia oraz składki na ubezpieczenia społeczne liczone od kwoty refundowanego wynagrodzenia. Czy w związku z tym powinniśmy sporządzić dwa sprawozdania Rb-70 tj.: dla zadania A podstawowa działalność jednostki organizacyjnej, nie wykazując w stanie zatrudnienia etatu oraz w wykonaniu ująć tylko wynagrodzenie bez otrzymanej refundacji; dla zadania B osoby zatrudnione do prac interwencyjnych wykazując kwotę wynagrodzenia w zakresie wykonania z uwzględnieniem otrzymanej refundacji wynagrodzenia.
Zestawienie zmian w funduszu obrazuje poniesione przez jednostkę koszty i osiągnięte przychody, które zostały bezpośrednio odniesione na fundusz własny. Zestawienie zmian w funduszu jednostki powinno odzwierciedlać księgowania w ciągu roku obrachunkowego na koncie 800 „Fundusz jednostki”. Sprawdź, o czym jeszcze pamiętać.
Rozliczenie nadwyżki dochodów jednostek budżetowych prowadzących działalność oświatową od 1 stycznia 2018 r. zostało przeniesione z konta 820 na konto 870. Zmiana ta ma na celu jednolite prezentowanie w poszczególnych częściach sprawozdania finansowego (bilans, rachunek zysków i strat, zestawienie zmian w funduszu) wyniku finansowego netto tych jednostek.
Do 23 kwietnia 2018 r. składamy sprawozdanie Rb-NDS o nadwyżce lub deficycie jednostki samorządu terytorialnego za I kwartał 2018 roku, które przedstawia sytuację finansową gminy, powiatu bądź województwa. Przygotowując to sprawozdanie, trzeba pamiętać o zmianach wprowadzonych nowym rozporządzeniem w sprawie sprawozdawczości budżetowej.
Pytanie: Gimnazjum zostało przekształcone w szkołę podstawową. Jak należy sporządzić roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach za rok 2017? Czy dla gimnazjum sporządzić za okres od 01.01.2017–31.08.2017 r., a dla szkoły podstawowej za okres 01.09.2017–31.12.2017 r.? Czy sporządzić roczne sprawozdanie za 2017 r. łącznie obu jednostek?
Rozporządzenie z 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont wprowadza zmiany w kontach zespołu 0 „Majątek trwały” . Mają one głównie charakter techniczny, usuwają nieścisłości oraz dostosowują plan kont do nowych regulacji. Warto więc zwrócić uwagę m.in. na zmianę opisu niektórych kont.
Pytanie: Czy utwardzenie placu z kostki brukowej przy specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym, na którym parkowane są samochody, które dowożą dzieci z okolicznych miejscowości do szkoły, można zaliczyć jako modernizację czy ulepszenie środka trwałego? Umowa została zawarta na remont. Jeśli ulepszenie środka trwałego to ulepszenie budynku do którego przyległy jest plac? Czy przyjąć jako nowy środek trwały? Jak zadekretować i zaksięgować fakturę?
Pytanie: Czy za wkład własny organu prowadzącego można uznać koszty poniesione w grudniu 2017 r. na zakup robotów do nauczania programowania, kupionych po terminie złożenia wniosku, tj. 21 sierpnia 2017 r. w rapach projektu „Aktywna tablica”?
Zbiorczych miesięcznych sprawozdań Rb-27S i Rb-28S za styczeń, listopad i grudzień, w których stwierdzono nieprawidłowości, nie będziesz już przekazywać do regionalnych izb obrachunkowych ani do Ministerstwa Finansów. Takie zmiany obowiązują od tego roku. Sprawdź, co jeszcze musisz wiedzieć o nowych zasadach sporządzania korekt sprawozdań.
Zapisz się, a powiadomimy Cięo wszelkich nowościach z zakresu podatków i rachunkowości:
PORADNIA Odpowiedzi nawet na najtrudniejszepytania
Zadaj pytanie ekspertowi »