Odpowiedź: Zasady ustalania proporcji dla celów odliczeń częściowych określają przepisy art. 90 ust. 3-10 ustawy 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej ustawy o VAT). Z przepisów tych wynika między innymi, że podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30 000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu (zob. art. 90 ust. 8 ustawy o VAT). Przepis ten stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna (zob. art. 90 ust. 9 ustawy o VAT).
W związku z powyższym, na podstawie art. 90 ust. 9 w zw. z art. 90 ust. 8 ustawy o VAT szkoła (a jeżeli szkoła jest samorządową jednostką budżetową – macierzysta dla szkoły jednostka samorządu terytorialnego) może wystąpić do naczelnika urzędu skarbowego o uzgodnienie prognozy proporcji dla 2022 r. i dokonywać odliczeń częściowych z zastosowaniem tej prognozy.
Alternatywnie szkoła odpłatnie udostępniająca salę może w trakcie 2022 r. nie odliczać VAT od zakupów dotyczących sprzedaży mieszanej i podatek VAT od tych zakupów odliczyć częściowo dopiero po zakończeniu 2022 r. Nastąpi to w ramach korekty rocznej dokonywanej na zasadach określonych przepisami art. 91 ustawy o VAT. Oczywiście korekty takiej szkoła będzie obowiązana dokonać również w przypadku dokonywania w 2022 r. odliczeń częściowych w oparciu o uzgodnioną z naczelnikiem urzędu skarbowego prognozę.