Wadliwe wykonanie usługi dla kontrahenta z Niemiec - co z VAT

/appFiles/site_128/images/autor/OHjqeRKV4hY3BW9.jpeg

Autor: Tomasz Krywan

Dodano: 23 października 2023

Pytanie: Spółka wykonała konstrukcję dla kontrahenta z Niemiec (WDT). Kontrahent niemiecki złożył reklamację ze względu na wadliwe malowanie. Wykonał dodatkowe malowanie i czyszczenie konstrukcji we własnym zakresie. Kontrahent wystawił notę debetową (debit note) obciążającą spółkę (z dopiskiem Tax-free, as intra-Community supply). Czy należy to potraktować jako nabycie usługi od kontrahenta (KUP) i naliczyć VAT oraz wykazać w informacji podsumowującej i deklaracji VAT? Jak rozliczyć VAT?

 

Odpowiedź: Nie można jednoznacznie wskazać sposobu postępowanie, ponieważ zależy to od treści uzgodnień między spółką i kontrahentem, których treść nie została wskazana. Przedstawimy możliwe scenariusze.

Opodatkowanie VAT

Opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają czynności wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, w tym odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (zob. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Przez świadczenie usług rozumie się przy tym każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (zob. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT).

Import usług a plik JPK_VAT

Do świadczenia usług dochodzić może również w związku z dokonywaniem napraw rzeczy, które zostały podatnikom dostarczone. Jeżeli zatem w przedstawionej sytuacji spółka uzgodniła z kontrahentem, że na jej rzecz dokona malowania i czyszczenia dostarczonej mu konstrukcji, uznać można, iż wykonał on dla spółki usługę.

Zakup tej usługi stanowiłby dla spółki import usług podlegający wykazaniu w polach K_29 i K_30 części ewidencyjnej pliku JPK_VAT oraz uwzględnieniu w polach P_29 i P_30 części deklaracyjnej pliku JPK_VAT (bez wykazywania w informacji podsumowującej VAT_UE). Przy czym podatek należny z tytułu importu tej usługi podlegałby w spółce odliczeniu jako kwota podatku naliczonego. Uważam jednocześnie, że w przypadku tego scenariusza koszt nabycia wskazanej usługi mógłby zostać przez spółkę (wspólników spółki) zaliczony do podatkowych kosztów uzyskania przychodów.

Wskazany scenariusz może mieć miejsce tylko, jeżeli kontrahent dodatkowego malowania i czyszczenia konstrukcji dokonał w porozumieniu ze spółką. Jeżeli warunek ten nie jest spełniony, możliwe są według mnie dwa kolejne scenariusze.

Pierwszy z nich zakłada, że o wskazaną kwotę obciążenia obniżycie Państwo kwotę należnego Państwu wynagrodzenia. Oznaczałoby to, że w przedstawionej sytuacji spółka powinna wystawić fakturę korygującą do faktury dokumentującej dokonaną wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (ze stawką 0%) i wykazać ją (ze znakiem minus) w polu K_21 części ewidencyjnej pliku JPK oraz w części C. informacji podsumowującej VAT-UE (przesyłanych za miesiąc wystawienia faktury korygującej – zob. art. 29a ust. 13 w zw. z art. 29a ust. 15 pkt 1 ustawy o VAT).

Odszkodowanie – jak rozliczyć

Alternatywnie w grę w takim przypadku wchodzi uznanie, że przedmiotowa kwota stanowi obciążenie Państwa kwotą odszkodowania. W takim przypadku nie wystąpiłyby żadne skutki w podatku VAT (w związku z otrzymywaniem odszkodowań i kar umownych nie dochodzi najczęściej do dokonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT - zob. przykładowo interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 12 grudnia 2017 r. – sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.761.2017.1.MW, z dnia 31 sierpnia 2020 r. – sygn. 0114-KDIP4-1.4012.268.2020.1.RMA oraz z  10 stycznia 2023 r. – sygn. 0111-KDIB3-1.4012.836.2022.1.KO), a w konsekwencji z punktu widzenia VAT nie wystąpiłby obowiązek wystawienia żądnego dokumentu (ani przez spółkę, ani przez kontrahenta) ani wykazywania wskazanego zdarzenia w pliku JPK_VAT oraz informacji podsumowującej VAT-UE.

W przypadku obu tych kolejnych scenariuszy w spółce (u wspólników spółki) nie wystąpiłyby koszty uzyskania przychodów. W pierwszym przypadku ze względu na brak poniesienia przez spółkę kosztu (obniżany bowiem jest przychód spółki), w drugim – ze względu na brzmienie art. 23 ust. 1 pkt 19 updof (przepis ten wyłącza możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodów   kar umownych i odszkodowań z tytułu wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług oraz zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad lub zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług).

 

Autor: Tomasz Krywan, doradca podatkowy
Słowa kluczowe:
JPK_VATwadliwa usługa
REDAKTORZY PROWADZĄCY
Anna Kostecka
Prawnik, specjalistka prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
Sylwia Maliszewska
Ekspert podatkowy

PORADNIA

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania

Zadaj pytanie ekspertowi »