Kto składa wniosek o emeryturę – pracodawca czy pracownik, który otrzyma świadczenie?

/appFiles/site_128/images/autor/sCVKaA8XZqMigeN.jpeg

Autor: Jakub Pioterek

Dodano: 2 czerwca 2022
Kto składa wniosek o emeryturę – pracodawca czy pracownik, który otrzyma świadczenie?

Pytanie: Pracownica 19 maja 2022 r. skończyła 60 lat i postanowiła przejść na emeryturę. Umowa o pracę zostanie rozwiązana 25 lipca 2022 r. Kiedy pracownica powinna złożyć wniosek o emeryturę do ZUS? Czy pracodawca może złożyć do ZUS wniosek o emeryturę za pracownika? Czy przepisy określają, kiedy pracownik musi sam ubiegać się o świadczenie?

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Kiedy można złożyć wniosek o emeryturę?
  • Czy wniosek o emeryturę dla pracownika może złożyć do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych pracodawca?

Odpowiedź: Wniosek o emeryturę można składać nie wcześniej niż na trzydzieści dni przed osiągnięciem wieku emerytalnego, a prawo do emerytury nabywane jest z dniem osiągnięcia wieku emerytalnego. Ubezpieczeni urodzeni po 31 grudnia 1948 r., którym emerytura ustalona jest na nowych zasadach, zgłaszają wniosek bezpośrednio w ZUS.

W jakim wieku można przejść na emeryturę?

Osobie urodzonej po 31 grudnia 1948 r. która osiągnęła powszechny wiek emerytalny wynoszący

  • co najmniej 60 lat dla kobiet
  • co najmniej 65 lat dla mężczyzn

i podlegała ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym przynajmniej jeden dzień, np. jako pracownik przysługuje emerytura.

Zawieszenie prawa do świadczenia dla pracownika

Prawo do emerytury ulega zawieszeniu w przypadku kontynuowania zatrudnienia, bez uprzedniego rozwiązania stosunku pracy u tego samego pracodawcy, na rzecz którego emeryt wykonywał je bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury.

Osoba, o której mowa w pytaniu powinna jak najszybciej złożyć wniosek o przyznanie emerytury. Zakład Ubezpieczeń Społecznych ustali wówczas jej prawo do emerytury od osiągnięcia przez nią wieku emerytalnego tj. od 19 maja 2022 r. Zawiesi jednak jej wypłatę, do momentu aż pracownica dostarczy świadectwo pracy z ostatniego zakładu pracy.

Wypłata emerytury będzie przysługiwała ubezpieczonej od miesiąca, w którym dostarczy świadectwo pracy. Jeżeli zrobi to w lipcu, to pierwszą wypłatę emerytury otrzyma za lipiec 2022 r. w terminie określonym w decyzji ZUS.

Wniosek o emeryturę pracodawca składa tylko w jednym przypadku

Pracodawca ma ustawowy obowiązek wnioskowania o rentę i emeryturę pracownika tylko w przypadku, kiedy ten stara się o emeryturę na starych zasadach.

Z danych zawartych w pytaniu wynika, że ubezpieczona będzie starała się o wypłatę emerytury według nowych zasad. Wobec tego w tym przypadku pracodawca nie ma obowiązku składania wniosku za ubezpieczonego.

Ubezpieczeni wnioskujący o emeryturę na nowych zasadach zgłaszają wnioski o emeryturę bezpośrednio w organie rentowy. Nie ma jednak przeszkód, aby pracodawca pomógł w skompletowaniu i wypełnieniu wniosku do ZUS o emeryturę.

Przeczytaj również:
Podstawa prawna: 
  • art. 24 ust. 1, art. 103a, art. 125 ust. 1 pkt 3, art. 182 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. 2022 poz. 504).
Autor: Jakub Pioterek
REDAKTORZY PROWADZĄCY
Anna Kostecka
Prawnik, specjalistka prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
Sylwia Maliszewska
Ekspert podatkowy

PORADNIA

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania

Zadaj pytanie ekspertowi »