Zgodnie z przyjętym algorytmem podziału części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2017 MEN szacuje, że finansowy standard subwencji (oznaczony w załączniku do Rozporządzenia literą A) wyniesie ok. 5 331 zł na jednego ucznia. W stosunku do roku 2016 (5 278 zł) wzrośnie on o ok. 1%, czyli o ok. 53 zł.
Kierownik jednostki sektora finansów publicznych jest odpowiedzialny za całość jej gospodarki finansowej i to on ponosi odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości. Sytuacja zmienia się jednak w przypadku przyjęcia przez jednostkę samorządu terytorialnego prowadzenia tzw. wspólnej obsługi. Poznaj stanowisko RIO.
Tylko kierownik jest uprawniony do dysponowania środkami finansowymi i zgromadzonymi na rachunku bankowym zakładu budżetowego – twierdzą przedstawiciele zielonogórskiej RIO. To na nim ciąży odpowiedzialność za całość gospodarki finansowej jednostki.
Pytanie: Jesteśmy jednostką budżetową, zespołem obsługi ekonomiczno-administracyjnej (ZEAS). W wakacje zorganizowaliśmy 7-dniowy wypoczynek dla dzieci z naszych szkół. Otworzyliśmy odrębny rachunek bankowy, na który przyjmowaliśmy wpłaty od rodziców dzieci oraz płacimy za: − nocleg i wyżywienie, − transport (wykorzystujemy nasz autobus szkolny i kierowców − po wypoczynku wystawiana jest nota księgowa za paliwo zużyte podczas wyjazdu, na tej podstawie robimy przelew z konta wypoczynku na konto rachunku głównego − budżetowe jako zwrot wydatku), − bilety wstępu i inne opłaty podczas wypoczynku (kierownik wycieczki przed wyjazdem otrzymuje zaliczkę na tego typu wydatki). Wszelkie księgowania związane z wypoczynkiem były prowadzone na koncie 240 bez klasyfikacji budżetowej. Na koniec wypoczynku podliczyliśmy koszty, pozostały niewykorzystane środki, więc kupiliśmy drobne upominki dla dzieci w takiej wysokości, aby konto wypoczynku zamknęło się na 0. Czy postąpiliśmy prawidłowo? Czy nie powinniśmy ująć wypoczynku letniego w planie budżetowym i przyjąć wpłaty od rodziców na konto bankowe główne i traktować je jako dochody budżetowe, a wszelkie wydatki w ramach wypoczynku księgować jako wydatki budżetowe? Proszę Państwa o radę.
Pytanie: Jednostka budżetowa odprowadzająca dochody do organu, tj. powiatu, w trakcie roku otrzymała odszkodowanie z polisy ubezpieczeniowej na naprawę szkody (naprawa i odszkodowanie dotyczy bieżącego roku). Czy możemy otrzymane odszkodowanie zaksięgować na zmniejszenie kosztów i nie odprowadzać do organu, jeśli odszkodowanie i naprawa zamykają się w jednym roku?
Gmina jest zobowiązana do zapłaty znacznej kwoty wraz z odsetkami na rzecz spółki z o.o. Ponieważ realizuje ona program naprawczy, nie ma możliwości zaciągnięcia kredytu ani pożyczki na spłatę zadłużenia. Burmistrz nie jest jednak upoważniony do przeniesienia w imieniu gminy własności nieruchomości gminnej w celu zwolnienia się z tego długu.
Zapisz się, a powiadomimy Cięo wszelkich nowościach z zakresu podatków i rachunkowości:
PORADNIA Odpowiedzi nawet na najtrudniejszepytania
Zadaj pytanie ekspertowi »