Planując pracę nad przygotowaniem sprawozdań finansowych za rok 2017 musisz pamiętać o zmianach jakie w 2017 zaczęły obowiązywać w ustawie o rachunkowości. Aby ułatwić ci ich przygotowanie dla różnych rodzajów klientów, nasz ekspert omawia je uwzględniając podział wg wielkości przedsiębiorcy.
Niewłaściwe sporządzanie arkuszy spisowych, wadliwe wprowadzanie do nich korekt i poprawek czy rozciąganie w czasie prac to tylko niektóre błędy popełniane podczas inwentaryzacji. Sprawdźmy, jakie są inne nieprawidłowości. Warto się z nimi zapoznać, aby przeprowadzając inwentaryzację, ich unikać.
Pytanie: Nasz klient zatrudnia pracownika od ponad 10 lat na pełny etat. Jednak obecnie potrzebuję zmniejszyć czas pracy do wymiaru 3/4 etatu i 7 godzin dzienne. Jaki jest okres wypowiedzenia w takiej sytuacji warunków pracy i czy można zmniejszyć czas pracy do 7 godzin dziennie? Czy pracownik może odmówić przyjęcia zmian i czym to skutkuje?
Pogłoski na temat zmierzchu tradycyjnych, tj. papierowych, instrumentów promocji są mocno przesadzone. Chociaż działania marketingowe w znacznej części przeniosły się do Internetu, to nie należy całkowicie rezygnować ze starych i wypróbowanych form reklamy i budowania wizerunku. Jedna z nich to folder (broszura) firmowy.
Pytanie: Nasz klient wystawił fakturę sprzedażowa 31 lipca, a usługa była świadczona 2 sierpnia. Jak księgować taką fakturę przy sprzedaży w PKPiR, a jak przy kosztach po drugiej stronie u nabywcy w PKPiR, kiedy wykazać przychód? Druga faktura zaliczkowana w euro na 100% została wystawiona dla firmy niemieckiej za usługi związane z stworzeniem i montażem mebli w biurze w Berlinie. Fakturę zaliczkową klient wystawił w lipcu, a firma z Niemiec od razu wpłaciła całość należności, montaż będzie jednak realizowany w połowie sierpnia. Do VAT wykazujemy obecnie fakturę zaliczkową ze stawką "NP" reverse charge - podstawa do VAT będzie inna niż podstawa do przychodu, co wynika z tego, że będzie inny kurs w momencie wystawienia faktury końcowej w połowie sierpnia. Czy fakturę końcową też wykazujemy do VAT?
Już za niecałe ponad pół roku Twojemu biuru będą groziły zupełnie nowe, nieporównywalnie bardziej surowe niż obecne, kary za nieprzestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych. Ponadto o pewnych zdarzeniach trzeba będzie – i to bardzo szybko – informować organy państwowe. Prześledźmy te zmiany.
Jeśli prowadzisz rozliczenia firmy budowlanej będącej mikroprzedsiębiorcą możesz wystąpić w jego imieniu o zwrot VAT w pozaustawowym terminie 15 dni. Warunkiem jest przekazanie ewidencji organom podatkowym w formie pliku JPK_VAT za okres, z którego wynika zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym
Na stronie Ministerstwa Finansów zostało opublikowane kolejne ostrzeżenie dotyczące uzyskania korzyści podatkowych w skutek sztucznych działań. Tym razem dotyczy on darowizn znak towarowego. Sprawdź szczegóły.
Jedną z grup wskaźników, które można wyróżnić w analizie finansowej, są wskaźniki rynku kapitałowego. Często ocenianym wskaźnikiem w tej grupie jest wskaźnik zysku na akcję EPS (Earnings per Share) . Sprawdź wskazówki naszego eksperta dotyczące jego wyliczania i prezentacji.
Od 21 czerwca 2017 r. obowiązuje nowa ustawa z 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym , która reguluje zasady zdobywania uprawnień zawodowych dla biegłych rewidentów. Niektóre z tych rozwiązań są zupełnie nowe i ich znajomość jest ważna dla adeptów tego zawodu.
Pytanie: Pracownik mieszka z osobą, która otrzymała nakaz kwarantanny w związku z kontaktem z osobą zarażoną COVID-19. Pracownik nie otrzymał decyzji sanepidu dotyczącej siebie. Na jakiej podstawie wypłacić chorobowe za dni nieobecności rozpoczynającej się 5 października i trwającej 10 dni? Czy jest zasiłek chorobowy, czy wynagrodzenie chorobowe?
Od 15 października przedsiębiorcy z branży turystycznej, estradowej i wystawienniczej mogą wystąpić do ZUS z wnioskiem o świadczenie postojowe, dodatkowe świadczenie postojowe i zwolnienie z opłacania składek. Wnioski można składać tylko elektronicznie, przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
Pracownicy, którym obniżono wymiar czasu pracy z powodu epidemii i którzy mieli ustalane zasiłki od wynagrodzenia, po zmianie etatu będą mogli wnioskować o przeliczenie podstawy i wyrównanie świadczenia, np. zasiłku macierzyńskiego, chorobowego czy opiekuńczego.
PYTANIE : Jakich obowiazków należy dochować, gdy klient w związku z przekroczeniem limitu musi obowiązkowo przejść z PKPiR na pełną księgowość?
Płynność finansową klienta można legalnie wspomóc rozwiązaniami podatkowymi, z których zapewne część trzeba raportować w schemacie podatkowym, jednak warto rozważyć ich zastosowanie szczególnie w trudnej sytuacji większości przedsiębiorstw w związku z pandemią.
Twój klient może w dowolnym momencie prowadzenia działalności gospodarczej wycofać środek trwały z majątku firmowego. W takiej sytuacji musisz jednak pamiętać o podatkowych konsekwencjach takiej decyzji oraz odpowiednim ujęciu w ewidencji.
Przy tak szybko postępującej pandemii każda firma powinna być gotowa na objawy zarażenia koronawirusem wśród pracowników lub potwierdzenie jego obecności testem. Co w takim przypadku powinien zrobić pracodawca? Nasz ekspert prezentuje instrukcji działania.
Już na początku 2022 roku w polskim systemie prawnym ma się pojawić nawa forma organizacji pozarządowej w postaci fundacji rodzinnej. Znane są już główne założenia tej instytucji, która ma przede wszystkim służyć ochronie polskich firm rodzinnych oraz ułatwiać ich sukcesję.
Starając się o nowe zlecenia, można posłużyć się różnymi argumentami. Pierwsza grupa to te cechy usług i atrybuty zawodu, na które może powołać się każdy licencjonowany księgowy. Prawdziwym wyzwaniem jest sformułowanie i zaprezentowanie potencjalnym klientom korzyści z wyboru Twojego biura.
Pytanie: Jaki jest zakres odpowiedzialności biura za błędy i inne nieprawidłowości związane z wywiązywaniem się od 1 października 2020 r. z nowych obowiązków. W szczególności chodzi tutaj o powinność oznaczania faktur w ewidencji sprzedaży kodami wskazanymi w § 10 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia MF z 15 października 2019 r. i karę pieniężną w wysokości 500 zł za każde błędne oznaczenie zawarte w przesłanej fiskusowi ewidencji.
Pytanie: Jan Malinowski prowadził indywidualnie działalność gospodarczą, którą zlikwidował 30 września 2020 r. Dla opodatkowania dochodów z działalności stosował skalę podatkową. Na dzień likwidacji posiadał maszynę (środek trwały) o wartości początkowej 120.000 zł. Od tej wartości naliczał odpisy amortyzacyjne, które rozliczył w kosztach podatkowych w łącznej wysokości 90.000 zł. W styczniu 2021 r. podatnik sprzeda pozostałą po likwidacji działalności maszynę za kwotę 40.000 zł. Czy sprzedaż majątku po likwidacji działalności podlega opodatkowaniu?
Podatek od towarów i usług
Nowe przepisy dotyczące AML weszły w życie w kwietniu 2021 roku. Jakie zmiany przyniosły? Kto i w jakim stopniu musi przestrzegać nowych przepisów? Dlaczego biura rachunkowe są szczególnie narażone i jakie obowiązki na nich spoczywają? Przeczytajcie koniecznie, żeby dobrze zrozumieć przepisy AML.
Z początkiem 2021 roku weszły w życie przepisy wydane przez ministra finansów, w których określił on dodatkowe elementy składowe lokalnej dokumentacji cen transferowych w zakresie transakcji z podmiotami z tzw. rajów podatkowych.
Wejście w życie procedury WHT refund dotyczącej poboru tzw. podatku u źródła przez płatników PIT i CIT po raz kolejny zostało odroczone, tym razem do 30 czerwca br. Stosowne rozporządzenia w tej sprawie wydał minister finansów.
AML (ang. Anti Money-Laudering) – wynikający z niniejszego dokumentu sposób postępowania mający na celu prewencyjną ochronę wobec zjawiska prania pieniędzy
Od 31 lipca 2021 r. biura rachunkowe mają nowe obowiązki związane ze stosowaniem procedury w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Poznaj 9 kroków w jakich możesz ją sprawnie wdrożyć.
W sierpniu tego roku minie pięć lat od wejścia w życie ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych, która objęła blisko 250 zawodów, w tym usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych. Jak te regulacje wpłynęły na rynek usług księgowych w Polsce?
Projekt uchwały nr 238/2018 Krajowej Rady Doradców Podatkowych z 22 maja 2018 r. (dalej: projekt) opublikowany został w ubiegłym roku i choć jeszcze nie doczekał się ścieżki legislacyjnej, to jednak jako cieszący się poparciem KRDP wart jest uwagi w szczególności w zakresie rozszerzenia uprawnień doradców podatkowych.
W dokumentacji polityki rachunkowości należy wprowadzić przede wszystkim zmiany, które wynikają z przepisów prawa. Warto zastanowić się nad uaktualnieniem polityki w związku z dotychczasowymi zmianami prawa – jeśli dotychczas nie było takiej potrzeby.
Podatnicy PIT i CIT, oprócz dotychczas przysługujących rozwiązań, dodatkowo uzyskali możliwość zaliczenia jednorazowo do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej nabytych fabrycznie nowych środków trwałych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100.000 zł.
Do 26 lutego na podstawie danych rzeczywistych z 2017 rok należy dokonać korekty „wstępnego” odliczenia VAT. Poznaj zasady na których powinieneś dokonania rozliczeń swoich klientów.
Od trzech miesięcy obowiązują nowe przepisy w zakresie raportowania JPK_VAT, które oznaczają dodatkowe obowiązki dla wielu biur rachunkowych. Zwiększyła się również odpowiedzialność tych podmiotów, ponieważ wraz ze wspomnianymi przepisami ustawodawca wprowadził dotkliwe sankcje za ich naruszenie.
Wielu przedsiębiorców rozpoczynających działalność gospodarczą chce skorzystać w zakresie opłacania składek ZUS z ulgi na start. Gdy Twój klient również będzie chciał podjąć taką decyzję, powinieneś uświadomić mu również negatywne konsekwencje skorzystania z tej ulgi oraz zaprezentować alternatywy ich ominięcia.
Rząd nie ustaje w wysiłkach zmierzających w kierunku dalszego uszczelniania systemu podatkowego i zwiększania wpływów do budżetu. Jednym z pomysłów zapowiedzianych przez przedstawicieli MF, który już spotkał się z krytyką dużej części przedsiębiorców i ekspertów, jest planowane wdrożenie tzw. testu przedsiębiorcy.
Przerwa w aktywności gospodarczej nie pozostaje bez wpływu na podatkowe i księgowe rozliczenia klienta. Poniżej prezentujemy 8 najważniejszych konsekwencji zawieszenia działalności.
Jesteś proszony o prezentację sprawozdania finansowego i jego analizę na spotkaniu rady nadzorczej czy zgromadzenia właścicieli? Nie wiesz, jak przeprowadzić analizę wyniku finansowego klienta? Skorzystaj ze wskazówek naszego eksperta. Przygotuj się do spotkania, na którym wynik finansowy będzie jednym z głównych tematów.
W zakresie wyceny wprowadzono od 1 stycznia 2017 r. możliwość uproszczonego ustalania kosztu wytworzenia dla małych jednostek, nawet jeśli ich sprawozdanie finansowe podlega badaniu przez biegłego rewidenta (art. 28 ust. 4a ustawy o rachunkowości).
Kryptowaluty stają się coraz bardziej popularne i powszechne, na co ma wpływ stale rozszerzający się zakres ich zastosowania oraz dynamiczny wzrost ich wartości. Przed biurami rachunkowymi stoi bardzo ciekawa perspektywa rozwoju w kierunku rynku cyfrowych walut, gdyż bez wątpienia posługiwanie się kryptowalutami będzie coraz bardziej powszechne w biznesie i będzie wymagało stosownego ewidencjonowania oraz rozliczania podejmowanych transakcji.
Zapisz się, a powiadomimy Cięo wszelkich nowościach z zakresu podatków i rachunkowości:
PORADNIA Odpowiedzi nawet na najtrudniejszepytania
Zadaj pytanie ekspertowi »