Pytanie: W 2001 roku kupiłam lokal na firmę ze stawką 23%. VAT odliczyłam. 31grudnia likwiduję działalność (prowadzę KPiR, VAT). Lokal chcę wycofać na cele prywatne – właścicielem będę ja i mój mąż. Zamierzamy wynajmować ten lokal już bez działalności. Czy od nowego roku umowa na wynajęcie może być zawarta tylko z moim mężem? Czy mąż może skorzystać ze zwolnienia od VAT? Czy mogę złożyć VAT-Z w związku z likwidacją działalności, czy też wynajmowany lokal mnie tego pozbawia?
Przedsiębiorcy wykorzystujący pojazdy samochodowe do prowadzenia tzw. działalności mieszanej, od których przysługuje im ograniczone prawo do odliczania 50% VAT, oprócz tego limitu powinni uwzględniać również tzw. proporcję w VAT.
Na gruncie ustawy o VAT zbycie nieruchomości klasyfikowane jest jako dostawa towarów. Opodatkowanie zbycia nieruchomości zabudowanej zgodnie z przepisami ustawy o VAT co do zasady stanowi dostawę towarów opodatkowaną VAT. Jednocześnie, ustawodawca wprowadził do ustawy o VAT regulacje pozwalające na zwolnienie niektórych transakcji, których przedmiotem są budynki, budowle lub ich części, z opodatkowania VAT. W odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z dwóch podstaw prawnych do zastosowania zwolnienia z VAT – art. 43 ust. 1 pkt 10 albo art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.
Jeśli okres używania kasy rejestrującej nie przekracza trzech lat – to odliczoną wcześniej ulgę podatnik musi zwrócić. Do tego okresu nie wlicza się zawieszenia działalności gospodarczej. Potwierdził to fiskus w interpretacji indywidualnej nr ITPP1/4512-1118/15/AJ.
Zapisz się, a powiadomimy Cięo wszelkich nowościach z zakresu podatków i rachunkowości:
PORADNIA Odpowiedzi nawet na najtrudniejszepytania
Zadaj pytanie ekspertowi »