Chociaż od ponad roku rozwój nowoczesnych technologii ułatwia pozyskiwanie klientów bez ograniczeń terytorialnych i większość biur rachunkowych jest w stanie obsługiwać klientów z całego kraju, a nawet zagranicy, to nadal warto pamiętać o klientach, którzy mają siedzibę w promieniu najwyżej kilkudziesięciu kilometrów.
Współpraca online ma swoje niewątpliwe swoje zalety - zarówno pracownicy biura, jak i klienci oszczędzają, tak cenny dzisiaj, czas. Ale ma też jedną podstawową wadę: utrudnia budowanie relacji i nierzadko komunikację na klient-biuro rachunkowe. Wielu klientów nie radzi sobie z nowoczesnymi technologiami i to co miało być ułatwieniem, dla wielu klientów jest poważnym obciążeniem.
Dzięki nowym technologiom większość biur rachunkowych jest w stanie obsługiwać klientów z całego kraju, a nawet zagranicy. Odległość klienta od biura przestała być barierą w nawiązywaniu współpracy biznesowej. Jeśli jednak przeanalizować lokalizacje klientów, okazuje się, że większość z nich ma siedzibę w promieniu najwyżej kilkudziesięciu kilometrów. I czasem potrzebuje kontaktu bezpośredniego - nie tylko online.
Pandemia koronawirusa spowodowała, ze większość relacji – prywatnych i zawodowych – przeniosła się do internetu. Bezpośrednie kontakty stały się sporadyczne – właściwe dochodziło do nich tylko wtedy, kiedy było to absolutnie konieczne. Wiele biur rachunkowych, które przyjmowało dokumenty księgowe w wersji papierowej, chcąc nie chcąc przeszła na programy, aplikacje albo przynajmniej wymianę skanów poczta elektroniczną. Pozornie mogłaby się wydawać, bo to zmiana korzystana dla wszystkich: zarówno pracownicy biura, jak i klienci oszczędzają, tak cenny dzisiaj, czas. W praktyce okazało się jednak, że nie jest to rozwiązanie bez wad, szczególnie jeśli chodzi o kontakty na linii klient-biuro rachunkowe. Ograniczenia pandemiczne bardzo rozluźniły te relacje i wielu przypadkach rozluźniły budowane latami więzi. W wielu przypadkach doprowadziło to nawet do rozwiązania współpracy, ponieważ klienci stali się wrażliwi na intensywne działania marketingowe konkurencji, zwłaszcza wtedy, gdy strategia reklamowa była oparta głównie na niskiej cenie.
Pandemia i związany z tym lockdown powoli się kończy, ale ta nadzwyczajna sytuacja, w jakiej znaleźliśmy się na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy pokazała, ale odległość – nie tylko w relacjach, ma istotne znaczenie w odniesieniu do promocji.
Choć instrumenty informatyczne i nowe technologie pozwalają biurom rachunkowym obsługiwać klientów z najodleglejszych zakątków kraju, w praktyce współpracę nawiązują z firmami mającymi siedzibę w promieniu najwyżej kilkudziesięciu kilometrów. Oczywiście nie jest to regułą: są biura, których strategia zakłada wyłącznie obsługę online, są także takie, które współpracują z częścią klientami na odległość, a większość funkcjonuje w tym samym regionie. Załóżmy jednak, że przeważająca liczba firm ma siedzibę w tym samym lub sąsiednim województwie. W takiej sytuacji warto zaplanować działania promocyjne na skalę lokalną, nie marnując czasu, energii i pieniędzy w komunikację obejmującą cały kraj.
Celem zaistnienia w mediach lokalnych jest:
w przypadku nowego biura – zaistnienie w świadomości potencjalnych klientów, przyciągnięcie uwagi do biura;
w przypadku biura, które istnieje na rynku od dłuższego czasu – umacnianie marki, utrwalanie wizerunku, akcentowanie aktywności na rynku usług księgowych w danym regionie.
Zalety promocji na skale lokalną
- niższe koszty (oszczędność)
- precyzyjne dotarcie do grupy docelowej
- sprawna, szybsza współpraca z redakcją
- lepsze efekty w zakresie widoczności biura
Artykuły sponsorowane.
To najpopularniejsza forma komunikacji w mediach elektronicznych i tradycyjnych. Stanowi alternatywę dla typowej reklamy graficznej, dając szersze pole do zaprezentowania biura i dostarczenie wartościowej wiedzy potencjalnym klientom. Najczęściej pojawiające się tematy tego typu materiałów to:
Jak dobrze wybrać biuro rachunkowe?
Czy warto delegować księgowość w firmie?
Księgowość w firmie: biuro rachunkowe czy księgowy na etacie?
O co warto zapytać wybierając biuro rachunkowe?
10 powodów dla których warto skorzystać z usług biura rachunkowego.
Jak znaleźć najlepsze biuro rachunkowe dla małej (średniej) firmy?
Artykuły eksperckie.
Innym sposobem na znalezienie się w mediach lokalnych jest nawiązanie stałej współpracy z redakcją serwisów lub gazet zajmujących się tematyką podatkową, czy szerzej, biznesową. Redakcje chętnie korzystają ze wsparcia ekspertów zewnętrznych, szczególnie w okresie ważnych zmian w przepisach, czy np. zeznań rocznych.
Reklama.
Większość portali i gazet oferuje płatna reklamę graficzną – ceny zależą od powierzchni ogłoszenia, ale są nieporównywalnie niższe z kosztami kampanii w mediach ogólnopolskich.
Połączenie kilku form promocji.
Najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest połączenie współpracy redakcyjnej z odpłatna reklamą- wiele tytułów oferuje preferencyjne warunki dla firm, które decydują się na taka opcję.
Obecność w serwisach internetowych z pewnością daje szanse na większe zasięgi, ale w małych miejscowościach nie warto lekceważyć tradycyjnej (papierowej) prasy lokalnej!
Od czego zacząć?
Oto wskazówki, jak zacząć działania promocyjne w lokalnych mediach:
Wyszukaj najbardziej popularne serwisy internetowe i gazety w swoim regionie.
Sprawdź kontakty do redakcji działów zajmujących się tematyką biznesową, podatkową lub gospodarczą.
Ustal dane do kontaktu z działem reklamy.
Zapytaj dostępne opcje prezentacji: bezpłatne (np. dostarczanie artykułów eksperckich) i odpłatne (reklama).
Ustal szczegóły – nie poprzestawaj na jednorazowej reklamie! Aby zbudować markę, być zauważonym trzeba pojawiać się w mediach regularnie, najlepiej przez dłuższy okres czasu albo w wybranych okresach (np. koniec roku kalendarzowego albo przed etapem rozliczeń rocznych).
PORADNIA
Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania