Zdobywaj klientów lokalnie - jak pozyskiwać nowych klientów z najbliższej okolicy

Autor: Joanna Polańska Solarz

Dodano: 6 września 2021
Zdobywaj klientów lokalnie - jak pozyskiwać nowych klientów z najbliższej okolicy

Chociaż od ponad roku rozwój nowoczesnych technologii ułatwia pozyskiwanie klientów bez ograniczeń terytorialnych i większość biur rachunkowych jest w stanie obsługiwać klientów z całego kraju, a nawet zagranicy, to nadal warto pamiętać o klientach, którzy mają siedzibę w promieniu najwyżej kilkudziesięciu kilometrów.

Współpraca online ma swoje niewątpliwe swoje zalety - zarówno pracownicy biura, jak i klienci oszczędzają, tak cenny dzisiaj, czas. Ale ma też jedną podstawową wadę: utrudnia budowanie relacji i nierzadko komunikację na klient-biuro rachunkowe. Wielu klientów nie radzi sobie z nowoczesnymi technologiami i to co miało być ułatwieniem, dla wielu klientów jest poważnym obciążeniem.

Reklamuj się lokalnie!

Dzięki nowym technologiom większość biur rachunkowych jest w stanie obsługiwać klientów z całego kraju, a nawet zagranicy. Odległość klienta od biura przestała być barierą w nawiązywaniu współpracy biznesowej. Jeśli jednak przeanalizować lokalizacje klientów, okazuje się, że większość z nich ma siedzibę w promieniu najwyżej kilkudziesięciu kilometrów. I czasem potrzebuje kontaktu bezpośredniego - nie tylko online.

Pandemia koronawirusa spowodowała, ze większość relacji – prywatnych i zawodowych – przeniosła się do internetu. Bezpośrednie kontakty stały się sporadyczne – właściwe dochodziło do nich tylko wtedy, kiedy było to absolutnie konieczne. Wiele biur rachunkowych, które przyjmowało dokumenty księgowe w wersji papierowej, chcąc nie chcąc przeszła na programy, aplikacje albo przynajmniej wymianę skanów poczta elektroniczną. Pozornie mogłaby się wydawać, bo to zmiana korzystana dla wszystkich: zarówno pracownicy biura, jak i klienci oszczędzają, tak cenny dzisiaj, czas. W praktyce okazało się jednak, że nie jest to rozwiązanie bez wad, szczególnie jeśli chodzi o kontakty na linii klient-biuro rachunkowe. Ograniczenia pandemiczne bardzo rozluźniły te relacje i wielu przypadkach rozluźniły budowane latami więzi. W wielu przypadkach doprowadziło to nawet do rozwiązania współpracy, ponieważ klienci stali się wrażliwi na intensywne działania marketingowe konkurencji, zwłaszcza wtedy, gdy strategia reklamowa była oparta głównie na niskiej cenie.

Promocja na skalę lokalną – dlaczego warto?

Pandemia i związany z tym lockdown powoli się kończy, ale ta nadzwyczajna sytuacja, w jakiej znaleźliśmy się na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy pokazała, ale odległość – nie tylko w relacjach, ma istotne znaczenie w odniesieniu do promocji.
Choć instrumenty informatyczne i nowe technologie pozwalają biurom rachunkowym obsługiwać klientów z najodleglejszych zakątków kraju, w praktyce współpracę nawiązują z firmami mającymi siedzibę w promieniu najwyżej kilkudziesięciu kilometrów. Oczywiście nie jest to regułą: są biura, których strategia zakłada wyłącznie obsługę online, są także takie, które współpracują z częścią klientami na odległość, a większość funkcjonuje w tym samym regionie. Załóżmy jednak, że przeważająca liczba firm ma siedzibę w tym samym lub sąsiednim województwie. W takiej sytuacji warto zaplanować działania promocyjne na skalę lokalną, nie marnując czasu, energii i pieniędzy w komunikację obejmującą cały kraj.
Celem zaistnienia w mediach lokalnych jest:

  • w przypadku nowego biura – zaistnienie w świadomości potencjalnych klientów, przyciągnięcie uwagi do biura;

  • w przypadku biura, które istnieje na rynku od dłuższego czasu – umacnianie marki, utrwalanie wizerunku, akcentowanie aktywności na rynku usług księgowych w danym regionie.

Zalety promocji na skale lokalną

- niższe koszty (oszczędność)

- precyzyjne dotarcie do grupy docelowej

- sprawna, szybsza współpraca z redakcją

- lepsze efekty w zakresie widoczności biura

Modele promocji lokalnej

  1. Artykuły sponsorowane.

To najpopularniejsza forma komunikacji w mediach elektronicznych i tradycyjnych. Stanowi alternatywę dla typowej reklamy graficznej, dając szersze pole do zaprezentowania biura i dostarczenie wartościowej wiedzy potencjalnym klientom. Najczęściej pojawiające się tematy tego typu materiałów to:

  • Jak dobrze wybrać biuro rachunkowe?

  • Czy warto delegować księgowość w firmie?

  • Księgowość w firmie: biuro rachunkowe czy księgowy na etacie?

  • O co warto zapytać wybierając biuro rachunkowe?

  • 10 powodów dla których warto skorzystać z usług biura rachunkowego.

  • Jak znaleźć najlepsze biuro rachunkowe dla małej (średniej) firmy?

  1. Artykuły eksperckie.

Innym sposobem na znalezienie się w mediach lokalnych jest nawiązanie stałej współpracy z redakcją serwisów lub gazet zajmujących się tematyką podatkową, czy szerzej, biznesową. Redakcje chętnie korzystają ze wsparcia ekspertów zewnętrznych, szczególnie w okresie ważnych zmian w przepisach, czy np. zeznań rocznych.

  1. Reklama.
    Większość portali i gazet oferuje płatna reklamę graficzną – ceny zależą od powierzchni ogłoszenia, ale są nieporównywalnie niższe z kosztami kampanii w mediach ogólnopolskich.

  2. Połączenie kilku form promocji.

Najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest połączenie współpracy redakcyjnej z odpłatna reklamą- wiele tytułów oferuje preferencyjne warunki dla firm, które decydują się na taka opcję.

Nie tylko promocja online

Obecność w serwisach internetowych z pewnością daje szanse na większe zasięgi, ale w małych miejscowościach nie warto lekceważyć tradycyjnej (papierowej) prasy lokalnej!

Od czego zacząć?

Oto wskazówki, jak zacząć działania promocyjne w lokalnych mediach:

  1. Wyszukaj najbardziej popularne serwisy internetowe i gazety w swoim regionie.

  2. Sprawdź kontakty do redakcji działów zajmujących się tematyką biznesową, podatkową lub gospodarczą.

  3. Ustal dane do kontaktu z działem reklamy.

  4. Zapytaj dostępne opcje prezentacji: bezpłatne (np. dostarczanie artykułów eksperckich) i odpłatne (reklama).

  5. Ustal szczegóły – nie poprzestawaj na jednorazowej reklamie! Aby zbudować markę, być zauważonym trzeba pojawiać się w mediach regularnie, najlepiej przez dłuższy okres czasu albo w wybranych okresach (np. koniec roku kalendarzowego albo przed etapem rozliczeń rocznych).

Autor: Joanna Polańska-Solarz Autorka specjalizuje się w promocji biur rachunkowych i kancelarii podatkowych.
Autorka książki pt. „Promocja w kancelarii doradztwa podatkowego i biura rachunkowego”
i bloga TaxPr.pl
REDAKTORZY PROWADZĄCY
Anna Kostecka
Prawnik, specjalistka prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
Sylwia Maliszewska
Ekspert podatkowy

PORADNIA

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania

Zadaj pytanie ekspertowi »