stawka VAT

Usługi spedycji międzynarodowej mogą korzystać z różnych stawek VAT

Pytanie:

Spółka świadczy usługę spedycji dla polskiego podatnika VAT. Usługa dotyczy przewozu towarów drogą morską z portu w Chinach do portu w Polsce. Następnie transportem drogowym towar przewożony jest do miejsca docelowego w Polsce. W skład usług wchodzi zarówno fracht morski, jak i wszystkie czynności (i opłaty) z tym związane oraz transport drogowy do miejsca docelowego. Jeżeli chodzi o część usługi obejmującą drogę morską, to firma może zastosować stawkę VAT 0%, przewidzianą dla transportu międzynarodowego, ponieważ spełnia wymogi z art. 83 ust. 5 ustawy o VAT – tj. posiada konosament morski oraz dokument celny, w którym określono, że wartość frachtu morskiego została wliczona do wartości celnej towaru. Natomiast jeżeli chodzi o dalszą część tej usługi, tj. spedycję polegającą na transporcie drogowym, to niestety niespełniony pozostaje warunek o wliczeniu wartości usługi do wartości celnej towaru. Czy w związku z tym można podzielić tę kompleksową usługę i do części obejmującej fracht morski oraz wszystkie opłaty, które wliczone zostały do wartości celnej, zastosować stawkę 0%, natomiast do części obejmującej opłaty na terenie portu, które nie zostały wliczone do wartości celnej oraz transportu drogowego, zastosować stawkę 23%? Przyjmuje się, że usługa spedycji jest czynnością kompleksową i nie można jej dzielić. Czy więc do takiej kompleksowej usług spedycji trzeba zastosować jedną stawkę? Jeśli tak, to jaką?