Pytanie: Z powodu błędnej interpretacji przepisów przedsiębiorca zakupił kasę online oraz terminal płatniczy. Okazało się jednak, że w świetle obowiązujących przepisów nie ma obowiązku korzystania z nich. Co może zrobić w tej sytuacji? Jak wycofać kasę i zrezygnować z terminala płatniczego? Czy można po prostu zaprzestać używania ich w 2022 roku? Czy w takim przypadku konieczne będzie zwrócenie ulgi otrzymanej na zakup kasy?
Odpowiedź: Podatnik może zaprzestać korzystania z terminala płatniczego. Natomiast w odniesieniu do kasy online trzeba przeprowadzić procedurę zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym. Rezygnacja z kasy może pociągnąć za sobą obowiązek zwrotu ulgi na jej zakup.
W związku z tym, że podatnik, o którym mowa w pytaniu, nie ma obowiązku posiadania terminala płatniczego, to od niego zależy, co z nim zrobi. Możne on bowiem bez żadnych konsekwencji zaprzestać używania go. Terminal można oddać, sprzedać, a nawet zutylizować. Nie ma konieczności zgłaszania tego faktu żadnej instytucji. Inaczej będzie jednak z kasą online.
O ile z terminalem płatniczym można postąpić wedle własnego uznania, o tyle wycofanie kasy rejestrującej wymaga postępowania zgodnie z procedurą. Obowiązki zostały określone w § 31 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku zakończenia używania kas rejestrujących z powodu zakończenia pracy tych kas w trybie fiskalnym, podatnik musi:
Rezygnacja z kasy online może wiązać się obowiązkiem zwrotu ulgi przyznanej na zakup kas. Może mieć to miejsce, jeżeli wycofanie kasy nastąpi w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży (art. 111 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług).
Eksperci Czekają na Twoje Pytania!
W tym miejscu warto jeszcze przypomnieć, że nie obowiązują przepisy, które nakazywałyby przedsiębiorcom posiadanie terminala płatniczego. Obowiązek umożliwienia dokonania płatności za pomocą instrumentu płatniczego zostanie spełniony, jeżeli podatnik umożliwi dokonanie płatności przelewem lub z wykorzystaniem aplikacji na smartfonie. Przedsiębiorcy nie muszą od 2022 roku obowiązkowo posiadać terminali, jeżeli za towary lub usługi w idch działalności gospodarczej można płacić bezgotówkowo w inny sposób.
PORADNIA
Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania