Pytanie: Czy pracownik, który zawnioskuje o możliwość pracy zdalnej okazjonalnej, przed przystąpieniem do niej będzie musiał złożyć oświadczenie o posiadaniu warunków technicznych i lokalowych do wykonywania pracy zdalnej? Czy w tym przypadku wystarczy tylko zapoznanie się z oceną ryzyka zawodowego? A może wymagane są jeszcze inne dokumenty?
Odpowiedź: Praca zdalna okazjonalna została wprowadzona do przepisów Kodeksu pracy z mocą obowiązującą od 7 kwietnia 2023. Na jej podstawie, pracownik może być uprawniony do świadczenia pracy poza miejscem jej stałego wykonywania, w miejscu okazjonalnie uzgodnionym z pracodawcą, do 24 dni w roku kalendarzowym.
Przeczytaj też:
Obejrzyj:
Polecamy:
Praca zdalna może być wykonywana okazjonalnie, na wniosek pracownika złożony w postaci papierowej lub elektronicznej, w wymiarze nieprzekraczającym 24 dni w roku kalendarzowym.
Jakkolwiek zasady świadczenia pracy zdalnej i pracy zdalnej okazjonalnej różnią się od siebie, tak pewne elementy pracy zdalnej znajdują zastosowanie do pracy zdalnej okazjonalnej.
Do pracy zdalnej okazjonalnej nie stosuje się przepisów odnoszących się do:
W pozostałym zakresie przepisy regulujące pracę zdalną należy stosować także do pracy zdalnej okazjonalnej, w tym m.in. w zakresie:
Kontrola wykonywania pracy zdalnej okazjonalnej, kontrola w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy lub kontrola przestrzegania wymogów w zakresie bezpieczeństwa i ochrony informacji, w tym procedur ochrony danych osobowych, odbywa się na zasadach ustalonych z pracownikiem.
W związku z okazjonalną pracą zdalną po stronie pracodawcy powstaje obowiązek:
Pracodawca opracowujący wzór wniosku o udzielenie okazjonalnej pracy zdalnej może umieścić blankiet oświadczeń pracownika potwierdzających zapoznanie się i stosowanie przygotowanych dokumentów.
PORADNIA
Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania