Sprzedaż pelletu - czy wymaga ewidencji na kasie rejestrującej

/appFiles/site_128/images/autor/OHjqeRKV4hY3BW9.jpeg

Autor: Tomasz Krywan

Dodano: 19 kwietnia 2023

Pytanie: Działalność gospodarcza podatnika będzie polegać na sprzedaży pelletu z otrąb zbóż, drewna oraz zmielonych nasion owocowych. Sprzedaż będzie dokonywana osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz firmom. Zapłata będzie odbywać się przy pomocy gotówki oraz w formie przelewu. Podatnik będzie korzystał ze zwolnienia podmiotowego z VAT. Odbiór będzie odbywał się osobiście lub z doliczeniem do towaru usługi transportowej. Czy w przypadku handlu ww. towarem istnieje obowiązek posiadania kasy fiskalnej online przed dokonaniem pierwszej sprzedaży?

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • Czy sprzedaż pelletu ewidencjonować na kasie rejestrującej

Polecamy też:

 

Odpowiedź: W pierwszej kolejności rozróżnić należy dwie kategorie czynności. Pierwszą stanowią czynności podlegające bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących. Czynności takie wymieniają przepisy § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania.

Dostawy (sprzedaż) pelletu do czynności wymienionych przepisami § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania nie należą.

W konsekwencji podatnicy dokonujący dostaw pelletu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych mogą korzystać ze zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, w tym ze zwolnień podmiotowych z obowiązku ewidencjonowania ze względu na kwotę obrotu (np. ze zwolnienia obejmującego podatników rozpoczynających towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20.000 zł – zob. § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania).

Drugą kategorię czynności stanowią wymienione przepisami art. 145b ustawy o VAT czynności, które nie mogą być ewidencjonowane przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii. Czynności takie, jeżeli są ewidencjonowane za pomocą kas rejestrujących (nie zawsze jest to konieczne), muszą być to kasy rejestrujące online.

Pellet a kasa rejestrują - stanowisko skarbówki

Dostawy pelletu nie należą jednak do takich czynności. W szczególności dostawy takie nie należą do towarów, o których mowa w art. 145b ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o VAT. Potwierdził to dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w cytowanej powyżej interpretacji indywidualnej z 10 czerwca 2020 r. (nr 0114-KDIP1-3.4012.223.2020.2.KP), w której czytamy, że „(…) pellet zgodnie z definicją słownikową to paliwo stałe w formie granulatu uzyskiwane z biomasy, przeznaczone głównie do spalania w indywidualnych jak i zbiorowych instalacjach grzewczych, może być spalany w kominkach do tego przeznaczonych. Pellet produkuje się z odpadów drzewnych, uprawianych w tym celu roślin, oraz odpadów i produktów ubocznych rolnictwa. Pellet drzewny - powstaje ze sprasowania trocin, które powstają podczas prac tartacznych oraz innych działań związanych z obrabianiem produktów drzewnych. Drewno używane przy produkcji pelletu może być zarówno liściaste jak i iglaste”.

W konsekwencji organ interpretacyjny wyjaśnił, że „pellet jest rodzajem brykietu. Jednakże nie mieści się w kategorii określonej w art. 145b ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy, ponieważ nie jest wytwarzany z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu i podobnego paliwa stałego wytwarzanego z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu. W odpowiedzi na zadane pytanie należy stwierdzić, że realizowana przez Wnioskodawcę sprzedaż pelletu nie będzie objęta obowiązkiem ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy on-line”.

Skutki dla podatnika

A zatem pellet nie należy nie tylko do towarów podlegających bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania, ale również do towarów, które nie mogą być ewidencjonowane przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii.

Podstawa prawna: 

§ 3 oraz § 4 rozporządzenia ministra finansów z 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 2442 z późn. zm.),

-art. 145b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r., poz. 931 z późn. zm.).

Autor: Tomasz Krywan, doradca podatkowy
REDAKTORZY PROWADZĄCY
Anna Kostecka
Prawnik, specjalistka prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
Sylwia Maliszewska
Ekspert podatkowy

PORADNIA

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania

Zadaj pytanie ekspertowi »