Pytanie: Sprawa dotyczy przeniesienia pracowników do innego zakładu. Pracownicy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę przechodzą zgodnie z art. 23[1] § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy. Co jednak ze zleceniobiorcami? Czy możliwe jest przeniesienie zleceniobiorcy do pracy w innym zakładzie? Czy pracodawca może zastosować przepisy kodeksu pracy do przejęcia osób, które z poprzednim właścicielem zawarły umowy cywilnoprawne?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Odpowiedź: Nie. Przepis art. 231 Kodeksu pracy określa konsekwencje prawne przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę wyłącznie w zakresie stosunków pracy, a nie stosunków cywilnoprawnych.
Przepis art. 231 Kodeksu pracy stanowi, że W razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Pracodawca, z dniem przejęcia zakładu pracy lub jego części, jest obowiązany:
W razie nieuzgodnienia nowych warunków pracy i płacy dotychczasowy stosunek pracy rozwiązuje się z upływem okresu równego okresowi wypowiedzenia, liczonego od dnia, w którym pracownik złożył oświadczenie o odmowie przyjęcia proponowanych warunków, lub od dnia, do którego mógł złożyć takie oświadczenie określa konsekwencje prawne przejścia zakładu na innego pracodawcę.
Ponadto, w terminie 2 miesięcy od od kiedy zakład pracy lub część zakładu została przeniesiona na innego pracodawcę, pracownik może bez wypowiedzenia, za siedmiodniowym uprzedzeniem, rozwiązać stosunek pracy. Rozwiązanie stosunku pracy w tym trybie powoduje dla osoby zatrudnionej skutki, jakie przepisy prawa pracy wiążą z rozwiązaniem stosunku pracy przez pracodawcę za wypowiedzeniem.
Są to jednak konsekwencje wyłącznie w zakresie stosunków pracy (umów o pracę). Nie dotyczą więc stosunków cywilnoprawnych (np. umów zlecenia). Dotychczasowy pracodawca nie może żądać od osób wykonujących pracę na podstawie zlecenia, aby podjęli pracę w nowym, wyznaczonym przez pracodawcę, zakładzie. Decyzja o tym czy podejmie zlecenie w nowym miejscu należy wyłącznie do przyjmującego zlecenie.
Nowy pracodawca nie nie może przejmować pracowników zatrudnionych na umowę o pracę. Jeżeli po przejęciu zakładu pracy chce, aby dotychczasowi zleceniobiorcy świadczyli pracę na jego rzecz, musi, powinien nawiązać z nimi nowe umowy. Ta sama zasada będzie miała zastosowanie w odniesieniu do osób zatrudnianych na podstawie umowy o dzieło.
Eksperci Czekają na Twoje Pytania!
Dlatego też, jeżeli w miejsce dotychczasowego zleceniodawcy ma pojawić się nowy zleceniodawca, to najprostszym sposobem osiągnięcia takiego skutku będzie rozwiązanie dotychczasowych umów zlecenia i nawiązanie w ich miejsce nowych umów, między nowymi stronami. Nie wystarczy samo pismo zawiadamiające.
PORADNIA
Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania