Przechowywanie formularzy ZUS Z-3

/appFiles/site_128/images/autor/nb367XZ8OQ1WRTK.jpeg

Autor: Katarzyna Pietruszyńska-Jarosz

Dodano: 26 kwietnia 2023

Pytanie: Gdzie powinno się przechowywać formularze ZUS Z-3 w aktach osobowych w części C czy w dokumentach płacowych w kartotece zasiłkowej? Gdzie powinno przechowywać się pisma POG z ZUS - w aktach osobowych część B?

Z artykułu dowiesz się:
  • W jakiej części akt osobowych przechowywać formularz ZUS Z-3?

Przeczytaj też:

Obejrzyj:

Odpowiedź: Dokumenty ZUS należy przechowywać wraz z pozostałą dokumentacją płacową.

Pracodawca ma obowiązek prowadzić i przechowywać w postaci papierowej lub elektronicznej dokumentację  w  sprawach  związanych  ze  stosunkiem  pracy  oraz  akta osobowe pracowników (dokumentacja pracownicza). Dokumentację pracowniczą przechowuje się przez okres zatrudnienia, a także przez okres 10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym stosunek pracy uległ rozwiązaniu lub wygasł, chyba że odrębne przepisy przewidują dłuższy okres przechowywania dokumentacji pracowniczej.

Akta osobowe pracownika składają się z 5 części i obejmują:

1) oświadczenia lub dokumenty dotyczące danych osobowych, zgromadzone w związku z ubieganiem się o zatrudnienie, a także skierowania na badania lekarskie i orzeczenia lekarskie dotyczące wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich (część A akt osobowych),

2) oświadczenia lub dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia pracownika (część B akt osobowych),

3) oświadczenia lub dokumenty związane z rozwiązaniem albo wygaśnięciem stosunku pracy (część C akt osobowych),

4) odpis zawiadomienia o ukaraniu oraz inne dokumenty związane z ponoszeniem przez pracownika odpowiedzialności porządkowej lub odpowiedzialności określonej w odrębnych przepisach, które przewidują zatarcie kary po upływie określonego czasu (część D akt osobowych),

5) dokumenty związane z kontrolą trzeźwości pracownika lub kontrolą na obecność w jego organizmie środków działających podobnie do alkoholu (część E akt osobowych).

Poza aktami osobowymi pracodawca prowadzi oddzielnie dla każdego pracownika dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy obejmującą:

1) dokumenty dotyczące ewidencjonowania czasu pracy,

2) dokumenty związane z ubieganiem się i korzystaniem z urlopu wypoczynkowego,

3) kartę (listę) wypłaconego wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń związanych z pracą oraz wniosek pracownika o wypłatę wynagrodzenia do rąk własnych,

4) kartę ewidencji przydziału odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej, a także wypłaty ekwiwalentu pieniężnego za używanie własnej odzieży i obuwia oraz ich pranie i konserwację.

Obowiązujące przepisy nie określają, gdzie należy przechowywać dokumentację ZUS-owską (druki i zgłoszenia). Niemniej biorąc pod uwagę, że formularz ZUS Z-3 służy do ustalenia i obliczenia wysokości zasiłku chorobowego oraz innych świadczeń wypłacanych przez ZUS (zasiłek macierzyński czy opiekuńczy) właściwym byłoby przechowywanie go razem z dokumentacją płacową. Dotyczy to również pozostałej korespondencji z ZUS.

Autor: Katarzyna Pietruszyńska-Jarosz
Słowa kluczowe:
formularz ZUS Z-3b
REDAKTORZY PROWADZĄCY
Anna Kostecka
Prawnik, specjalistka prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
Sylwia Maliszewska
Ekspert podatkowy

PORADNIA

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania

Zadaj pytanie ekspertowi »