Pytanie: Spółka wykazuje przychód z tytułu usługi reklamowej, wystawiając faktury z odwrotnym obciążeniem na kontrahenta Google z siedzibą w Irlandii (reklamy google adsense - wyświetlane przez użytkowników w trakcie produkowanych przez spółkę filmów w serwisie YouTube).
1) Czy ww. przychód wlicza się do limitu zwolnienia podmiotowego z podatku VAT?
2) Czy w razie czynności sprawdzających/kontroli US może zakwestionować stosowanie odwrotnego obciążenia i nakazać zastosowanie stawki 23% VAT, jeśli filmy powstają w Polsce?
Jak argumentować fakt stosowania odwrotnego obciążenia, czy jest to jednoznacznie wewnątrzwspólnotowe świadczenie usług i podatek rozlicza nabywca?
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Jak rozliczać pod względem VAT usługi reklamowe świadczone na rzecz Google.
Polecamy też:
Świadczenie usług poza terytorium kraju a proporcja VAT dla celów odliczeń częściowych
Transport towarów z Polski do innego kraju Unii - sprawdź stawkę VAT. Podcast
Odpowiedź: Miejsce świadczenia wskazanych usług reklamowych znajduje się poza terytorium kraju (na terytorium Irlandii). W konsekwencji świadczenie tych usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce
Opodatkowaniu VAT w Polsce podlega, między innymi, odpłatne świadczenie usług na terytorium Polski (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). A contrario – nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce odpłatne świadczenie usług poza terytorium Polski. O tym czy świadczenie usług ma miejsce na terytorium kraju decydują przepisy o miejscu świadczenia usług, tj. przede wszystkim przepisy art. 28a-28o ustawy o VAT.
Eksperci Czekają na Twoje Pytania!
Przepisy powyższe nie przewidują szczególnego sposobu ustalania miejsca świadczenia na rzecz podatników usług reklamowych. W konsekwencji miejsce świadczenia takich usług jest ustalane na zasadach określonych przepisami art. 28b ustawy o VAT
Mając to na uwadze wskazać pragnę, że zasadą wynikającą z przepisów art. 28b ustawy o VAT jest, iż miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej (zob. art. 28b ust. 1 ustawy o VAT). Wyjątki od tej zasady określają przepisy art. 28b ust. 2-4 ustawy o VAT, z których najważniejszy dotyczy usług świadczonych dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej (zob. art. 28b ust. 2 ustawy o VAT), jednak wyjątek ten nie ma w przedstawionej sytuacji zastosowania (firma Google Ireland Limited nie posiada bowiem stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski).
Powoduje to, że miejsce świadczenia wskazanych usług reklamowych znajduje się poza terytorium kraju (na terytorium Irlandii). W konsekwencji świadczenie tych usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce, a faktury dokumentujące ich świadczenie powinny być fakturami bez danych dotyczących stawki podatku (ewentualnie ze stawką NP) i kwoty podatku VAT (zob. art. 106a pkt 2 lit. a w zw. z art. 106e ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT), a w zamian z wyrazami „odwrotne obciążenie” (zob. art. 106e ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT) oraz numerami VAT UE stron (zob. art. 106e ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT).
W konsekwencji powyższego wartości wskazanych usług spółka nie powinna uwzględniać przy ustalaniu prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego. Wartości sprzedaży poza terytorium kraju nie uwzględnia się bowiem przy ustalaniu prawa do tego zwolnienia.
Wskazać jednocześnie pragnę, że w mojej ocenie nie istnieje ryzyko uznania przez organy podatkowe, iż przedmiotowe usługi podlegają jednak opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce. Miejsce świadczenia tych usług bezwzględnie bowiem znajduje się poza terytorium kraju (na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy o VAT) i na podstawie irlandzkich przepisów podatnikiem z tytułu świadczenia tej usługi jest nabywca (w ramach mechanizmu odwrotnego obciążenia).
PORADNIA
Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania