Czy pracodawca może wykreślić ze świadectwa pracy punkt, który nie dotyczy pracownika

Dodano: 14 kwietnia 2022
Czy pracodawca może wykreślić ze świadectwa pracy punkt, który nie dotyczy pracownika

Pytanie: We wzorze świadectwa pracy, określonym rozporządzeniem MRPiPS znajduje się ust. 6 pkt 9 dotyczący okresu przypadającego od 1 stycznia 2003r do 31 grudnia 2003 r. Czy można go usunąć ze świadectwa pracy dla pracownika, który w tamtym okresie nie był zatrudniony w naszym zakładzie pracy?

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czy z wzoru świadectwa pracy można usunąć punkty, które nie dotyczą danego pracownika?
  • Czy w świadectwie pracy można zostawiać wolne miejsca?
  • Jak zapisać, że określone informacje nie dotyczą pracownika?

Odpowiedź: Ze świadectwa pracy nie należy usuwać żadnego punktu. W ust. 6 pkt 9 trzeba wpisać „nie dotyczy”.

Wykreślenie ze świadectwa pracy punktu, który nie dotyczy pracownika jest niedopuszczalne

W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, że pracodawca nie może modyfikować zakresu informacji zamieszczanych w świadectwie pracy.

Wykaz informacji niezbędnych do ustalenia uprawnień ze stosunku pracy i uprawnień z ubezpieczeń społecznych określają ustawa z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy oraz rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy. W dokumencie zamieszcza się informacje dotyczące:

Zapamiętaj!
  1. okresu lub okresów zatrudnienia;
  2. wymiaru czasu pracy pracownika w czasie trwania stosunku pracy;
  3. rodzaju wykonywanej pracy lub zajmowanych stanowisk lub pełnionych funkcji;
  4. trybu i podstawy prawnej rozwiązania lub podstawy prawnej wygaśnięcia stosunku pracy, a w przypadku rozwiązania umowy o pracę za wypowiedzeniem – strony stosunku pracy, która dokonała wypowiedzenia;
  5. okresu, za który pracownikowi przysługuje odszkodowanie w związku ze skróceniem okresu wypowiedzenia umowy o pracę na podstawie art. 361 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, zwanej dalej "Kodeksem pracy";
  6. urlopu wypoczynkowego przysługującego pracownikowi w roku kalendarzowym, w którym ustał stosunek pracy i wykorzystanego w tym roku;
  7. wykorzystanego urlopu bezpłatnego i podstawy prawnej jego udzielenia;
  8. wykorzystanego urlopu ojcowskiego;
  9. wykorzystanego urlopu rodzicielskiego i podstawy prawnej jego udzielenia;
  10. wykorzystanego urlopu wychowawczego i podstawy prawnej jego udzielenia;
  11. okresu, w którym pracownik korzystał z ochrony stosunku pracy, o której mowa w art. 1868 § 1 pkt 2 Kodeksu pracy;
  12. zwolnienia od pracy przewidzianego w art. 188 Kodeksu pracy, wykorzystanego w roku kalendarzowym, w którym ustał stosunek pracy;
  13. liczby dni, za które pracownik otrzymał wynagrodzenie, zgodnie z art. 92 Kodeksu pracy, w roku kalendarzowym, w którym ustał stosunek pracy;
  14. okresu odbytej czynnej służby wojskowej lub jej form zastępczych;
  15. okresu wykonywania pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze;
  16. wykorzystanego dodatkowego urlopu albo innego uprawnienia lub świadczenia, przewidzianego przepisami prawa pracy;
  17. okresów nieskładkowych, przypadających w okresie zatrudnienia, którego dotyczy świadectwo pracy, uwzględnianych przy ustalaniu prawa do emerytury lub renty;
  18. 1zajęcia wynagrodzenia za pracę w myśl przepisów o postępowaniu egzekucyjnym;
  19. należności ze stosunku pracy uznanych i nie zaspokojonych przez pracodawcę do dnia ustania tego stosunku z powodu braku środków finansowych;
  20. informacji o wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz o uzyskanych kwalifikacjach – na żądanie pracownika.

W rozporządzeniu tym zamieszczono również pomocniczy wzór świadectwa pracy. Jeżeli któraś z informacji nie dotyczy pracownika, trzeba wpisać „nie dotyczy”.

W sytuacji wskazanej w pytaniu w ust. 6 pkt 9 świadectwa pracy trzeba określić, iż punkt ten nie dotyczy pracownika

W ust. 6 pkt 9 wskazuje się tzw. pierwsze dni zwolnienia lekarskiego, za które pracownik nie zachował prawa do wynagrodzenia, przypadające w okresie od 1 stycznia 2003 r. do 31 grudnia 2003 r. Zgodnie z art. 92 § 1¹ Kodeksu pracy obowiązującym w tym okresie, w pierwszym dniu każdego okresu niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną, trwającej nie dłużej niż sześć dni, pracownik nie zachowywał prawa do 80% płatnego wynagrodzenia chorobowego.

Ten punkt świadectwa pracy pracodawca wypełnia tylko wtedy, gdy wystawia świadectwo pracy pracownikowi, który był u niego zatrudniony w okresie od 1 stycznia 2003 r. do 31 grudnia 2003 r. Jeżeli świadectwo pracy dotyczy pracownika, który nie był zatrudniony u pracodawcy w tym okresie nie należy usuwać wskazanego punktu świadectwa, lecz wpisać w nim np. „nie dotyczy”.

Czy zostawiać wolne miejsca?

Przepisy nie wskazują, co robić, jeżeli dana informacja nie dotyczy pracownika. W związku z tym niektórzy pracodawcy decydują się na zostawienie wolnego miejsca. Takie działanie nie jest właściwe. Wprawdzie nie wynika to z regulacji, jednak w takiej sytuacji nie wiadomo, czy dana informacja nie dotyczy pracownika, czy raczej doszło do przypadkowego pominięcia.

Podsumowując, wystawiając świadectwo pracy, należy odnieść się do każdego punktu. Jeżeli któryś nie dotyczy pracownika, należy wpisać właśnie taką informację.

Przeczytaj również:
Podstawa prawna: 
  • art. 97 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1320 ze zm.).
  • wzór świadectwa pracy – załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1862).
Słowa kluczowe:
świadectwo pracy
REDAKTORZY PROWADZĄCY
Anna Kostecka
Prawnik, specjalistka prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
Sylwia Maliszewska
Ekspert podatkowy

PORADNIA

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania

Zadaj pytanie ekspertowi »