Pytanie: Przedsiębiorca ewidencjonuje sprzedaż na kasie fiskalnej. Po zakończeniu jednego ze zleceń dla firmy pomylił się i zamiast wypisać fakturę dla firmy, wydrukował też paragon fiskalny. Klient nie jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Błąd jest więc oczywisty. Czy można sporządzić protokół anulowania, aby ten paragon błędnie wystawiony anulować, potraktować jako pomyłkę i odjąć od miesięcznego raportu tę kwotę? Jak korygować pomyłki w takich okolicznościach?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Odpowiedź: Nie. Przedmiotowy paragon choć wystawiony pomyłkowo nie jest błędny, gdyż dokumentuje sprzedaż, do której rzeczywiście doszło. Nie ma jednocześnie przepisów pozwalających na anulowanie paragonów dokumentujących sprzedaż, do której rzeczywiście doszło.
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących (zob. art. 111 ust. 1 ustawy o VAT). oznacza to obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
A contrario – sprzedaż na rzecz innych podmiotów nie podlega obowiązkowi ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej. Jednakże brak obowiązku nie oznacza zakazu ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących sprzedaży na rzecz innych podmiotów niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz rolnicy ryczałtowi. Powoduje to, że w przedstawionej sytuacji dopuszczalne było zaewidencjonowanie sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.
Paragon nabity na kasie fiskalnej, o którym mowa w pytaniu, to nie błędny paragon, choć wystawiony omyłkowo. Jest poprawny, ponieważ dokumentuje sprzedaż, która faktycznie miała miejsce. Nie ma jednocześnie przepisów pozwalających na anulowanie paragonów dokumentujących sprzedaż, do której rzeczywiście doszło.
Eksperci Czekają na Twoje Pytania!
W konsekwencji uważam, że w przedstawionej sytuacji nie jest dopuszczalne anulowanie wystawionego paragonu. Opisana sytuacja nie wskazuje bowiem na okoliczność wydrukowania błędnego paragonu. Odpowiednie zastosowanie mają wyjaśnienia organów podatkowych, z których wynika, że nie można anulować paragonu wystawionego na kasie fiskalnej ze względu na niewskazanie na nich NIP nabywcy – zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 września 2020 r. - sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.473.2020.2.JM)
Przedmiotowy paragon powinien zostać dołączony do faktury dokumentującej daną sprzedaż (zgodnie z art. 106h ust. 1 ustawy o VAT).
PORADNIA
Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania