Co zrobić, gdy pracodawca nie przekazał druku Z-3 za chorego pracownika

/appFiles/site_128/images/autor/sCVKaA8XZqMigeN.jpeg

Autor: Jakub Pioterek

Dodano: 21 czerwca 2022
Co zrobić, gdy pracodawca nie przekazał druku Z-3 za chorego pracownika

Pytanie: Pracodawca nie przekazał do ZUS dokumentów pracownika z informacją o chorobie. Jakie dokumenty należało złożyć i na jakim druku? Jakie kroki powinien uczynić pracownik, aby jak najszybciej otrzymać zasiłek?

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie są obowiązki pracodawcy w związku z chorobą pracownika?
  • Kiedy wypłacane jest wynagrodzenie chorobowe, a kiedy zasiłek chorobowy?
  • Kiedy pracodawca zostaje płatnikiem zasiłków ZUS?
  • Kto składa do ZUS druk ZUS Z-3, a kto druk ZUS Z-12?

Odpowiedź: Pracownik powinien zgłosić w ZUS wniosek o wypłatę zasiłku chorobowego za okres orzeczonych niezdolności do pracy. Wówczas to organ rentowy wystąpi do pracodawcy z wnioskiem o dostarczenie brakującej dokumentacji tj. formularza Z-3. Pracodawca będzie obowiązany dostarczyć brakujące dokumenty do ZUS.

Wynagrodzenie chorobowe i zasiłek chorobowy

Z tytułu niezdolności do pracy pracownikowi w pierwszej kolejności przysługuje wynagrodzenie chorobowe. Będzie je otrzymywał przez pierwsze:

  • 33 dni niezdolności do pracy – pracownicy do 50. roku życia lub
  • 14 dni niezdolności do pracy – pracownicy od 50. roku życia.

Po upływie tych okresów ubezpieczonemu nadal niezdolnemu do pracy przysługiwać będzie zasiłek chorobowy, który wypłacić powinien pracodawca lub ZUS.

Pracodawca zostaje płatnikiem zasiłków ZUS, jeżeli na dzień 30 listopada poprzedniego roku zatrudnia powyżej 20 osób, które są zgłoszone do ubezpieczenia chorobowego (obowiązkowo lub dobrowolnie).

Ustalanie statusu płatnika zasiłków odbywa się co roku. Co ważne w każdym przypadku zasiłek chorobowy finansowany jest prze ZUS.

ZUS nie wypłaca zasiłku „z urzędu” – niezbędny wniosek o wypłatę zasiłku

Należy pamiętać, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych automatycznie nie podejmie wypłaty zasiłku. Aby organ rentowy mógł ustalić i wypłacić zasiłek pracownikowi musi być w posiadaniu wniosku o wypłatę zasiłku oraz informacji o składnikach wynagrodzenia zatrudnionego i służy do tego formularz ZUS Z-3. Sam formularz Z-3 jest również wnioskiem o wypłatę zasiłku. 

Pracodawca, który nie przekazał druku ZUS Z-3 będzie musiał to zrobić

Z zadanego pytania wynika, że to ZUS będzie płatnikiem zasiłków, a pracodawca nie przekazał do organu rentowego wniosku o wypłatę zasiłku chorobowego ZUS Z-3.

Należy mieć na uwadze, że sam ubezpieczony może również przekazać wniosek do ZUS o wypłatę zasiłku chorobowego i może to zrobić na formularzu ZAS-12. Druk można przesłać do ZUS elektronicznie za pośrednictwem PUE ZUS, osobiście w dowolnej placówce ZUS lub wysłać pocztą.

Jeżeli pracodawca nie przekazał drugu ZUS Z-3, pracownik może wysłać formularz ZUS Z-12.

Wówczas to na ZUS pracownik przerzuca pozyskanie od pracodawcy niezbędnych dokumentów do wypłaty zasiłku np. formularza ZUS Z-3. Zaświadczenie płatnika składek nadal jest wymagane.

ZUS ma dostęp do informacji niezbędnych do ustalenia prawa do zasiłku

Od 1 stycznia 2022 roku zmiana ustawy zasiłkowej umożliwiła ZUS-owi dostęp do informacji niezbędnych do ustalenia prawa i wysokości zasiłku. Otóż obecnie Zakład Ubezpieczeń Społecznych, w celu ustalenia prawa do zasiłku i jego wypłaty, może pozyskiwać dane i informacje w zakresie niezbędnym do ustalenia prawa do zasiłków, ich wysokości, podstawy wymiaru oraz do ich wypłat od ubezpieczonych oraz płatników składek, którzy są obowiązani bezpłatnie je udostępnić - art. 61a ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa

W związku z powyższym najlepszym rozwiązaniem będzie, jeśli to ubezpieczony przekaże do ZUS wniosek o wypłatę zasiłku chorobowego za cały okres na które były wystawione zwolnienia lekarskie. Wówczas organ rentowy wystosuje do pracodawcy pismo nakazujące mu dostarczyć pozostałe dokumenty niezbędne do wypłaty zasiłku.

Przeczytaj również:
Podstawa prawna: 
  • art. 92. § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. 2020 poz. 1320).
  • art. 61 oraz art. 61a ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz.U. 2021 poz. 1133).
  • § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 grudnia 2015 r. w sprawie zakresu informacji o okolicznościach mających wpływ na prawo do zasiłków z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa lub ich wysokość oraz dokumentów niezbędnych do przyznania i wypłaty zasiłków (Dz.U. 2017 poz. 87).
Autor: Jakub Pioterek
REDAKTORZY PROWADZĄCY
Anna Kostecka
Prawnik, specjalistka prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
Sylwia Maliszewska
Ekspert podatkowy

PORADNIA

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania

Zadaj pytanie ekspertowi »