Błąd dotyczący nabywcy a wystawienie faktury korygującej

/appFiles/site_128/images/autor/7CDmVH23WZMrFfn.jpeg

Autor: Jolanta Kica

Dodano: 18 stycznia 2023

Pytanie: Świadczymy usługi hotelarskie. Za pobyt jednego z naszych gości zgodnie z jego ustnym wskazaniem w momencie dokonywania płatności kartą/gotówką za usługi została wystawiona faktura na firmę X. Teraz zgłasza się do nas ta firma z informacją, iż nie oni są nabywcą usługi tylko osoba prywatna, która korzystała z naszych usług. Czy takie oświadczenie firmy stanowi podstawę do wystawienia faktury korygującej zmieniającej nabywcę?

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • Czy oświadczenie firmy stwierdzające, że to nie ona jest nabywcą usługi, może być podstawą do wystawienia faktury korygującej.

Polecamy też:

Kiedy rozliczyć fakturę korygującą in minus

Faktura korygująca wystawiana do „pustej” faktury

Sprawdź, kiedy ująć fakturę korygującą

Odpowiedź: Złożenie przez firmę X wystawcy faktury oświadczenia o tym, że to nie ten podmiot był stroną usługi zakwaterowania, może być podstawą do dokonania korekty sporządzonej wcześniej faktury. W takim przypadku hotel zobowiązany jest do wystawiania faktury korygującej do faktury sporządzonej dla firmy X „do zera” oraz do ujęcia sprzedaży na rzecz osoby prywatnej w kasie rejestrującej (z wyjątkiem sytuacji, gdyby czynność ta mogła korzystać ze zwolnienia z obowiązku fiskalizacji).

Spółka może dodatkowo wystawić nową fakturę, jeśli taka jest jej wola. Będzie natomiast zobowiązana do sporządzenia faktury, jeśli jej wystawienia zażąda nabywca noclegu tj. osoba prywatna.

W przypadku gdy po wystawieniu faktury stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury - podatnik wystawia fakturę korygującą (art. 106j ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT).

Nadmieniacie Państwo, iż podatnik wskazany na fakturze dokumentującej wykonanie usługi zakwaterowania złożył oświadczenie, że to nie on jest nabywcą tej usługi, a osoba, która faktycznie zatrzymała się w hotelu.

 Eksperci Czekają na Twoje Pytania!

Zadaj pytanie ekspertowi i uzyskaj odpowiedź w 48 godzin.

Błąd dotyczący nabywcy

Można więc przyjąć, że w fakturze popełniono błąd co do nabywcy, który należy poprawić, tak, aby dokument sprzedaży w sposób rzetelny odzwierciedlał zaistniałe zdarzenie gospodarcze.

Jeżeli doszło do dokonania dostawy lub wykonania usługi na rzecz innego podmiotu niż wykazany na fakturze i fakturę tę otrzymał podmiot, który w rzeczywistości nie był stroną transakcji - nie nabył faktycznie towaru lub usługi od wystawcy faktury, podmiot, który błędnie wystawił fakturę, zobowiązany jest do skorygowania błędnie wystawionej faktury „do zera”, a następnie wystawienia nowej faktury na właściwego odbiorcę towaru lub usługi.

Jednakże w sytuacji, gdy faktycznym nabywcą świadczenia okaże się osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej lub rolnik ryczałtowy,  w podmiocie korygującym transakcję walce nie musi się pojawić obowiązek wystawienia nowej faktury. Jak bowiem wynika z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ewidencja na kasie fiskalnej

A zatem po wystawieniu faktury korygującej do „zera” spółka powinna rozważyć, czy nie powinna usługi zakwaterowania zrealizowanej dla konsumenta zaewidencjonować w kasie fiskalnej, chyba że może skorzystać ze zwolnienia od obowiązku fiskalizacji sprzedaży. Dodatkowo może wystawić fakturę dla tej osoby, jeżeli taka jest jej wola albo osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej wystąpi z wnioskiem o sporządzenie dokumentu faktury w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Wskazać również można, że w sytuacji, gdy firmą X jest jednoosobowy przedsiębiorca, istnieje możliwość wystawienia faktury korygującej, która będzie tylko zmieniała dane nabywcy na właściwe dane. Stroną transakcji był bowiem ten sam podmiot, ale występujący w innym charakterze. Nie wyłącza to jednak obowiązku podatnika od ujęcia transakcji w kasie rejestrującej, jeśli czynność nie może korzystać ze zwolnienia z fiskalizacji, albowiem usługa noclegowa została wykonana na rzecz niepodatnika.

REDAKTORZY PROWADZĄCY
Anna Kostecka
Prawnik, specjalistka prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
Sylwia Maliszewska
Ekspert podatkowy

PORADNIA

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania

Zadaj pytanie ekspertowi »