Zapowiadana nowelizacja Kodeksu pracy przewiduje wprowadzenie nowego obowiązku informacyjnego dla pracodawców. Kodeks pracy ma zawierać regulacje nakazujące pracodawcom informować pracowników o możliwości zatrudnienia w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy, procedurach awansu oraz wolnych stanowiskach pracy. Wydaje się, że takie przepisy już obowiązują, dlatego w artykule wyjaśniamy, na czym polega zmiana.
Obowiązek informowania pracowników o wolnych stanowiskach pracy jest obecnie zawarty w art. 942 Kodeksu pracy. Nowelizacja ustawy przewiduje jednak nadanie nowego tego przepisu. Celem jest nałożenie na pracodawcę obowiązku informowania pracowników nie tylko o wolnych stanowiskach pracy oraz możliwości zatrudnienia w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy, ale również o procedurach awansu oraz wolnych stanowiskach pracy.
art. 942 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy |
|
obecne brzmienie |
brzmienie proponowane w nowelizacji |
Pracodawca jest obowiązany informować pracowników w sposób przyjęty u danego pracodawcy o możliwości zatrudnienia w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy, a pracowników zatrudnionych na czas określony - o wolnych miejscach pracy. |
Pracodawca jest obowiązany informować pracowników w sposób przyjęty u danego pracodawcy o: 1) możliwości zatrudnienia w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy; 2) procedurach awansu; 3) wolnych stanowiskach pracy |
Projektowany przepis to wdrożenie motywu 25 dyrektywy 2019/1158. Zakłada on, że pracownicy powinni być informowani o procedurach awansu i wolnych stanowiskach pracy oraz powinni mieć możliwość uczestniczenia w takich procedurach i ubiegania się o wolne stanowiska pracy.
Źródło: projekt ustawy (z 4 lutego 2022 r.) o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (wykaz prac legislacyjnych Rady Ministrów, UC 118).
PORADNIA
Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania