Co grodzi pracodawcy za brak poinformowania PIP o wprowadzeniu 3.miesięcznego okresu rozliczeniowego

/appFiles/site_128/images/autor/in0cUXdK2bz4PFT.jpeg

Autor: Sebastian Kryczka

Dodano: 22 stycznia 2024
Co grodzi pracodawcy za brak poinformowania PIP o wprowadzeniu 3.miesięcznego okresu rozliczeniowego

Pracodawca wprowadził trzymiesięczny okres rozliczeniowy czasu pracy w systemie równoważnym, ale nie poinformował o tym Państwowej Inspekcji Pracy. jakie sankcje mu grożą? Co, kiedy trzymiesięczny okres rozliczeniowy wprowadził kilka lat temu? Czy można się uchylić przed wykroczeniem PIP?

Brak zawiadomienia o wydłużeniu okresu rozliczeniowego w szczególności, gdy pracodawca decyduje się na skorygowanie swojego uchybienia nie będzie przez inspektora oceniane w kategoriach wykroczenia. Warto jednak sporządzić pismo informujące zanim sytuacja zostanie zakwestionowana przez inspektora PIP - zgodnie z prawdą, że pracodawcy zwyczajnie umknął obowiązek w zakresie zawiadomienia.

Wydłużenie okresu rozliczeniowego w systemie równoważnym

Jeżeli jest to uzasadnione rodzajem pracy lub jej organizacją, może być stosowany system równoważnego czasu pracy, w którym jest dopuszczalne przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy, nie więcej jednak niż do 12 godzin, w okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 1 miesiąca. W szczególnie uzasadnionych przypadkach okres rozliczeniowy, o którym mowa wyżej, może być przedłużony, nie więcej jednak niż do 3 miesięcy.

Pracodawca, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa, a także pracodawca, u którego zakładowa organizacja związkowa nie wyraża zgody na ustalenie lub zmianę systemów i rozkładów czasu pracy oraz okresów rozliczeniowych czasu pracy, może stosować okres rozliczeniowy czasu pracy, o którym mowa w art. 135 § 2 i 3 Kodeksu pracy - po uprzednim zawiadomieniu właściwego okręgowego inspektora pracy.

Sprawdź też:

Obowiązek zawiadomienia właściwego okręgowego inspektora pracy o wprowadzeniu 3.miesięcznego okresu rozliczeniowego 

Ponieważ obowiązek zawiadomienia właściwego okręgowego inspektora pracy to nie jedyny obowiązek jaki pracodawca realizuje - w praktyce nie można wykluczyć sytuacji, kiedy zawiadomienie nie zostanie złożone. Jeżeli sytuacja taka zostanie ujawniona w czasie kontroli - inspektor najzwyczajniej wyda pisemne wystąpienie w zakresie złożenia formalnego zawiadomienia o wydłużeniu okresu rozliczeniowego. Jeżeli jednak pracodawca ustalił, że zawiadomienie nie zostało złożone - najbezpieczniej będzie sporządzenie pisma, co pozwoli uniknąć wykazania tej nieprawidłowości przez inspektora w toku kontroli.

W piśmie należy wskazać, zgodnie z prawdą od kiedy okres rozliczeniowy został przedłużony i co było przyczyną braku zgłoszenia zawiadomienia. Nie należy w takim przypadku spodziewać się żadnych sankcji ze strony PIP. Nie można jednak wykluczyć, że zawiadomienie takie będzie przyczynkiem do przeprowadzenia w przyszłości kontroli u pracodawcy w zakresie przestrzegania przepisów o czasie pracy.

Autor: Sebastian Kryczka
Słowa kluczowe:
równoważny czas pracy
REDAKTORZY PROWADZĄCY
Anna Kostecka
Prawnik, specjalistka prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
Sylwia Maliszewska
Ekspert podatkowy

PORADNIA

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania

Zadaj pytanie ekspertowi »