Docenianie pracowników ma potężną siłę. Prowadzi prostą drogą do większego zaangażowania, efektywności, zadowolenia, poczucia celu i przynależności pracowników. Sprawdź, jak powinno wyglądać właściwe docenianie i jakie powinny być jego cechy.
Bez ram lub systemu doceniania może być trudno stworzyć sensowną i spójną ocenę. Chodzi o stworzenie programu doceniania, który odpowiada na potrzeby organizacji, jednocześnie dostosowując docenianie do każdej osoby indywidualnie. Aby docenianie na stałe weszło w życie zespołu, powinno mieć kilka najważniejszych cech.
Bez ram lub systemu doceniania może być trudno stworzyć sensowną i spójną ocenę. Chodzi o stworzenie programu doceniania, który odpowiada na potrzeby organizacji, jednocześnie dostosowując docenianie do każdej osoby indywidualnie.
Aby docenianie na stałe weszło w życie zespołu, powinno mieć kilka najważniejszych cech. Powinno być:
Nie chodzi tu o to, aby każda forma doceniania musiała zawierać wszystkie te cechy jednocześnie. Ale jeśli chcemy zbudować strategie doceniania w zespole czy firmie, te cechy warto wziąć pod uwagę.
W jaki sposób skutecznie doceniać pracowników i zespół
Cechy: Regularne i częste, integracyjne oraz widoczne. |
To znany i lubiany sposób w wielu firmach na tak zwane „weekly wins”, czyli spotkania zespołu, na których świętujemy jeden wybrany sukces zespołowy. Służą jako okazja dla zespołu do spotkania i publicznego dzielenia się osiągnięciami z danego tygodnia. Organizując spotkania co tydzień, tworzysz naturalny rytm doceniania. Docenianie wchodzi w krew, staje się filarem kultury firmy i zespołu. Pamiętajmy, że nie chodzi tu tylko o duże sukcesy, świętujmy także te małe, które prowadzą nas do większych celów. |
Cechy: widoczne, integracyjne, oparte na wartościach.
|
Dostajesz e-maila od zadowolonego klienta z pracy Twojego zespołu. Podziel się tą informacją z innymi członkami zespołu jak najszybciej. Nie czekaj na specjalną okazję ku temu. Taka reakcja działa bardzo pozytywnie na zwiększenie zadowolenia, morale i satysfakcji w zespole. Ludzie czują, że zauważasz ich pracę, a komplement od klienta traktujesz jako zasługę całego zespołu. |
Cechy: widoczne, integracyjne.
|
Ludzie będą cieszyć się możliwością przerwy i wspólnie spędzonego czasu. To zawsze działa integracyjnie i poprawia atmosferę. |
Cechy: widoczne, integracyjne.
|
Docenianie nie obejmuje tylko pracy. Stwórz atmosferę i warunki do dzielenia się swoimi osobistymi sukcesami, zainteresowaniami, pasjami. Pracownicy uczą się wtedy siebie nawzajem, poznają siebie lepiej i czują, że jako lider jesteś zainteresowany nie tylko ich pracą. |
Cechy: Specyficzne, integracyjne.
|
Słowo pisane ma swoją moc, jego ślad zostaje na dłużej, przez to jego efekt jest trwalszy. Werbalna pochwała jest bardzo ważna, ale jeśli pracownik dostaje ją na piśmie, ma namacalny dowód uznania! Jeszcze większą moc ma napisanie takiej pochwały odręcznie, na dedykowanej kartce. Zwłaszcza teraz w erze cyfrowej takie wiadomości mają wartość dodaną dzięki swojej personalizacji. Podziała to jeszcze bardziej, jeśli zaangażujesz do napisania i docenienia konkretnej osoby w zespole także innych członków zespołu. |
Cechy: regularne, konkretne.
|
Urodziny, rocznice, wyjątkowe wydarzenia w życiu pracownika, czyli te momenty, które mają ogromne znaczenie dla budowania pozytywnych doświadczeń pracowników. Warto je świętować zespołowo. |
Cechy: konkretny, widoczny, integrujący.
|
Skorzystaj z mediów społecznościowych lub innej platformy, którą preferuje Twoja firma, aby pokazać i docenić swoich pracowników. W wielu firmach publikuje się szczególnie informacje o nowych pracownikach z krótką biografią i zdjęciem, aby ludzie natychmiast poczuli się mile widziani i włączeni w życie firmy. |
Cechy: oparte na wartościach, integracyjne. |
Inwestowanie w rozwój pracowników to doskonały sposób na docenienie i pokazanie ich znaczenia dla firmy. To komunikowanie, że dostrzegasz ich potencjał i chcesz pomóc im dalej się rozwijać w firmie i dla firmy. Ważne jest, aby regularnie przeprowadzać rozmowy o rozwoju z pracownikami, aby zrozumieć ich cele osobiste i zawodowe oraz sprawić, by poczuli się równorzędnymi partnerami w zakresie dostępnych możliwości w firmie. |
Cechy: widoczne, integracyjne, oparte na wartościach. |
Postaw pracowników w centrum uwagi. Daj im narzędzia do dzielenia się informacjami między sobą. Daj im możliwości prezentowania swoich pomysłów na forum zespołu, czy całej firmy. Stwórz kanały komunikacji by mogli dzielić się tym, nad czym pracują, organizować spotkania, wymieniać się opiniami — lista jest długa. Niezależnie od tego, jak to zrobisz i jakich narzędzi użyjesz, najważniejsze jest to, aby dać pracownikom możliwości otwartego dzielenia się swoją pracą i w ten sposób pokazać, jak bardzo cenisz wszystko, co robią. |
Cechy: integracyjne, oparte na wartościach.
|
Docenianie może i powinno być radością a może wręcz zabawą. Gamifikacja święci swoje tryumfy w wielu dziedzinach. Dlaczego nie wykorzystać jej także w docenianiu, zwłaszcza we wzajemnym docenianiu się pracowników. Docenianie nie działa tylko z pozycji lider pracownik, jego siła jest bardzo mocna w relacjach wzajemnego doceniania się pomiędzy pracownikami Każda gra powinna mieć swoje cele, zadania i nagrody. Warto zaangażować zespół w stworzenie zasad gry i wybór nagród, które byłyby ciekawe dla zespołu. Tu pomoże znajomość siebie nawzajem, swoich pasji i zainteresowań. Konstrukcja i budowanie takiej gry w docenianie będzie miała może nawet większe znaczenie angażujące i motywujące niż sama gra, i na tym polega cały urok takich działań. To świetny sposób na zabawę w miejscu pracy i skłonienie wszystkich do wspólnego celu. |
Cechy: konkretny, widoczny, integrujący. |
I na koniec pamiętajmy o tym, że nasza praca składa się z codziennych czynności i wysiłków, które trzeba doceniać, bo one tworzą nasze doświadczenia i nasze poczucie spełnienia. Nie wszyscy w Twoim zespole będą mieli szansę odniesienia spektakularnych sukcesów. Nie każdy będzie zdobywał lukratywne kontrakty lub będzie bił rekordy efektywności. Chodzi o to, aby doceniać także te wysiłki i tę pracę, która na co dzień nie jest dla wszystkich widoczna, a ma ogromne znaczenie i wkład w większy sukces. Doceniaj drobiazgi i doceniaj starania, bo to one, małymi krokami prowadzą do celów zespołu i firmy. |
PORADNIA
Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania