Czy przed emeryturą trzeba rozwiązać umowę zlecenia?

/appFiles/site_128/images/autor/OBurZVRcMG1vI34.jpeg

Autor: Magdalena Z Skalska

Dodano: 6 grudnia 2021
Czy przed emeryturą trzeba rozwiązać umowę zlecenia?

Nie zawsze pracownik nabywający uprawnienia emerytalne decyduje się na wypowiedzenie umowy. Jeżeli pracownik złoży wniosek o emeryturę, to ZUS nie wypłaci świadczenia przed rozwiązaniem umowy o pracę. Czy ten warunek dotyczy także osób, które wykonują pracę na podstawie umowy zlecenia? Sprawdź, czy przed emeryturą trzeba rozwiązać umowę zlecenia.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czy wypłata emerytury wymaga rozwiązania umowy zlecenia?
  • Kiedy przed emeryturą trzeba rozwiązać umowę?
  • Jakim ubezpieczeniom podlega pracownik – emeryt?
  • Kiedy od zlecenia dla emeryta trzeba odprowadzać składki społeczne?

Wykorzystaj:

Nie zawsze przed emeryturą trzeba rozwiązać umowę

Wypłata emerytury nie jest uzależniona od wcześniejszego rozwiązania umowy zlecenia. Przed emeryturą trzeba rozwiązać umowę o pracę, ale nie zlecenia.

Zgodnie z art. 103a ustawy emerytalnej, prawo do emerytury ulega zawieszeniu, jeżeli wcześniej nie zostanie rozwiązana umowa o pracę z pracodawcą, na rzecz którego świadczy się pracę bezpośrednio przed dniem, w którym nabył uprawnienia emerytalne. Dotyczy to jednak tylko umowy o pracę, nie zaś umowy zlecenia.

Zleceniobiorca nie musi rozwiązywać umowy w celu otrzymania emerytury. Ponadto, jeżeli osiągnął wiek emerytalny, to nie dotyczą go przepisy o zawieszaniu i zmniejszaniu świadczeń. Może zatem zarobkować bez ograniczeń.

Obowiązkowe ubezpieczenia dla emeryta

Osoba posiadająca uprawnienia emerytalne, wykonująca pracę na podstawie umowy zlecenia, dla której zlecenie jest jedynym tytułem do ubezpieczeń, podlega obowiązkowo ubezpieczeniom:

  • emerytalnemu,
  • rentowym, wypadkowemu,
  • zdrowotnemu.

Natomiast ubezpieczenie chorobowe ma dla niej charakter dobrowolny. Objęcie nim następuje na wniosek zainteresowanego.

Uprawnienia emerytalne a zbieg tytułów do ubezpieczeń

Jeśli natomiast zleceniobiorca będący emerytem jest równolegle zatrudniony w ramach stosunku pracy i/lub zawarł kolejną umowę zlecenia z tym samym bądź innym podmiotem, zleceniodawca musi odprowadzać składki społeczne do momentu, w którym przychód stanowiący podstawę ich wymiaru u wszystkich pracodawców i zleceniodawców osiągnie za dany miesiąc poziom co najmniej płacy minimalnej (w 2021 r. – 2800 zł, a w 2022 r. – 3010 zł).

Zawsze natomiast istnieje obowiązek uiszczania od zlecenia składki na ubezpieczenie zdrowotne. Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy zdrowotnej, w przypadku, gdy ubezpieczony uzyskuje przychody z więcej niż jednego tytułu do objęcia obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego, składka ta jest opłacana odrębnie z każdego z tych tytułów.

Przeczytaj również:
Podstawa prawna: 
  • art. 103 ust. 2 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z funduszu ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r., poz. 291 ze zm.),
  • art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r., poz. 423 ze zm.),
  • art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r., poz. 1373 ze zm.),
  • art. 9b ust. 2 ustawy z 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r., poz. 7).
REDAKTORZY PROWADZĄCY
Anna Kostecka
Prawnik, specjalistka prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
Sylwia Maliszewska
Ekspert podatkowy

PORADNIA

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania

Zadaj pytanie ekspertowi »