Ustawa zdrowotna pozwala pracownikowi na zgłaszanie członka rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego. Przepisy zawierają definicję członka rodziny i wskazują, jakie warunki muszą być spełnione, aby zgłoszenie było możliwe. Czy pracownik zatrudniony na podstawie umowy o pracę może dodać do swojego ubezpieczenia w ZUS wnuki? Czy do ubezpieczenia można partnerkę i jej dziecko? Sprawdź, kiedy możliwe jest zgłoszenie członków swojej rodziny do ubezpieczenia.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
W celu zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego przez pracownika członka rodziny muszą być spełnione warunki przewidziane ustawą z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Pracownik ma obowiązek zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego członków rodziny, jeżeli nie podlegają oni obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego i nie są uprawnieni do świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów o koordynacji.
Zgodnie z art. 5 pkt 3 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, członkami rodziny pracownika są:
Należy pamiętać, że dziadkowie mogą zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego dziecko pozostającego pod opieką jego rodziców tylko wtedy, gdy żadne z jego rodziców nie jest:
Katalog osób, które można zgłosić do ubezpieczenia jest zamknięty, wskazuje bowiem, komu przysługuje status członka rodziny. Oznacza to, że dotyczy wyłącznie członków rodziny wymienionych w ustawie zdrowotnej.
Osoba ubezpieczona nie może wiec zgłosić pracodawcy swojego partnera (konkubenta), ani jego dziecka, ponieważ nie są oni osobami z rodziny w rozumieniu przepisów ustawy zdrowotnej.
Przepisy zakładają możliwość objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym jako członka rodziny dziecka obcego, w przypadku, gdy np. została ustanowiona opieka lub w ramach rodzinny zastępczej.
Pracownik, który chce zgłosić osobę z rodziny do ubezpieczenia, musi zawiadomić o tym płatnika składek (pracodawcę). Informację o konieczności zgłoszenia należy dokonać w terminie 7 dni od zaistnienia okoliczności powodujących tę potrzebę.
Na zakończenie warto przypomnieć, że pracownik ma obowiązek wyrejestrowania osoby z rodziny z ubezpieczeń, jeżeli:
Wyrejestrowanie powinno nastąpić w terminie 7 dni od dnia zaistnienia okoliczności, które powodują konieczność wyrejestrowania.
Pobierz:
PORADNIA
Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania