Zwrot towarów przez nabywców indywidualnych – podpowiadamy jak rozliczyć

/appFiles/site_128/images/autor/wWaBAyKjU0mqHpI.jpeg

Autor: Jakub Rychlik

Dodano: 23 września 2023

Pytanie: Problem dotyczy momentu ujęcia zwrotów towarów przez nabywców indywidualnych. Podatnik prowadzi PKPiR, jest czynnym podatnikiem VAT, PIT wg skali podatkowej. Podatnik sprzedaje artykuły elektroniczne (komputery, podzespoły) m.in. przez portal Allegro do konsumentów, ewidencjonuje sprzedaż na kasie rejestrującej i organizuje transport towaru. Zdarzają się zwroty towarów w drodze odstąpienia od umowy lub reklamacji. Wówczas podatnik wykazuje zwrot w ewidencji zwrotów i uznanych reklamacji. Czasami nabywcy zwracają paragony. Dotychczas nie były wystawiane faktury i faktury korygujące, chyba że w przyszłości zdarzy się, że odbiorca indywidualny poprosi o nie. Zwroty zdarzają się w innych okresach rozliczeniowych niż sprzedaż. Może zdarzyć się, że w innym miesiącu bądź roku nabywca wysłał towar, a w innym trafił do podatnika. W jakim okresie należy wykazać zwrot na gruncie VAT i PIT?

Odpowiedź: Korekty należy dokonać w miesiącu zwrotu. Jeśli towar jest wysyłany, to zwrot ma miejsce z chwilą jego otrzymania przez sprzedawcę.

Zwrot towaru a PIT

Zgodnie z art. 14 ust. 1m ustawy o PIT, jeżeli korekta przychodu nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie przychodów osiągniętych w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.

Innym dokumentem potwierdzającym przyczyny korekty przychodu jest ewidencja zwrotów prowadzona zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

 

Zapamiętaj!

Korekta przychodu powinna następować na bieżąco, czyli w tym miesiącu, w którym był zwrot towaru.

Eksperci Czekają na Twoje Pytania!

Zwrot towaru – rozliczenie w VAT

Również na gruncie VAT zmniejszenie VAT należnego następuje w tym okresie rozliczeniowym, w którym dokonano zwrotu towaru. Co więcej możliwe jest dokonanie zmniejszenia nawet w tej sytuacji, gdy sprzedawca nie dysponuje paragonem fiskalnym, ale posiada dowody, z których wynika, że zwrot miał miejsce. Takie stanowisko przyjmują organy podatkowe (zob. interpretacja indywidualna dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z  31 stycznia 2022 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.780.2021.1.JKU).

Podstawa prawna: 
Autor: Jakub Rychlik
REDAKTORZY PROWADZĄCY
Anna Kostecka
Prawnik, specjalistka prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
Sylwia Maliszewska
Ekspert podatkowy

PORADNIA

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania

Zadaj pytanie ekspertowi »