Odpowiedź: Przedstawione pracodawcy dokumenty powinny w sposób niebudzący potwierdzać fakt, okres oraz charakter zagranicznego zatrudnienia. Przedstawione rozliczenia podatkowe – jako jedyne – mogą być niewystarczające do udokumentowania tego faktu.
Pytanie: Nowo zatrudniony pracownik do wyliczenia stażu pracy przedłożył dokumenty podatkowe (rozliczenia podatkowe W-2) w języku angielskim, wystawione w Stanach Zjednoczonych. Czy na podstawie tego dokumentu mogę zaliczyć pracownikowi okres zatrudnienia? Jeżeli tak, czy wymagane jest tłumaczenie?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Odpowiedź: Przedstawione pracodawcy dokumenty powinny w sposób niebudzący potwierdzać fakt, okres oraz charakter zagranicznego zatrudnienia. Przedstawione rozliczenia podatkowe – jako jedyne – mogą być niewystarczające do udokumentowania tego faktu.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, udokumentowane okresy zatrudnienia przebyte u pracodawcy zagranicznego za granicą zalicza się do okresów pracy w Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie uprawnień pracowniczych.
Okresy zatrudnienia pracowniczego mogą zostać udokumentowane świadectwem pracy, ale uznawane są także inne dokumenty. Mogą być to m.in.:
Kluczowe znaczenie ma to, aby przedkładane dokumenty w sposób niebudzący żadnych wątpliwości potwierdzały:
zatrudnienia za granicą.
Z tego też względu pracownicy zazwyczaj przedkładają pracodawcom nie jeden, a kilka dokumentów. W szczególności dotyczy to sytuacji, w których pracownicy ubiegają się o zaliczenie zagranicznych okresów zatrudnienia przebytych w kraju, w którym nie funkcjonuje obowiązkowy odpowiednik polskiego świadectwa pracy.
Eksperci Czekają na Twoje Pytania!
Dokumenty wydane w związku z rozliczeniem podatkowym za granicą mogą być niewystarczające do tego, aby uznać je za potwierdzające okres zatrudnienia. Decyzja w zakresie uznania przedłożonej dokumentacji należy jednak do pracodawcy. W sytuacji, gdy pracodawca uzna przedstawione dowody za niewystarczające do potwierdzenia okresu zatrudnienia, może zobowiązać pracownika do dostarczenia jeszcze innych dokumentów.
Pracodawca może (choć nie jest to bezwzględnie wymagane), aby zagraniczne dokumenty zostały przetłumaczone na język polski na koszt pracownika. Nie jest wymagane, aby tłumaczenie zostało dokonane przez tłumacza przysięgłego.
PORADNIA
Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania