Zakup materiałów reklamowych – jakie skutki w VAT

/appFiles/site_128/images/autor/Eb3ztqyFZiAXe9j.jpeg

Autor: Juliusz Wojszel

Dodano: 15 stycznia 2024

Pytanie: Prezes spółki zakupił materiały na cele reprezentacji na kwotę powyżej 450 zł. Jako dokument przedstawił paragon z numerem NIP firmy nabywcy (który jednakże nie jest fakturą ze względu na kwotę powyżej 450 zł). Prezes nie chce ubiegać się o wystawienie faktury standardowej do ww. paragonu. Czy w tej sytuacji od przekazania zakupionych materiałów na cele reprezentacji należy naliczyć VAT należny, skoro prawo do odliczenia VAT przysługiwałoby, gdyby wystąpił o wystawienie faktury standardowej?

Odpowiedź: Jeżeli opisane wydatki dotyczą przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, i przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika, wówczas przekazanie danych materiałów nie stanowi odpłatnej dostawy towarów.

Dostawa towarów opodatkowana VAT

Poprzez dostawę towarów opodatkowaną podatkiem od towarów i usług rozumie się przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Prezenty o małej wartości a VAT

Należy zwrócić również uwagę na związek między zakupami a wykonywanymi przez podatnika czynnościami dającymi prawo do odliczenia tj. czy podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Natomiast we wskazanym przypadku dane zagadnienie trzeba rozważyć na gruncie art. 7 ust. 3 ustawy o VAT. Na podstawie tego przepisu art. 7 ust. 2 ustawy nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, których przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Zapamiętaj!

Eksperci Czekają na Twoje Pytania!

Zadaj pytanie ekspertowi i uzyskaj odpowiedź w 48 godzin.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie zaś do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Nieodpłatne przekazanie towarów

Dostawa towarów (na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT) to również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika. Z kolei przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się identyfikowalne jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika:

1) ma na celu promocję tego towaru oraz

2) nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

Czym są prezenty o malej wartości

Przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1) o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2) których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł.

Przekazanie towarów na cele reklamowe - podejście organów podatkowych

W Interpretacji indywidualnej o nr 0113-KDIPT1-1.4012.645.2020.2.AK, organ podatkowy wskazał, ie przekazanie między innymi towarów na cele promocyjno-reklamowe nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W piśmie tym czytamy:

„W analizowanych okolicznościach, nieodpłatne wydanie towarów wymienionych w opisie sprawy, takich jak ekspozytory, wystawniki, wkładki, drukowane materiały reklamowe i informacyjne oraz towary własne zużywane na cele promocyjno-reklamowe w social mediach, zewnętrznych wizażach w szkołach kosmetycznych, masowych wydarzeniach branży beauty, nie podlega/nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy. Przyczyną pozostawienia poza zakresem podatku VAT tych wydań jest brak ich konsumpcyjnego charakteru. Z wniosku wynika bowiem, że przekazywane przez Spółkę ww. towary nie służą zaspokajaniu żadnych potrzeb konsumpcyjnych odbiorców, a mają jedynie na celu promocję i reklamę produktów Spółki.”

Autor: Juliusz Wojszel
REDAKTORZY PROWADZĄCY
Anna Kostecka
Prawnik, specjalistka prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
Sylwia Maliszewska
Ekspert podatkowy

PORADNIA

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania

Zadaj pytanie ekspertowi »