Pytanie: Pracodawca upoważnił pracownika do podpisywania deklaracji rozliczeniowych ZUS. Niestety, pracownik popełnił kilka błędów, co wywołało skutki finansowe. Kto w takiej sytuacji odpowiada za błędy w rozliczaniu się z ZUS? Czy powinien być to pracownik podpisujący dokumenty na podstawie otrzymanego upoważnienia?
Odpowiedź: Nie. W relacjach z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych odpowiedzialność ponosi pracodawca. Pracownik może zostać pociągnięty do odpowiedzialności na zasadach określonych w Kodeksie pracy.
Przedsiębiorca może wyznaczyć pracownika, który będzie odpowiedzialności za wykonywanie czynności z zakresu ubezpieczeń społecznych. Nie oznacza to jednak, że sam nie odpowie za błędy popełnione przez tego pracownika.
Obowiązek rozliczania się z Zakładem Ubezpieczeń społecznych spoczywa na pracodawcy. Nie ma znaczenia to, że do wykonywania poszczególnych czynności upoważnił pracownika.
Za wykonywanie obowiązków związanych ze zgłoszeniem danej osoby do ubezpieczeń rozliczaniem oraz opłacaniem należnych składek odpowiada pracodawca. Jeżeli w związku z ww. czynnościami doszło do błędu, ZUS będzie pociągał do odpowiedzialności pracownika upoważnionego do ich wykonywania.
Odpowiedzialność za błędy w rozliczaniu się z ZUS zawsze ponosi płatnik. Płatnikiem jest natomiast pracodawca, nigdy pracownik. Oczywiście, z relacji wewnętrznych oraz zakresu obowiązków może wynikać odpowiedzialność pracownika przed pracodawcą, ale nie przez Zakładem Ubezpieczeń Społecznych.
To, że błędy powstały na skutek działań pracownika nie zwalnia pracodawcy z odpowiedzialności.
Według zasad wynikających z przepisów ustawy systemowej, płatnik ma obowiązek obliczać, potrącać z dochodów ubezpieczonych, rozliczać i opłacać należne składki za każdy miesiąc kalendarzowy. Za błędy w tym zakresie ZUS zawsze pociąga do odpowiedzialności płatnika, a nie jego pracownika. Nie ma znaczenia, czyj podpis widnieje na dokumentach.
Nie jest tak, że pracownik, który popełni błąd w rozliczeniu nie poniesie żadnych konsekwencji. Pracownik, o ile jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę, ponosi odpowiedzialność na podstawie przepisów Kodeksu pracy. Oznacza to, że może ponieść m.in. odpowiedzialność materialną za szkodę spowodowaną zaniechaniem lub zawinionym działaniem. Zgodnie bowiem z art. 114 Kodeksu pracy, pracownik, który wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych ze swej winy wyrządził pracodawcy szkodę, ponosi odpowiedzialność materialną. Zasady pociągania do odpowiedzialności określa rozdział pierwszy działu piątego Kodeksu pracy.
Jeżeli błąd w rozliczeniu z ZUS powstał wskutek świadomego działania, pracownik jest obowiązany do naprawienia szkody w pełnej wysokości. W innym przypadku odpowiedzialność jest ograniczona do wysokości wyrządzonej szkody. Nie może jednak przewyższać wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia przysługującego pracownikowi w dniu wyrządzenia szkody.
PORADNIA
Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania