Dwa rodzaje pracy – czy należy zawrzeć umowę zlecenia

/appFiles/site_128/images/autor/pXiRklYQq1PwryL.jpeg

Autor: Izabela Nowacka

Dodano: 26 maja 2023

Pytanie: Nasza pracownica zatrudniona na stanowisku specjalisty ds. sprzedaży i marketingu będzie pełniła funkcję koordynatora dostępności w naszej instytucji. Proszę o informację, czy w takiej sytuacji dodatkowe wynagrodzenie można jej przyznać dodatkiem specjalnym, czy jest on czasowy (a teoretycznie ma mieć tę funkcję na stałe), czy lepiej podwyższyć wynagrodzenie zasadnicze i aneksować umowę, rozszerzając jej zakres obowiązków? Czy może dodatkowa umowa zlecenia będzie wystarczająca z uwagi na czas pracy?

Odpowiedź: Jeżeli pracownica nie będzie w stanie czasowo pogodzić obu rodzajów pracy to warto zawrzeć umowę zlecenia.

Zadaj pytanie ekspertowi i uzyskaj odpowiedź w 48 godzin.   

Eksperci Czekają na Twoje Pytania!

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, organ władzy "wyznacza co najmniej jedną osobę pełniącą funkcję koordynatora do spraw dostępności". W przepisie celowo wprowadzono „funkcję koordynatora dostępności" po to, żeby każdy organ stosownie do własnych potrzeb i możliwości wywiązał się z tego obowiązku.

Ustawa nie precyzuje, czy powinno to być wyodrębnione stanowisko, czy stanowisko łączone z pełnieniem innych obowiązków. Decyzja w tym zakresie, jak również w kwestii wynagrodzenia za realizację zadań przez osobę (osoby/zespół) wyznaczoną jako koordynator dostępności zależy w pełni od danego organu (źródło: Portal Funduszy Europejskich).

Jak wynika z powyższych wyjaśnień, nie ma tu żadnego ograniczenia co do podstawy/formy pełnienia rzeczonej funkcji.

Zadaj pytanie ekspertowi i uzyskaj odpowiedź w 48 godzin.   

Eksperci Czekają na Twoje Pytania!

Jeżeli pracownica w ramach swojego czasu pracy będzie w stanie wykonywać pracę na stanowisku specjalisty ds. sprzedaży i marketingu oraz wypełniać zadania koordynatora, to można przyznać albo dodatek funkcyjny (dodatek specjalny na charakter składnika terminowego) albo podwyższyć wynagrodzenie, i rozszerzyć umowę o pracę o tę funkcję.

Natomiast jeśli ze względu na objętą funkcję miałoby dochodzić do nagminnego przekraczania norm czasu pracy to uzasadnione byłoby zawarcie odrębnej umowy cywilnej, ponieważ obowiązki z umowy o pracę nie pokrywają się z zadaniami powierzonymi na podstawie stosunku pracy.

Podstawa prawna: 
  • art. 14 ustawy z 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2022 r. poz. 2240 ze zm.).
Autor: Izabela Nowacka
Słowa kluczowe:
umowa zlecenia
REDAKTORZY PROWADZĄCY
Anna Kostecka
Prawnik, specjalistka prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
Sylwia Maliszewska
Ekspert podatkowy

PORADNIA

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania

Zadaj pytanie ekspertowi »