Rada Ministrów przyjęła Krajowy Plan Działań na rzecz Zatrudnienia na rok 2022

/appFiles/site_128/images/autor/YKrdWhfItSaulGL.jpeg

Autor: Marta Wysocka

Dodano: 22 czerwca 2022
Rada Ministrów przyjęła Krajowy Plan Działań na rzecz Zatrudnienia na rok 2022

Rada Ministrów, działając na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, przyjęła Krajowy Plan Działań na rzecz Zatrudnienia na rok 2022 (KPDZ 2022). Czym jest program i jakie są jego założenia?

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym jest Krajowy Plan Działań na rzecz Zatrudnienia?
  • Jakie są główne cele KPDZ 2022?
  • Jakie priorytety przewidziano w KPDZ 2022?

Czym jest Krajowy Plan Działań na Rzecz Zatrudnienia?

Zgodnie z art. 3 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, zadania państwa w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej są realizowane na podstawie uchwalanego przez Radę Ministrów Krajowego Planu Działań na Rzecz Zatrudnienia, zawierającego zasady realizacji Europejskiej Strategii Zatrudnienia, zwanego dalej "Krajowym Planem Działań", oraz w oparciu o inicjatywy samorządu gminy, powiatu, województwa i partnerów społecznych.

Projekt Krajowego Planu Działań przygotowuje minister właściwy do spraw pracy przy współudziale w szczególności:

  • ministra właściwego do spraw gospodarki,
  • ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,
  • ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, ministra właściwego do spraw rozwoju wsi,
  • ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego.

Krajowy Plan Działań określa w szczególności:

  1. cele i kierunki działań zgodne z priorytetami polityki państwa w dziedzinie rynku pracy,
  2. przewidywaną wysokość środków finansowych, w tym Funduszu Pracy oraz budżetu państwa, na dofinansowanie działań wynikających z Krajowego Planu Działań,
  3. wskaźniki efektywności Krajowego Planu Działań.

Samorząd województwa na podstawie Krajowego Planu Działań, uwzględniając strategie rozwoju województwa, w tym w zakresie polityki społecznej, o których mowa w przepisach o samorządzie województwa i przepisach o pomocy społecznej, przygotowuje corocznie regionalny plan działań na rzecz zatrudnienia, określający priorytetowe grupy bezrobotnych i osób wymagających wsparcia - po zasięgnięciu opinii powiatów wchodzących w skład województwa oraz wojewódzkiej rady dialogu społecznego, o której mowa w ustawie z 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego.

Rada Ministrów w ramach Krajowego Planu Działań może przyjąć rządowe programy promocji zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu, mające na celu aktywizację zawodową bezrobotnych.

Rząd przyjął KPDZ na rok 2022

We wtorek 21 czerwca 2022 r. Rada Ministrów przyjęła Krajowy Plan Działań na rzecz Zatrudnienia na rok 2022 (KPDZ 2022). Projekt KPDZ 2022 w styczniu i lutym 2022 r. był przedmiotem uzgodnień i konsultacji społecznych. Już po ich zakończeniu, w związku z wybuchem wojny w Ukrainie projekt uzupełniono o odniesienia do podjętych w marcu działań polskich Publicznych Służb Zatrudnienia (PSZ) na rzecz integracji na rynku pracy osób przybywających do Polski z Ukrainy.

Priorytety KPDZ na rok 2022

Wskazane w KPDZ 2022 priorytety polityki zatrudnienia na rok 2022 r. są po pierwsze odpowiedzią na obecne wyzwania – związane z koniecznością wzmocnienia gospodarki i rynku pracy po okresie pandemii oraz z trwającej wojny na Ukrainie. Po drugie to odpowiedź na długofalowe i obserwowane od kilku lat trendy w gospodarce światowej, z których część dodatkowo uległa w ostatnich dwóch latach przyspieszeniu (cyfryzacja i postęp technologiczny).

Obecnie najważniejszymi wyzwaniami dla europejskich rynków pracy, w tym polskiego, są:

  • powrót na ścieżkę wzrostu gospodarczego,
  • zapewnienie odporności rynków pracy na skutki wydarzeń geopolitycznej
  • rozwój umiejętności obywateli w taki sposób, by pozwalały one na satysfakcjonującą pracę zawodową w dobie transformacji cyfrowej i energetycznej (w perspektywie średnioterminowej).

Dodatkowymi uwarunkowaniami dla celów i działań polityki zatrudnienia są procesy demograficzne oraz nowe podejście do polityki zatrudnienia, kładące nacisk na”

  • tworzenie miejsc pracy wysokiej jakości,
  • łączenie życia zawodowego z rodzinnym,
  • efektywne wsparcie ze strony publicznych służb zatrudnienia.

Pod uwagę wzięto także starzenie się społeczeństwa i migracje zarobkowe).

Cel KPDZ 2022 – wzrost aktywności zawodowej i wzrost zatrudnienia

Celem głównym KPDZ 2022, wynikającym z powyższego kontekstu, jest wzrost aktywności zawodowej i wzrost zatrudnienia, a celami szczegółowymi – realizowanymi poprzez działania kierunkowe – są:

  • Lepsze dopasowanie umiejętności kadr do wymogów rynku pracy, w tym:
    • podnoszenie i dostosowanie umiejętności kadr do potrzeb rynku pracy, ze szczególnym uwzględnieniem zapotrzebowania na umiejętności cyfrowe,
    • tworzenie i doskonalenie metod prognozowania zapotrzebowania na zawody, kompetencje i nowe umiejętności w perspektywie długoterminowej (np. 5 i 10 lat),
    • rozwijanie mechanizmów współpracy i koordynacji polityki uczenia się przez całe życie na poziomie centralnym (krajowym) i regionalnym (wojewódzkim).
  • Podniesienie jakości zatrudnienia oraz wydajności pracy w Polsce, w tym:
    • zmniejszanie segmentacji na polskim rynku pracy,
    • wzmacnianie dialogu społecznego,
    • działania ułatwiające stosowanie elastycznych i jednocześnie stabilnych form zatrudnienia, np. poprzez wprowadzenie do Kodeksu pracy na stałe przepisów umożlwiających świadczenie pracy zdalnej.
  • Efektywne i sprawiedliwe wykorzystanie kapitału kadrowego Polski, w tym:
    • przygotowanie projektu rozwiązań umożliwiających świadczenie szerokiego zakresu wsparcia osobom biernym zawodowo i poszukującym pracy,
    • realizacja pilotaży dotyczących innowacyjnych form wsparcia,
    • wspieranie godzenia obowiązków rodzinnych z zawodowymi,
    • wdrożenie systemu zachęt do dłuższego pozostawania w aktywności zawodowej,
    • kontynuacja działań na rzecz zatrudnienia osób młodych,
    • promowanie włączającego rynku pracy oraz ekonomii społecznej,
    • rozwój potencjału zawodowego osób z niepełnosprawnościami.
  • Modernizacja funkcjonowania Publicznych Służb Zatrudnienia (PSZ) i zwiększenie efektywności aktywnych polityk rynku pracy, w tym:
    • opracowanie pakietu nowych ustaw w zakresie rynku pracy,
    • opracowanie założeń dla strategii rozwoju PSZ,
    • dalszy rozwój systemów informatycznych PSZ oraz usług elektronicznych realizowanych na rzecz klientów PSZ.
  • Efektywne i ukierunkowane zarządzanie migracjami zarobkowymi, w tym:
    • zarządzanie migracjami zarobkowymi w sposób preferujący pracowników cudzoziemskich o wysokich umiejętnościach oraz rozwój umiejętności pracowników cudzoziemskich,
    • ograniczanie migracji krótkoterminowej na rzecz migracji średnio/długoterminowej i ciągłej,
    • uwzględnianie migracji zarobkowych w systemach prognozowania zapotrzebowania na zawody,
    • zapewnienie bezpieczeństwa i legalności zatrudnienia pracowników cudzoziemskich,
    • usprawnienie procedur w zakresie zatrudnienia cudzoziemców,
    • wspieranie powrotów osób z emigracji oraz repatriantów,
    • realizacja programów aktywizacji i integracji zawodowej pracowników cudzoziemskich, ze szczególnym uwzględnieniem uchodźców z Ukrainy,
    • działania na rzecz ułatwienia integracji obywateli Ukrainy na polskim rynku pracy.

Źródło: strona internetowa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów

Autor: Opracowanie: Marta Wysocka
REDAKTORZY PROWADZĄCY
Anna Kostecka
Prawnik, specjalistka prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
Sylwia Maliszewska
Ekspert podatkowy

PORADNIA

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania

Zadaj pytanie ekspertowi »