Koszty podatkowe: jak bezpiecznie rozliczać wydatki na promocję

/appFiles/site_128/images/autor/9NH3VxoveDa1Etc.jpeg

Autor: Katarzyna Trzpioła

Dodano: 29 września 2021
Koszty podatkowe: jak bezpiecznie rozliczać wydatki na promocję

Wydatki na promocję firmy wciąż wywołują liczne wątpliwości księgowych, odnośnie ich bezpiecznego rozliczenia na gruncie podatków dochodowych, VAT i rachunkowości. Z tego artykułu dowiesz się, jak zrobić to prawidłowo.

Przedsiębiorcy chcąc wyróżnić się na rynku lub zdobyć nowych klientów nierzadko ponoszą wysokie koszty na promocję, reprezentację firmy na branżowych eventach czy reklamę w mediach tradycyjnych bądź elektronicznych. Niestety, jak pokazuje praktyka, nie wszystkie wydatki poniesione na ten cel można zaliczyć do kosztów.

Obowiązujące przepisy nie są na tyle precyzyjne, aby w każdym przypadku można było jednoznacznie określić, czy wydatki na promocję można zaliczyć do kosztów podatkowych, czy nie. O ile rozliczenie wydatków na wydruk folderów reklamowych czy innych materialnych rzeczy jest względnie prosty, o tyle sprawa komplikuje się w przypadku usług o charakterze niematerialnym.

W tym przypadku niezwykle istotna jest znajomość orzecznictwa, które dostarcza przedsiębiorcom dużo praktycznych wskazówek. Jak pokazuje jeden z wyroków sądu, w przypadku usług o niematerialnym charakterze, to podatnik musi wykazać, że dana usługa niematerialna została wykonana i jest ściśle powiązana z działalnością firmy.

Problem PIT/CIT

  • Czy wydatki na reklamę można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Problem VAT

  • Czy można bezpiecznie odliczyć VAT od wydatków na reklamę?

Problem UOR/PKPiR

  • Jak ująć w księgach rachunkowych wydatki na reprezentację i reklamę?

  • Czy nieprawidłowe zaliczenie wydatku do kosztów podatkowych w PKPiR, skutkuje uznaniem księgi za nierzetelną?

PIT/CIT

Zaliczenie wydatków promocyjnych do kosztów

Na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych podstawowa wątpliwość dotyczyć może możliwości zaliczenia wydatków na promocję w poczet kosztów uzyskania przychodu. Należy, zatem na wstępie odwołać się do ogólnej regulacji art. 15 ust. 1 ustawy o CIT (art. 22 ustawy o PIT). Zgodnie z tym przepisem kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT (art. 23 ustawy o PIT).

Na podstawie przytoczonej wyżej regulacji przyjmuje się w praktyce, że aby dany wydatek mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodu, musi on, co do zasady, spełniać następujące, podstawowe warunki:

  • został poniesiony przez podatnika,

  • ma charakter definitywny, a więc bezzwrotny,

  • musi być poniesiony w celu osiągnięcia, zachowania albo zabezpieczenia przychodów,

  • pozostaje w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą,

  • został odpowiednio udokumentowany,

  • nie może być wymieniony w katalogu kosztów niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.

Dokumentowanie poniesionych wydatków

Każdorazowo, zatem wydatek na cele promocji musi być rozpatrywany w pierwszej kolejności przez pryzmat spełnienia ww. warunków. W szczególności warto zwrócić uwagę na konieczność odpowiedniego dokumentowania wydatków na cele promocyjne. Jeżeli bowiem wydatek ma charakter niematerialny, a więc przykładowo przedmiotem nabycia są usługi reklamowe lub marketingowe, to wówczas szczególnego znaczenia nabiera dysponowanie przez podatnika dowodami wykonania takich usług. W braku, bowiem takich dowodów organy podatkowe mogą postawić podatnikowi zarzut, że nie wykazał związku poniesionych wydatków z przychodami albo że usługi nie zostały faktycznie wykonane.

Okiem sądu

„(…) Podatnik powinien mieć możliwość wykazać, że usługi zostały rzeczywiście wykonane, miały na celu uzyskanie przychodu i że wykonał je podmiot na rzecz, którego poniesiono wydatek. Niematerialny charakter usług, polegający z reguły na przekazaniu określonej wiedzy czy wiadomości, utrudnia poszukiwanie dowodów ich wykonania bez udziału strony. Dlatego to podatnik powinien wykazać, że usługa niematerialna została faktycznie wykonana, a ponadto, że pozostaje w związku z jego przychodami. Należy przy tym zwrócić uwagę, że przepisy ustawy o CIT ani Ordynacji podatkowej nie precyzują, jakiego rodzaju dowody mogą potwierdzać faktyczne wykonanie usług niematerialnych. Podatnik ma, więc możliwość posłużenia się każdym rodzajem dowodu, który potwierdzi faktyczne wykonanie usługi i jej związek (nawet pośredni) z przychodami osiąganymi z działalności gospodarczej. Pogląd taki zaaprobował także NSA w wyroku z 21 maja 2010 r. (sygn. akt II FSK 41/09)”.

Prawomocny wyrok WSA we Wrocławiu z 8 sierpnia 2011 r. (sygn. akt I SA/Wr 817/11)

Wydatki reprezentacyjne a koszty reklamy

Trzeba zwrócić uwagę na art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT (oraz odpowiednio art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT) zgodnie, z którym kosztem uzyskania przychodu nie są koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. W przypadku, zatem, gdy wydatki poniesione na cele promocji podatnika mają charakter reprezentacyjny, nie stanowią one kosztów podatkowych. W przedmiocie definicji pojęcia reprezentacji wypowiadały się wielokrotnie sądy administracyjne.

Okiem sądu

„(…) Na gruncie przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, „reprezentację” należy postrzegać, jako wszelkie działania związane z tworzeniem wizerunku przedsiębiorcy, utrzymywaniem dobrych relacji z kontrahentami, które wprawdzie nie są konieczne dla osiągania przychodu lub zabezpieczenia jego źródła, ale sprzyjają temu celowi, są z nim w sposób pośredni powiązane. Wizerunek ten, postrzegany i określany, jako pozytywny, wcale nie musi odzwierciedlać dostatku, okazałości, zamożności itp. W niektórych sytuacjach wizerunkiem pozytywnym będzie taki, który wykaże cechy przedsiębiorcy, takie jak prostota, zapobiegliwość, oszczędność itp. Na taki wizerunek podmiotu również należy „zapracować” i ponieść stosowne do niego wydatki na reprezentację. Być może będą one miały inny charakter, niż wydatki zmierzające do wykazania zamożności, ekskluzywności i okazałości, ale wciąż będą to wydatki na reprezentację”.

Prawomocny wyrok WSA w Warszawie z 6 czerwca 2011 r. (sygn. akt III SA/Wa 3093/10)

A zatem podatnicy dokonujący wydatków na cele promocji powinni ocenić, czy wydatki te mają związek z tworzeniem pozytywnego wizerunku przedsiębiorcy czy też utrzymywaniem dobrych relacji z kontrahentami. W szczególności wydatki związane z organizacją spotkań biznesowych z kontrahentami w restauracjach czy też wydatki na nabycie upominków dla kontrahenta, które nie mają charakteru reklamowego, nie powinny być zaliczane w poczet kosztów uzyskania przychodu.

Kiedy wydatki na reklamę są kosztem

Z drugiej jednak strony wydatki o charakterze reklamowym stanowić będą koszt uzyskania przychodu. Przykładowo, zatem wydatki ponoszone na zakup różnego rodzaju gadżetów, takich jak np. smycze, kubki, koszulki, kalendarze, podkładki pod mysz komputerową z logo firmy, wydawanych następnie kontrahentom, mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. Podobnie wydatki ponoszone na udział w różnego rodzaju targach i imprezach wystawienniczych, które z założenia służą reklamie i promocji firmy, stanowić mogą koszty podatkowe.

VAT

Prawo do odliczenia podatku naliczonego

Na gruncie podatku od towarów i usług w pierwszej kolejności analizy wymaga możliwość odliczania podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług służących celom promocji. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim nabywane przez niego towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).

Można, zatem stwierdzić, że w przypadku, gdy przedmiotem działań promocyjnych jest działalność zwolniona od podatku lub podatkowi niepodlegająca (np. reklama kursów językowych przez szkołę językową), prawo do odliczenia w ogóle podatnikowi nie przysługuje. W przypadku natomiast promowania działalności częściowo zwolnionej z VAT (lub niepodlegającej w ogóle VAT), a częściowo opodatkowanej, odliczenie powinno być dokonywane stosunkowo, zgodnie ze wskaźnikiem proporcji stosowanym przez podatnika.

Jeżeli natomiast podatnik nabywa towary lub usługi z zamiarem ich wykorzystania do celów promocji działalności opodatkowanej, to ma on generalnie pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od takich zakupów. Wyjątkiem będą tu przypadki wskazane w art. 88 ustawy o VAT. Nie mamy, więc prawa do odliczenia podatku od nabywanych usług noclegowych oraz gastronomicznych. Przykładowo w przypadku oddelegowania pracowników do obsługi stoiska targowego podatnik nie może odliczyć podatku naliczonego od zapewnionych tym pracownikom noclegów oraz posiłków. Jednakże będzie on mógł odliczyć podatek naliczony z tytułu dostarczonego na stoisko targowe poczęstunku dla gości. Wskazane wyżej ograniczenie dotyczące usług gastronomicznych nie znajduje, bowiem zastosowania do usług cateringowych.

Warto ponownie nadmienić również w tym miejscu, że w przypadku nabycia usług niematerialnych, konieczne jest zgromadzenie przez podatnika dowodów ich faktycznego wykonania. Zgodnie, bowiem z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a) ustawy o VAT, nie dają prawa do odliczenia faktury stwierdzające czynności, które nie zostały faktycznie wykonane. Wymogi dokumentacyjne, o których mowa w części dotyczącej podatku dochodowego są, zatem równie istotne z punktu widzenia VAT.

Nieodpłatne przekazanie towarów

Kwestia prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów na cele promocyjne ma też istotne znaczenie z punktu widzenia opodatkowania ewentualnego nieodpłatnego przekazania takich towarów aktualnym lub potencjalnym kontrahentom, np. w trakcie targów. Nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika zrównane zostało, bowiem z odpłatną dostawą towarów, jeśli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu lub wytworzeniu przekazywanego towaru (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT). Jeżeli więc nabywasz lub wytwarzasz we własnym zakresie towary, które przeznaczone mają być na cele promocji działalności opodatkowanej, a w rezultacie przysługuje Ci prawo do odliczenia podatku naliczonego, to masz obowiązek opodatkować nieodpłatne przekazanie tychże towarów. Wyjątkiem będzie przekazanie drukowanych materiałów informacyjnych i reklamowych, próbek oraz prezentów małej wartości, które to transakcje nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Jak rozliczyć udział w targach zagranicznych

Odrębnego omówienia na gruncie VAT wymaga natomiast kwestia kosztów ponoszonych przez polskich podatników z tytułu udziału w targach zagranicznych. Otóż zgodnie z art. 28g ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług wstępu na targi i wystawy oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają. Należy zwrócić uwagę, że cytowany przepis dotyczy jedynie usług wstępu na targi i wystawy oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu. Tak, więc opodatkowaniu VAT w kraju, w którym odbywają się ww. imprezy, podlegać będą opłaty za wstęp na teren tychże imprez (np. bilety).

Regulacja nie znajduje jednak zastosowania w przypadku, gdy polski podatnik nabywa od organizatora zagranicznych targów kompleksową usługę, polegającą na zapewnieniu pełnej obsługi w ramach targów. Opłata za taką usługę może obejmować przykładowo: opłatę rejestracyjną, koszt wynajmu stanowiska wystawienniczego, opłatę z tytułu świadczeń o charakterze marketingowym (reklama, prezentacja w folderze targów, prezentacja na banerach, billboardach), koszt obsługi technicznej, składkę ubezpieczeniową itp. W takim, bowiem przypadku mamy do czynienia z kompleksową usługą wynajmu powierzchni targowej wraz z usługami towarzyszącymi, która opodatkowana będzie w Polsce, jako import usług (art. 28b ust. 1 ustawy o VAT). Potwierdza to również fiskus (zob. interpretację nr IBPP3/443-1130/11/KO).

Pod lupą fiskusa

„(…) W przypadku, gdy przedmiotem nabycia nie jest kompleksowa usługa uczestnictwa w targach, lecz pojedyncza usługa polegająca przykładowo na samym wynajmie powierzchni wystawienniczej lub budowie stanowiska targowego, to wówczas mamy do czynienia z usługą związaną z nieruchomością. Usługa taka podlega opodatkowaniu w miejscu położenia nieruchomości (art. 28e ustawy o VAT)”.

Interpretacja indywidualna nr ILPP4/443-517/11-3/ISN.

Przykład: Wynajem stoiska na targach w Niemczech
Spółka ALFA z siedzibą na terytorium Polski postanowiła wziąć udział w targach branżowych odbywających się w Niemczech. W związku z tym wniosła ona opłatę z tytułu uczestnictwa w targach na rzecz organizatora. Opłata ta obejmuje m.in. koszt wynajmu boksu wystawienniczego, ubezpieczenie tegoż boksu, koszty zużytych mediów, opłaty marketingowe związane z przygotowaniem folderu reklamowego targów, zawierającego prezentacje wszystkich wystawców. Ponadto ALFA wykupiła bilety wstępu na targi, które następnie przekazała kilku swoim najważniejszym kontrahentom z terytorium Niemiec.W sytuacji opisanej powyżej ALFA powinna rozpoznać import usług z tytułu nabycia usługi udziału w targach. Nie powinna ona natomiast rozpoznawać importu usług z tytułu nabycia biletów wstępu. Nieodpłatne przekazanie biletów nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT w Polsce jako usługa, z uwagi na jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Koszty poniesione przez ALFA będą stanowiły dla niej koszty uzyskania przychodu.

PKPiR

Nieprawidłowe zaliczenie wydatku do kosztów podatkowych w PKPiR

Trzeba pamiętać, że wydatki na reprezentację i reklamę nie mogą być kosztem podatkowym w PIT. Jednak niewłaściwe zastosowanie przepisów w przypadku zaliczenia do kosztów wydatków, które zgodnie z obowiązującymi przepisami nie stanowią kosztu dla celów podatkowych, nie wpływa na rzetelność PKPiR. Potwierdzeniem braku związku rzetelności ksiąg podatkowych z błędną kwalifikacją wydatku do kosztów uzyskania przychodu jest wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 31 maja 2011, o sygn. II FSK 135/10.

Trzeba pamiętać, że wydatki na reprezentację i reklamę nie mogą być kosztem podatkowym w PIT. Jednak niewłaściwe zastosowanie przepisów w przypadku zaliczenia do kosztów wydatków, które zgodnie z obowiązującymi przepisami nie stanowią kosztu dla celów podatkowych, nie wpływa na rzetelność PKPiR. Potwierdzeniem braku związku rzetelności ksiąg podatkowych z błędną kwalifikacją wydatku do kosztów uzyskania przychodu jest wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 31 maja 2011, o sygn. II FSK 135/10.

UOR

Jak ująć w księgach rachunkowych wydatki na reprezentację i reklamę

Koszty ponoszone na promocję przedsiębiorstwa, czyli tzw. koszty reprezentacji i reklamy, w ewidencji księgowej jednostki wykazywane są w ramach kosztów działalności operacyjnej na kontach zespołu 4 „Koszty według rodzajów” lub odpowiednich kontach zespołu 5. Jednostki gospodarcze powinny w ramach kont zespołu 4 wyodrębnić konta analityczne pozwalające na określenie wartości kosztów dotyczących reklamy, które zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych uznawane są za koszty uzyskania przychodów, oraz koszty reprezentacji nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z zasadą memoriału koszty ponoszone na promocję jednostki powinny być ujmowane w księgach rachunkowych w okresie, którego dotyczą.

Poniżej zaprezentowano ujęcie księgowe najczęściej ponoszonych wydatków związanych z promocją przedsiębiorstwa przy założeniu, że jednostka ewidencjonuje koszty tylko na kontach zespołu 4.

Przykład: Rozliczanie wydatków na targi

Spółka ALFA wzięła udział w targach handlowych. Koszt udziału w targach wyniósł 20.000 zł. Ponadto jednostka w związku z uczestnictwem w targach wyprodukowała ekspozycję handlową o wartości 10.000 zł.

  1. Faktura za udział w targach:

  • Wn – Usługi obce – 20.000 zł,

  • Wn – Rozrachunki z tytułu VAT – 4.600 zł,

  • Ma – Rozrachunki z dostawcami – 24.600 zł.

  1. Przygotowanie ekspozycji:

  • Wn – Inne środki trwałe,

  • Ma – Koszt wytworzenia produktów na własne potrzeby jednostki.

Przekazanie kontrahentom prezentów o niskiej wartości

Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług poprzez towary o niskiej wartości rozumie się przekazywane jednej osobie przez podatnika towary:

  • łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

  • których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt a, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Przykład: Darowizna drobnych upominków

Spółka w ramach akcji promocyjnej sprzedawanych przez siebie towarów przekazała kontrahentom drobne upominki o wartości 40 zł – łączna wartość upominków w cenie nabycia wynosi 4.000 zł. Spółka prowadzi ewidencję umożliwiającą ustalenie tożsamości osób otrzymujących prezenty o niskiej wartości dla celów VAT. Ewidencja księgowa powinna być następująca:

1. Rw – wartość wydanych towarów w cenie zakupu lub nabycia:

  • Wn – Pozostałe koszty rodzajowe – 4.000 zł,

  • Ma – Towary – 4.000 zł.

W przypadku, gdyby wartość przekazanych prezentów nie spełniała definicji towarów o niskiej wartości spółka obowiązana byłaby do naliczenia podatku VAT należnego i wystawienia faktury wewnętrznej. Ewidencja księgowa byłaby następująca:

1. Rw – wartość wydanych towarów w cenie zakupu lub nabycia:

  • Wn – Pozostałe koszty rodzajowe – 4.000 zł,

  • Ma – Towary – 4.000 zł.

2. Faktura wewnętrzna – VAT należny od przekazanych upominków (23%):

  • WN – Podatki i opłaty – 920 zł,

  • Ma – Rozrachunki z tytułu VAT – 920 zł.

Przykład: Przekazanie próbek

Spółka w ramach akcji promocyjnej swoich produktów rozdała próbki o wartości w cenach ewidencyjnych 5.000 zł. Wartość jednostkowa przekazanej próbki wynosi 5 zł w związku, z czym spółka nie ma obowiązku naliczenia podatku VAT należnego i wystawienia faktury wewnętrznej. Odchylenia od cen ewidencyjnych (kredytowe) przypadające na próbki wydane w celach promocyjnych wynoszą 600 zł. Ewidencja księgowa powinna być następująca:

1). Wartość próbek wydanych z magazynu 5.000 zł:

  • Wn – Pozostałe koszty rodzajowe,

  • Ma – Produkty gotowe.

2). Odchylenia od cen ewidencyjnych 600 zł:

  • Wn – Odchylenia od cen ewidencyjnych,

  • Ma – Pozostałe koszty rodzajowe.

Przykład: Przekazanie broszur reklamowych

Spółka w ramach prowadzonej nabyła broszury reklamowe, które rozdano w miejscach publicznych. Wartość netto faktury za wykonanie materiałów reklamowych wynosiła 10.000 zł, VAT 23%. Ewidencja księgowa powinna wyglądać następująco:

  • Wn – Pozostałe koszty rodzajowe –10.000 zł,

  • Wn – Rozrachunki z tytułu VAT – 2.300 zł,

  • Ma – Rozrachunki z dostawcami – 12.300 zł.

Zapamiętaj!

  • Dokonujący wydatków na cele promocji powinni ocenić, czy wydatki te mają związek z tworzeniem pozytywnego wizerunku przedsiębiorcy czy też utrzymywaniem dobrych relacji z kontrahentami. W szczególności wydatki związane z organizacją spotkań biznesowych z kontrahentami w restauracjach czy też wydatki na nabycie upominków dla kontrahenta, które nie mają charakteru reklamowego, nie powinny być zaliczane w poczet kosztów uzyskania przychodu.

  • Wydatki o charakterze reklamowym stanowić będą koszt uzyskania przychodu.

  • Na gruncie podatku od towarów i usług w pierwszej kolejności analizy wymaga możliwość odliczania podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług służących celom promocji. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim nabywane przez niego towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podstawa prawna: 

Podstawa prawna:

Art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1997 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm.).

Art. 22, art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.).
Art. 86 ust. 1 i 2 i art. 90 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.).
§ 23 rozporządzenia ministra finansów z 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. z 2019 r. poz. 2544).
Art. 20 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 217 ze zm.).

Autor: dr Katarzyna Trzpioła, specjalista prawa podatkowego i bilansowego
REDAKTORZY PROWADZĄCY
Anna Kostecka
Prawnik, specjalistka prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
Sylwia Maliszewska
Ekspert podatkowy

PORADNIA

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania

Zadaj pytanie ekspertowi »