Zarejestruj się BEZPŁATNIE w serwisie i korzystaj z porad ekspertów

  • WSZYSTKIE
  • 2019
  • 2018
  • 2018

Nowa ulga inwestycyjna dla firm będzie wprowadzona jeszcze w tym roku

/appFiles/site_128/images/autor/Y71OVIuRS6E4srv.jpeg

Autor: Krzysztof Klimek

Dodano: 28 marca 2017
Nowa ulga inwestycyjna dla firm będzie wprowadzona jeszcze w tym roku

Ministerstwo Rozwoju  prowadzi prace nad rozszerzeniem zakresu jednorazowej amortyzacji. Sprawdź, czy planowane zmiany pozwolą Ci zaoszczędzić pieniądze.

 

Nowe regulacje pozwolą zaliczyć w koszty najpierw wydatki na jego nabycie (kasowo, a więc już w momencie dokonania przedpłaty), a następnie, w ostatecznym rozliczeniu, jednorazowy odpis amortyzacyjny od środka trwałego.  Rozwiązanie takie zostało przewidziane zarówno dla podatników CIT jak i PIT. Nowa metoda amortyzacji środków trwałych ma pozwalać na zaliczenie w koszty jednorazowo całej przedpłaty na poczet nabycia środka trwałego. Dla ujęcia tego kosztu nie będzie istotne rzeczywiste nabycie środka trwałego, ale jedynie dokonanie płatności.

Następnie wartość środka trwałego będzie podlegała jednorazowej amortyzacji. Odpis amortyzacyjny pomniejszany będzie o wartość zaliczonej w koszty przedpłaty. W efekcie możliwe będzie obciążenie kosztów wydatkami na nabycie środków trwałych najpóźniej w dniu przyjęcia ich do używania, najwcześniej w dacie przedpłaty.

 

Jakie będą ograniczenia

Podobnie jak w przypadku jednorazowej amortyzacji w ramach pomocy de minimis będą istniały ograniczenia - taki sposób rozliczenia nie będzie dotyczył środków transportu (w tym samochodów ciężarowych), objęto nim jedynie środki trwałe zaliczane do grup KŚT 3-6 i 8 (a więc bez nieruchomości).

Wartość maksymalna jednorazowej amortyzacji w roku podatkowym nie będzie mogła przekroczyć 100.000 zł, a minimalna 10.000 zł.

Równolegle podatnicy będą mogli korzystać z jednorazowej amortyzacji stanowiącej pomoc de minimis, choć oczywiście nie w stosunku do tych samych środków trwałych. Ci podatnicy, którzy mimo zaliczenia w koszty przedpłaty na nabycie środka trwałego nie dokonają jego jednorazowej amortyzacji (czy to ze względu na zakończenie działalności, ze względu na przejście na ryczałtową formę opodatkowania czy zbycie środka trwałego) będą musieli odliczoną wcześniej kwotę doliczyć do przychodu. Doliczenie to nastąpi na bieżąco.

 

Praktyczne skutki nowych przepisów

W praktyce projektowane regulacje doprowadzą do likwidacji amortyzacji podatkowej środków trwałych o wartości nieprzekraczającej 100.000 zł.  Poniżej tej kwoty amortyzować będą jedynie środki transportu i nieruchomości. Niewątpliwie uprości to prowadzenie rachunkowości podatkowej i obniży faktyczny ciężar finansowy inwestycji.

Trudno natomiast zrozumieć powody wprowadzenia kasowego zaliczania w koszty przedpłat (zaliczek) na nabycie środków trwałych. Ten sposób ujmowania wydatków nie przystaje do innych regulacji ustawy podatkowych (by wspomnieć choć regulacje daty poniesienia tożsamej z datą faktury).

Przyspieszenie momentu rozpoznania kosztu z tytułu nabycia środka trwałego będzie natomiast z pewnością wykorzystywane do optymalizacji podatkowej - by przesunąć powstanie dochodu w czasie wystarczy wpłacić zaliczkę na poczet nabycia środka trwałego, co zwiększy koszty.

Odstąpienie od nabycia środka trwałego spowoduje co prawda powiększenie przychodu, nastąpi to jednak w późniejszym okresie rozliczeniowym (najdalej w dacie likwidacji działalności gospodarczej). Warto też zauważyć, że zaliczka taka, do kwoty 15.000 zł, będzie mogła zostać uiszczona gotówką, a u kontrahenta nie spowoduje powstania przychodu.

Projektodawcy chcą, aby nowe przepisy miały zastosowanie do środków trwałych nabytych od 1 stycznia 2017 r. i dokonanych od tego dnia wpłat na poczet nabycia tych środków. Ministerstwo Rozwoju szacuje, że z programu skorzysta w skali roku ok. 150 tysięcy przedsiębiorstw. Korzyść dla właściciela firmy (podatnika CIT lub 19 proc. PIT), który wykorzysta w danym roku podatkowym odpis w pełnej wysokości, wyniesie nawet 17,7 tys. zł.

 

 

Autor: Krzysztof Klimek

Nr 139 - Luty/Marzec 2017 r.
kf 139 okładkaWydanie archiwalne

Zostań subskrybentem publikacji Koszty Podatkowe w praktyce

"Koszty Podatkowe w Praktyce” to gwarancja Twoich bezpiecznych rozliczeń.

Kompleksowo omawiamy każdy wydatek:

  • kiedy można go zaliczyć do kosztów
  • kiedy można odliczyć VAT i jakie są skutki podatkowe
  • jak ująć w księgach rachunkowych dany wydatek.

Zamów bezpłatny numer »

wiper-pixel